Åkbara väskor orsakar kaos i Japan
De åkbara resväskorna, som kam komma upp i en hastighet på upp till 13 kilometer i timmen, har blivit alltmer populära bland resenärer i Japan. Den ökande populariteten oroar nu japanska myndigheter efter ökning av antalet incidenter. Flera flygplatser i landet har skärpt reglerna, enligt Kyodo nyhetsbyrå. Tokyos Haneda-flygplatsen förbjöd i februari användningen av resväskorna i terminaler för att undvika kollisioner med andra resenärer. Naritas internationella flygplats, den näst största i den japans huvudstad, har bett resenärer att vara uppmärksamma på sin omgivning på grund av den ökade användningen av åkbara resväskor. Klassas som moped Men det är inte bara på flygplatser som resväskorna orsakar problem. De har blivit en säkerhetsfråga även ute på vägarna. Japan har därför antagit lagar som kräver körkort för att få åka på en liknande resväska. Enligt Japans lagar klassas resväskorna som ett motordrivet fordon, på samma sätt som vissa mopedtyper. De måste därför vara registrerade och utrustade med backspegel och blinkers. Dessutom är förare skyldiga att bära hjälm och ha försäkring för att inte riskera böter. Första personen att bötas I juni blev en kinesisk kvinna i 30-årsåldern, som studerade i landet, den första att få böter för att ha åkt på en resväska på en trottoar i staden Osaka utan körkort, enligt tidningen. Och i juli stoppades en pojke från Indonesien av polisen för att ha åkt resväska läng en gata genom en ett shoppingområde i Osaka.
De åkbara resväskorna, som kam komma upp i en hastighet på upp till 13 kilometer i timmen, har blivit alltmer populära bland resenärer i Japan. Den ökande populariteten oroar nu japanska myndigheter efter ökning av antalet incidenter. Flera flygplatser i landet har skärpt reglerna, enligt Kyodo nyhetsbyrå. Tokyos Haneda-flygplatsen förbjöd i februari användningen av resväskorna i terminaler för att undvika kollisioner med andra resenärer. Naritas internationella flygplats, den näst största i den japans huvudstad, har bett resenärer att vara uppmärksamma på sin omgivning på grund av den ökade användningen av åkbara resväskor. Klassas som moped Men det är inte bara på flygplatser som resväskorna orsakar problem. De har blivit en säkerhetsfråga även ute på vägarna. Japan har därför antagit lagar som kräver körkort för att få åka på en liknande resväska. Enligt Japans lagar klassas resväskorna som ett motordrivet fordon, på samma sätt som vissa mopedtyper. De måste därför vara registrerade och utrustade med backspegel och blinkers. Dessutom är förare skyldiga att bära hjälm och ha försäkring för att inte riskera böter. Första personen att bötas I juni blev en kinesisk kvinna i 30-årsåldern, som studerade i landet, den första att få böter för att ha åkt på en resväska på en trottoar i staden Osaka utan körkort, enligt tidningen. Och i juli stoppades en pojke från Indonesien av polisen för att ha åkt resväska läng en gata genom en ett shoppingområde i Osaka.