IAC
Senaste nytt om IAC - Nyheter, podcasts, videor och inlägg på sociala medier om IAC.
Senaste nytt om IAC - Nyheter, podcasts, videor och inlägg på sociala medier om IAC.
Fyra månader efter den stora konkursen är fordonsunderleverantören IAC Group i full drift. ”Det är en unik situation”, säger konkursförvaltaren Mikael Kubu. Planen är att sälja, men allt har blivit försenat. Nu sker slutförhandlingar med två intressenter - båda internationella storbolag.
Mystiken tätnar kring IAC Groups enorma konkurs. Bolagets omsättning har ökat med 23 procent sedan 2022. Vidare konstaterade IAC senast för ett år sedan att affärerna går strålande. Staten, med sitt miljardkrav, framstår allt mer som den stora förloraren i haveriet.
Samtidigt med en växande skatteskuld har konkursade fordonsunderleverantören IAC skyfflat miljardbelopp till andra delar i koncernen. Advokat Rolf Åbjörnsson dömer ut agerandet. ”Det verkar som om konkursen bara är ett sätt att bli av med skatteskulden och utnyttja lönegarantin”, säger han.
Internationella storbolag är mest sannolika som köpare av konkursade fordonsunderleverantören IAC:s svenska verksamhet, enligt Handelsbankens erfarne fordonsanalytiker Hampus Engellau. Att en stor internationell aktör väljer att sätta sin svenska verksamhet i konkurs väcker frågor, enligt analytikern.
Fordonsbolaget IAC, med 1 400 anställda, har begärts i konkurs men förvaltaren är optimistisk om framtiden. – Vår förhoppning är att en köpare tar över hela verksamheten och all personal, säger Mikael Kubu.
Alla de svenska fordonstillverkarna Volvo Cars, AB Volvo och Scania är kunder hos den konkursdrabbade komponentleverantören IAC. De uppger samtidigt att de inte räknar med att konkursen för IAC kommer att leda till några störningar i deras produktion.
Det svenska bolaget IAC är en viktig leverantör till svensk fordonsindustri. Nu ansöker de om konkurs, enligt en ansökan till Göteborgs tingsrätt, skriver Ekot. – Det här är ingenting man ville vakna till, säger Ivica Stojkovic, förtroendevald för IF Metall på IAC i Färgelanda.
IAC Group Sweden, som levererar komponenter till Volvobolagen och Scania, har begärts i konkurs. Företaget har cirka 1 400 anställda i Sverige. – Målet är att hitta en ny ägare under sommaren, säger konkursförvaltaren Mikael Kubu.
Totalt är den samlade skatteskulden på 45 miljarder kronor, enligt siffror från Skatteverket som Ekonomiekot tagit del av. Patrik Krassén på organisationen Företagarna säger att återbetalningen av skulderna gör att vissa av företagen nu hotas av konkurs. – Det finns en stor risk att ett antal företag inte kommer att klara det och då står de inför konkurs eller rekonstruktion i värsta fall, säger Krassen till radion. Det företag som har störst skatteskuld från pandemin är fordonskomponentbolaget IAC som har en skuld på 1,2 miljarder kronor. Andra bolag med stora skulder kvar är flygbolaget SAS, varuhuskedjan Åhléns och hotellkedjan Scandic.
Omkring 23 000 företag har kvar skatteskulder från coronapandemin, då bolag hade möjlighet att skjuta upp skatteinbetalningar för att hålla sina verksamheter i gång. Skatteskulden uppgår till totalt 45 miljarder kronor, rapporterar Ekonomiekot Extra. Fordonskomponentbolaget IAC toppar listan över de företag som är skyldiga mest pengar, 1,2 miljarder kronor. Även SAS, Åhléns och Scandic har stora skatteskulder sedan pandemin. – Det finns en stor risk att ett antal företag inte kommer att klara det och då står de inför konkurs eller rekonstruktion i värsta fall, säger Patrick Krassén, skattepolitisk expert på Företagarna. Vi går mot en händelserik ekonomihöst. Är noteringsklimatet på väg att bli hett igen? Vad händer med bomarknaden när alla bundna lån löper ut? Och hur ska det gå för den historiskt svaga kronan? Med Omni Ekonomi, Omnis systerapp, får du alla affärsnyheter du behöver på ett ställe. Lägg därtill dagliga aktieanalyser direkt i appen, kommentarer från hundratals experter, fördjupning och förklaring, samt upplåst innehåll från världens ledande medier. Och mycket mer.
Tool Highlighted: ARES 71500: https://bit.ly/3OWwvO3 Easily Test EFI and IAC Systems on Non-Starting Vehicles The ARES ...
Infrastructure as Code explained | Difference of Infrastructure as Code Tools, like Terraform, Ansible or Puppet Terraform in detail ...
Check out this DevOps Complete Guide: http://ibm.biz/iac-devops-complete-guide Learn about different cloud computing ...
Joey Levin, IAC CEO, joins 'Closing Bell: Overtime' to discuss IAC earnings, considering a spin-off of its ownership stake in ANGI, ...