Två hamburgare och en öl hann Sara Edlund beställa med sin familj på hotellet på Rhodos innan personalen, en halvtimme senare stängde hotellet – för säsongen. – Man visste inte om de skämtade med en. Det var ett antiklimax, det var väldigt snopet faktiskt, säger Sara Edlund. ”Min dotter är jättenöjd” Dagen efter var såväl restaurangen som poolbaren stängd och och kylarna tömda. Två stycken solsängar och några stolar lämnades kvar till hotellets enda gäster, Sara Edlunds familj. – Det har inte funnits någonting att göra, säger hon. När hon bokade resan med sin mamma och dotter föll det på det lilla familjära hotellet. Dottern har svårt för höga skrik och hotellet som saknade Bamseklubben, var precis vad Sara Edlund var ute efter. – Vi ville att hon skulle få en så bra upplevelse som möjligt och slippa ångest med skrik och stoj. Och det fick vi ju med råge, så sett utifrån den aspekten var det toppen. Min dotter är jättenöjd, säger hon. Smutsig pool och tomt i receptionen På det nedstängda hotellet fördrev familjen tiden mestadels vid poolen, som snabbt blev smutsig eftersom ingen rengjorde den. En folder uppmanade gästerna att ”tryck åtta så kommer du till receptionen”, men ingen fanns där. – Det var också ganska långt att gå för att hitta en restaurang som var öppen. Efter ett tag hittade vi ett kebabhak, så det vart mycket gyros och strips där. De var väldigt förvånade att vi kom varje dag och sa ”kommer ni igen”, säger Sara Edlund. På söndagen, dagen efter ankomst, kontaktade hon resebolaget TUI. Familjen hade då fem dagar kvar på sin resa. – Hade de bara flyttat oss till ett annat hotell, då hade vi varit jättenöjda. Det var ju lågsäsong så jag förutsätter att det fanns rum kvar någon annanstans. Det var vad vi förväntade oss, säger Sara Edlund. Tui:s svar: Såklart tråkigt Researrangören Tui konstaterade att hotellet hade stängt för säsongen och beklagar det inträffade. ”Det är såklart väldigt tråkigt att höra att en av våra kunder inte är nöjd med sin resa med oss. Om kunden inte är nöjd med den föreslagna lösningen kan de ansöka om reklamation när de kommer hem”, skriver Anne Mørk-Løwengreen pressansvarig på Tui, i ett mejl till TV4 Nyheterna. – Det är inte världens katastrof, men vi känner oss bara lite lurade och blåsta på upplevelsen, speciellt på bemötandet från Tui:s sida, säger Sara Edlund.