Billigare drivmedelpriser var ett av regeringspartiernas och Sverigedemokraternas viktigaste vallöften. Under måndagen, den 1 januari, träder en central åtgärd i kraft för att försöka realisera detta. Då sänks reduktionsplikten till 6 procent för bensin och diesel under perioden 2024–2026. I nuläget är reduktionsplikten 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel. Reduktionsplikten innebär att bensinbolagen måste blanda i en viss mängd biobränsle i bensin och diesel för att nå en minskning av transportutsläppen. Eftersom biobränslet är dyrare blir literpriserna högre. Enligt regeringen beräknas literpriset i teorin nu, med sänkt reduktionsplikt, sjunka med 4 kronor för diesel och 30 öre för bensin. Utöver sänkt reduktionsplikt ska bensin- och dieselskatten också sänkas nästa år – med 1,64 kronor respektive 0,43 kronor, inklusive moms. 3,85 kronor per liter Anders Norén, hållbarhetschef på branschorganisationen Drivkraft Sverige, har i en tidigare intervju med TT räknat på ekvationen. – Sammantaget skulle det innebära att priset på diesel sänks vid pump med 3,85 kronor per liter och att bensin sänks med 1,05 kronor per liter jämfört med 2023 enligt regeringens underlag, sade han då. När man lägger på den indexuppräkning av skatten som görs varje år, som ligger på +11,31 procent utifrån konsumentprisindex plus ytterligare två procent, äts skattesänkningarna för diesel upp. Det betyder i praktiken i stället en skattehöjning med 15 öre per liter. För bensin sänks skatten med 75 öre per liter. Flera prisfaktorer Drivmedelspriserna som börjar gälla den 1 januari sätts samma dag. De största drivmedelsbolagen framhåller att priset på pump beror på en rad faktorer, däribland valutakurser, oljepriset och produktpriser. "Det vi kan säga är att både HVO100 (hydrerad vegetabilisk olja, ett förnybart drivmedel för dieselmotorer, reds.anm) och dieselpriset kommer att vara lägre den första januari jämfört med den sista december. Detta gäller också bensin, även om skillnaden blir avsevärt mindre", skriver OKQ8:s kommunikationsavdelning i ett mejl. Kritik från flera håll Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna utlovade inför riksdagsvalet 2022 sänkningar på 5 till 6 kronor per liter för bensin och uppåt 10 kronor för diesel. Kritiker anser att hushållens drivkrafter att övergå till elbilar minskar än mer med sänkt reduktionsplikt. Även från branschen har skepsis yttrats. – Det finns ingen i branschen som tror att det kommer att bli i närheten av den siffran, har Preems presschef Dani Backteg sagt till SvD. En orsak är att det kan uppstå brist på dieseln som används i Sverige, vilket skulle dra upp priset. En annan är att många raffinaderier har styrt om sin produktion och gått över till att producera förnybart drivmedel. Det har gjorts på bekostnad av att tillverka den arktiska diesel som behövs på våra breddgrader.