Drygt tio år efter släppet fortsätter "Candy crush" att vara en kassako för svenska King och dess amerikanska ägare Activision Blizzard. Varje månad loggar 238 miljoner spelare in för matcha godisar i pusselspelet.
Men trots att hisnande 15 000 banor producerats, finns det tusentals spelare som spänt väntar på nytt material.
— 2016 insåg vi att skapandet av det här innehållet, banorna, är något av en flaskhals för oss. Vi ville i större utsträckning dra nytta av AI-teknik för att hjälpa våra bandesigners att förbättra nivåerna de skapar, säger Steven Collins.
King samlar in mängder med data av sina spelare. Genom att träna sin AI på spelarnas mönster har King byggt en robot som snabbt kan ge bandesigners data om hur bra banan är.
Bana nummer 15 000 lanserades nyligen. Att skapa nytt material till "Candy crush saga" är en flaskhals, men AI hjälper skaparna. Pressbild.
För lätt – eller omöjlig?
Det handlar inte om att roboten ska klara banan så fort som möjligt – utan att klara den så likt verklighetens spelare som möjligt.
— En data den ger är hur lätt eller svår banan är, vilket vanligtvis mäts genom hur många gånger man i genomsnitt måste spela banan för att klara den. Vi tittar på om banan är omöjlig att lösa – eller för lätt, säger Collins.
En annan effekt – som King inte hade räknat med – är att banskaparna kan se hur AI-spelaren spelar.
— Det visade sig att det var oväntat värdefullt verktyg för bandesigners eftersom du faktiskt kan se hur spelarna spelar. Det är lite som att titta över axeln på någon, och du får en känsla för hur banan flyter.
Men alla spelare är inte lika, och i ökad utsträckning har roboten börjat justeras, så att den kan spela som en nybörjare, en veteran, en tävlingsinriktad spelare och så vidare. Tekniken används också för att guida spelare, inte olikt de rekommendationssystem som exempelvis Netflix och Spotify använder sig av.
— Vi använder AI i ökad utsträckning för att försöka förvänta oss vad olika spelartyper kan tänkas vilja göra och göra det lättare för dem att nå sakerna de tycker är roligast så effektivt som möjligt, säger han.
Kings CTO (teknikchef) Steven Collins. Pressbild.
"Stor investering"
Förra året köpte King upp Stockholmsbaserade AI-företaget Peltarion, för att snabbt få in kompetens.
— Vi har skapat ett kompetenscenter för AI i Stockholm och vi på King har över 50 personer som sysslar specifikt med AI, och omkring 100 som generellt jobbar med AI. Det är en stor investering för oss, säger han.
Alla på King ska lära sig hur de kan dra nytta av AI i jobbet.
— Vi har rullat ut många pilotprojekt till olika delar av verksamheten och gett dem tillgång till tekniken. Hundra procent av dem vill fortsätta att använda det efteråt, folk är inte rädda, utan älskar den.
Skärmbild från Kings "Candy crush saga". Pressbild.
Det finns en diskussion i spelbranschen om AI kommer att ersätta arbetstillfällen. Men Collins tror att det snarare kommer att göra att det blir mindre tråkiga arbetsuppgifter, och mer tid till kreativitet.
— Det råder ingen tvekan om att den som vänjer sig vid den här tekniken, är bekant och bekväm med den och använder i sitt dagliga jobb, kommer att vara mer konkurrenskraftig i framtiden, säger han.
King storsatsar på AI. Pressbild.
När Microsofts uppköp av Activision Blizzard går igenom får King tillgång till den amerikanska teknikjättens satsningar på AI och molntjänster. Redan nu sker kontakter mellan bolagen, avslöjar Collins.
— De har förmågor som vi absolut vill lära oss av och dra nytta av, säger han.