Därför vände planet till Danmark: "Finns en procedur"
På torsdagskvällen fick ett SAS-plan, som var på väg till Miami från Arlanda, tvärvända efter kraftig turbulens. Planet befann sig bara någon timme från destinationen när piloten ropade ut att planet måste vända och flyga tillbaka till Kastrup i Köpenhamn, där planet skulle genomgå en omfattande undersökning. Passageraren Sammy Solstad som befann sig ombord på planet uppger för TV4 Nyheterna att många bönade och bad om att få landa när de fick veta att planet skulle flyga tillbaka hela vägen till Köpenhamn. Men flygbolaget SAS menar att det var en nödvändig säkerhetsåtgärd. – När ett flygplan går igenom en så kraftig turbulens så finns det en procedur och säkerhetsåtgärd som säger att ett sådant plan ska genomgå en grundlig inspektion. Det måste vi göra i en hangar. Vi har inga hangarer att tillgå i Miami och därför måste vi vända tillbaka planet till Köpenhamn, säger Alexandra Lindgren Kaoukji, presschef på SAS till TV4 Nyheterna. Kaoukji tillbakavisar uppgifter om att SAS inte velat betala kostnader för en reparation i USA. – Det tror jag är en misskommunikation. Vi kan inte inspektera planet enligt de krav som finns i Miami. Då skulle vi behöva ställa planet i flera veckor för att lösa det. Det skulle leda till många fler inställda avgångar. ”Det var absolut rätt” SAS får medhåll av flygexperten och tidigare SAS-piloten Björn Lundström menar att det var rätt beslut att vända planet. – Det var absolut rätt. I Kanada eller på Grönland där det är ännu värre finns det inte ett gäng tekniker som står redo för att kontrollera maskinen. Det är inte möjligt, säger Lundström till TV4 Nyheterna – Det enda ställer där det finns resurser till att kontrollera flygplanet är Köpenhamn. Ingen allvarligt skadad Kaoukji uppger att ingen skadats allvarligt i samband med händelsen. Enligt passageraren Sammy Solstad ska en personen slagit i huvudet. – Den passageraren satt utan säkerhetsbälte. Det var oturligt, säger Kaoukji. – När det gäller flyget så är säkerhetsutrymmen väldigt strikt. Vi hade en läkare ombord som var aktivt deltagande i att göra olika utvärderingar av och hjälpa passagerare. Det fanns inga allvarliga skador. Inga större skador på planet Det fanns heller inga större skador på planet som landade säkert på Kastrup i Köpenhamn klockan 23.15. Men planet kommer genomgå en omfattande undersökning. – Vi kommer gå igenom planet i den här undersökningen just för att se att det inte finns något som man inte kan se med blotta ögat. Det gör vi nu i Hangaren i Köpenhamn. Enligt flygspårningstjänsten Flightradar24 tappade planet plötsligt 2500 meter i höjd under en kort stund. Något som passagerare ombord beskrivit som en "störtdykning” i kombination med att motorn stängts. På frågan om vad passagerare beskrivit som en "störtdykning” i kombination med att motorn stängts av svarar presschefen: – En rutin när det är turbulens är att komma ur den turbulensen. Då dyker man ner på en lägre altitud. Det är fullt normalt. Men exakt hur kaptenen har gjort detta får vi veta när han har gjort sin skriftliga rapport.
På torsdagskvällen fick ett SAS-plan, som var på väg till Miami från Arlanda, tvärvända efter kraftig turbulens. Planet befann sig bara någon timme från destinationen när piloten ropade ut att planet måste vända och flyga tillbaka till Kastrup i Köpenhamn, där planet skulle genomgå en omfattande undersökning. Passageraren Sammy Solstad som befann sig ombord på planet uppger för TV4 Nyheterna att många bönade och bad om att få landa när de fick veta att planet skulle flyga tillbaka hela vägen till Köpenhamn. Men flygbolaget SAS menar att det var en nödvändig säkerhetsåtgärd. – När ett flygplan går igenom en så kraftig turbulens så finns det en procedur och säkerhetsåtgärd som säger att ett sådant plan ska genomgå en grundlig inspektion. Det måste vi göra i en hangar. Vi har inga hangarer att tillgå i Miami och därför måste vi vända tillbaka planet till Köpenhamn, säger Alexandra Lindgren Kaoukji, presschef på SAS till TV4 Nyheterna. Kaoukji tillbakavisar uppgifter om att SAS inte velat betala kostnader för en reparation i USA. – Det tror jag är en misskommunikation. Vi kan inte inspektera planet enligt de krav som finns i Miami. Då skulle vi behöva ställa planet i flera veckor för att lösa det. Det skulle leda till många fler inställda avgångar. ”Det var absolut rätt” SAS får medhåll av flygexperten och tidigare SAS-piloten Björn Lundström menar att det var rätt beslut att vända planet. – Det var absolut rätt. I Kanada eller på Grönland där det är ännu värre finns det inte ett gäng tekniker som står redo för att kontrollera maskinen. Det är inte möjligt, säger Lundström till TV4 Nyheterna – Det enda ställer där det finns resurser till att kontrollera flygplanet är Köpenhamn. Ingen allvarligt skadad Kaoukji uppger att ingen skadats allvarligt i samband med händelsen. Enligt passageraren Sammy Solstad ska en personen slagit i huvudet. – Den passageraren satt utan säkerhetsbälte. Det var oturligt, säger Kaoukji. – När det gäller flyget så är säkerhetsutrymmen väldigt strikt. Vi hade en läkare ombord som var aktivt deltagande i att göra olika utvärderingar av och hjälpa passagerare. Det fanns inga allvarliga skador. Inga större skador på planet Det fanns heller inga större skador på planet som landade säkert på Kastrup i Köpenhamn klockan 23.15. Men planet kommer genomgå en omfattande undersökning. – Vi kommer gå igenom planet i den här undersökningen just för att se att det inte finns något som man inte kan se med blotta ögat. Det gör vi nu i Hangaren i Köpenhamn. Enligt flygspårningstjänsten Flightradar24 tappade planet plötsligt 2500 meter i höjd under en kort stund. Något som passagerare ombord beskrivit som en "störtdykning” i kombination med att motorn stängts. På frågan om vad passagerare beskrivit som en "störtdykning” i kombination med att motorn stängts av svarar presschefen: – En rutin när det är turbulens är att komma ur den turbulensen. Då dyker man ner på en lägre altitud. Det är fullt normalt. Men exakt hur kaptenen har gjort detta får vi veta när han har gjort sin skriftliga rapport.