Tavlan hittades av fyndjägaren Luigi Lo Rosso 1962, när han rensade ut en källare i ett hus på ön Capri. Lo Rosso tog med sig målningen hem till Pompeii och hängde upp den i vardagsrummet, till sin frus stora förtret. Motivet föreställer en förvrängd bild av Dora Maar, en franska fotograf och konstnär som var Pablo Picassos musa. Uppe till vänster syns konstnärens distinkta signatur, men Lo Rosso själv, visste aldrig vem Picasso var. Det var först senare som misstankar om att tavlan skulle kunna vara äkta väcktes. Luigi Lo Rossos son Andrea, började intressera sig för målningen efter att ha studerat en uppslagsbok om konst. – Min far var en skräpsamlare från Capri. Han hittade tavlan innan jag ens föddes och hade ingen aning om vem Picasso var. Han var inte en särskilt kultiverad person. När jag läste om Picasso i uppslagsboken brukade jag titta upp på tavlan och jämföra signaturerna. Jag försökte påtala det för min far som inte förstod. Men jag fortsatte undra, berättar Andrea Lo Rosso. Ville göra sig av med tavlan Han berättar att det fanns planer på att göra sig av med tavlan, framförallt från hans mors sida då hon ansåg att den var gräslig. Familjen tog hjälp av experter för att gå till botten med tavlans autenticitet och anlitade en välkänd konstdetektiv, Maurizio Seracini. Efter år av undersökningar hamnade fallet till slut hos grafologen Cinzia Altieri på stiftelsen Arcadia. Stiftelsens uppgift är att värdera, restaurera och validera konstverk. Altieri kunde bekräfta att signaturen var Picassos. – Efter att alla andra undersökningar av tavlan var genomförda, fick jag i uppgift att granska signaturen, säger Cinzia Altieri till The Guardian. – Jag jobbade i månader med att jämföra signaturen med Picassos original-verk och det fanns ingen tvekan om att signaturen är hans. Det fanns inga bevis för att det skulle vara en förfalskning, tillägger hon. Inte erkänts än Picasso ska ha varit en återkommande besökare av ön, och tavlan, som är slående lik Picassos verk ”Buste de Femme”, har troligen målats mellan 1930 och 36. Andrea Lo Rosso har flera gånger försökt kontakta Picassos stiftelse i Malaga för att få målningens äkthet bekräftad, utan gensvar. Stiftelsen har sista ordet vad gäller tavlans autenticitet. Målningen återfinns tills vidare i ett valv i Milano. Luca Marcante, ordförande för stiftelsen Arcadia, tror att tavlan kan vara ett tvillingverk. – Det finns sannolikt två versioner av samma motiv. Båda kan vara original, men har inte målats samtidigt. En sak är säker: den som hittades på Capri och som nu finns i Milano är äkta, slår han fast för The Guardian.