SAS

SAS är Skandinaviens största flygbolag med huvudkontor i Stockholm, Sverige. Bolaget grundades 1946 och har idag en flotta på över 150 flygplan som trafikerar över 100 destinationer världen över. SAS fokuserar på att erbjuda hög kvalitet och god service till sina passagerare och har vunnit flera utmärkelser för detta.

Därför vände planet till Danmark: "Finns en procedur"

Därför vände planet till Danmark: "Finns en procedur"

På torsdagskvällen fick ett SAS-plan, som var på väg till Miami från Arlanda, tvärvända efter kraftig turbulens. Planet befann sig bara någon timme från destinationen när piloten ropade ut att planet måste vända och flyga tillbaka till Kastrup i Köpenhamn, där planet skulle genomgå en omfattande undersökning. Passageraren Sammy Solstad som befann sig ombord på planet uppger för TV4 Nyheterna att många bönade och bad om att få landa när de fick veta att planet skulle flyga tillbaka hela vägen till Köpenhamn. Men flygbolaget SAS menar att det var en nödvändig säkerhetsåtgärd. – När ett flygplan går igenom en så kraftig turbulens så finns det en procedur och säkerhetsåtgärd som säger att ett sådant plan ska genomgå en grundlig inspektion. Det måste vi göra i en hangar. Vi har inga hangarer att tillgå i Miami och därför måste vi vända tillbaka planet till Köpenhamn, säger Alexandra Lindgren Kaoukji, presschef på SAS till TV4 Nyheterna. Kaoukji tillbakavisar uppgifter om att SAS inte velat betala kostnader för en reparation i USA. – Det tror jag är en misskommunikation. Vi kan inte inspektera planet enligt de krav som finns i Miami. Då skulle vi behöva ställa planet i flera veckor för att lösa det. Det skulle leda till många fler inställda avgångar. ”Det var absolut rätt” SAS får medhåll av flygexperten och tidigare SAS-piloten Björn Lundström menar att det var rätt beslut att vända planet. – Det var absolut rätt. I Kanada eller på Grönland där det är ännu värre finns det inte ett gäng tekniker som står redo för att kontrollera maskinen. Det är inte möjligt, säger Lundström till TV4 Nyheterna – Det enda ställer där det finns resurser till att kontrollera flygplanet är Köpenhamn. Ingen allvarligt skadad Kaoukji uppger att ingen skadats allvarligt i samband med händelsen. Enligt passageraren Sammy Solstad ska en personen slagit i huvudet. – Den passageraren satt utan säkerhetsbälte. Det var oturligt, säger Kaoukji. – När det gäller flyget så är säkerhetsutrymmen väldigt strikt. Vi hade en läkare ombord som var aktivt deltagande i att göra olika utvärderingar av och hjälpa passagerare. Det fanns inga allvarliga skador. Inga större skador på planet Det fanns heller inga större skador på planet som landade säkert på Kastrup i Köpenhamn klockan 23.15. Men planet kommer genomgå en omfattande undersökning. – Vi kommer gå igenom planet i den här undersökningen just för att se att det inte finns något som man inte kan se med blotta ögat. Det gör vi nu i Hangaren i Köpenhamn. Enligt flygspårningstjänsten Flightradar24 tappade planet plötsligt 2500 meter i höjd under en kort stund. Något som passagerare ombord beskrivit som en "störtdykning” i kombination med att motorn stängts. På frågan om vad passagerare beskrivit som en "störtdykning” i kombination med att motorn stängts av svarar presschefen: – En rutin när det är turbulens är att komma ur den turbulensen. Då dyker man ner på en lägre altitud. Det är fullt normalt. Men exakt hur kaptenen har gjort detta får vi veta när han har gjort sin skriftliga rapport.

Skräckbilderna inifrån SAS-planet: "Kvinna flög och slog fötterna i taket"

Skräckbilderna inifrån SAS-planet: "Kvinna flög och slog fötterna i taket"

På torsdagskvällen fick ett SAS-plan, som lyfte från Arlanda, tvärvända efter kraftig turbulens på planet. Planet som var på väg till Miami befanns sig över Grönland, mindre än en halvtimma från närmaste flygplats i Kanada, när piloten ropade ut att planet måste vända och flyga tillbaka flera timmar till Köpenhamn. Där skulle planet genomgå en omfattande undersökning. Något som enligt SAS är rutin vid kraftig turbulens. – Planet har blivit utsatt för ganska hård turbulens och då måste man utföra en omfattande undersökning av det, och det är svårt för oss att göra en adekvat sådan i USA, sade Alexandra Lindgren Kaoukji, presschef på SAS. ”Slog fötterna i taket” En som befann sig ombord på planet var Sammy Solstad. Han berättar att folk bönade och bad om att få landa när de fick veta att planet skulle flyga tillbaka hela vägen till Köpenhamn. – Det började skaka sedan störtdyker planet. Jag tittade till höger och ser att det börjar flyga vattenflaskor och colaflaskor, säger Sammy Solstad till TV4 Nyheterna. – När jag såg kvinnan flyga upp hela vägen och slå fötterna i taket, det var då skräcken kom, fortsätter han. Ersättning för hotellvistelse Planet landade på Kastrup klockan 23.15. Passagerarna har får ersättning för hotellvistelse i Köpenhamn och kommer flygas till destinationen på fredagen. ”Vi är glada att vi lever men MYCKET besviken på SAS.”, skriver Sammy Solstad i ett inlägg på Facebook. 254 ombord 254 passagerare befann sig ombord och flera av dem upplevde händelsen som obehaglig, enligt Alexandra Lindgren Kaoukji. SAS har därför satt in ett specialteam. Ingen ska ha skadats fysiskt. Men enligt passageraren Sammy ska en passagerare ha slagits medvetslös och fått nackskador. Den kraftiga turbulensen orsakades av jetströmmar som ligger precis vid södra Grönland.

SAS-plan tvingades tvärvända – på grund av kraftig turbulens

SAS-plan tvingades tvärvända – på grund av kraftig turbulens

Planet som lyfte från Arlanda under torsdagen var på väg till Miami när det plötsligt tvingades vända över Grönland. – Planet har blivit utsatt för ganska hård turbulens och då måste man utföra en omfattande undersökning av det, och det är svårt för oss att göra en adekvat sådan i USA, säger Alexandra Lindgren Kaoukji, presschef på SAS. 254 ombord Passagerarna kommer att ersättas med hotellvistelse när de landar i Köpenhamn strax före 23.30 senare i kväll. – De kommer att gå en ny flight i morgon, säger Lindgren Kaoukji. 254 passagerare befann sig ombord och flera av dem upplevde händelsen som obehaglig, enligt Alexandra Lindgren Kaoukji. SAS har därför satt in ett specialteam, enligt rutin när sådant händer. Ingen ska ha skadats fysiskt. – Men det är klart att folk inte tycker det är behagligt, och därför sätter vi en ett specialteam. Vi bistår med det vi kan och ser till att de mår bra och kommer till ett hotell när de känner att de kan det, säger hon. ”Planet vek sig” En passagerare som Aftonbladet pratat med beskriver flygningen som ”ren skräck”. – Planet vek sig, alla lösa föremål och dryck flög upp i taket. Ingen i personalen har varit med om liknande, den ena flygvärdinnan har jobbat i 35 år, säger personen till tidningen. ”I regel inte farliga” Den kraftiga turbulensen orsakades av jetströmmar som ligger precis vid södra Grönland. – De är i regel inte farliga, men ibland kan man i kanten av jetströmmen få något kallas klarluftsturbulens, säger TV4:s meteorolog Leon Lee. – Ofta kan flygmeteorologer förutse denna turbulens bra, men ibland har man otur och hamnar i ett sådant turbulent område.

Kultintervju med Michael Svensson: "Thierry Henry var glad att slippa mig"

Kultintervju med Michael Svensson: "Thierry Henry var glad att slippa mig"

Michael Svensson var med när Halmstad BK var Sveriges bästa fotbollslag. Och han var ingen vanlig Svensson när han var stjärna i Premier League.  – Efter en bortamatch mot Tottenham skulle jag hem till Sverige för kvalmatch med landslaget, det var ont om tid, men flygkaptenen på SAS-flyget väntade in mig.  I en intervju med Expressen berättar Michael om: ✓ Duellerna mot Arsenal och Thiery Henry - som inte gillade hårdingen från Sverige ✓ När Stuart Baxter (med livvakter) och AIK fick en fotbollslektion på Örjans vall ✓ Fredrik Ljungberg avslöjande på spelarbussen: ”Det inspirerade oss alla” ✓ Slagsmålet i spelartunneln i Frankrike  ✓ 100 selfies i samband med kvalmatch London

SAS på YouTube

ÄR SAS BUSINESS-CLASS TILL USA VÄRT 40.000KR? *ÄRLIG RECENSION*

I SAMARBETE MED REVOLUT (+18) TESTA REVOLUT HÄR: https://bit.ly/2D6ryO4 1) Klicka på länken med erbjudandet 2) Skriv i ...

Anis Don Demina på YouTube

SAS historical fleet 1946-2016

Join us on a historical journey with SAS fleet for 70 years with aircrafts like DC-4 which flew Stockholm - New York in 24 hours and ...

SAS - Scandinavian Airlines på YouTube

What’s Going on with Scandinavian Airlines? A350 Polar Flight

Go to https://surfshark.com/sam for 4 extra months of Surfshark. I traveled on Scandinavian Airlines (SAS) Airbus A350 Polar flight ...

Sam Chui på YouTube

HUGE Blow To Zelensky: Crimea Is Gone Forever!

HUGE Blow To Zelensky: Crimea Is Gone Forever! Bryan Lanza, a senior Trump Advisor has asked Zelensky to wake up and ...

Sebastian Sas på YouTube

Sass på 100 sekunder

Lär dig grunderna i Sass (SCSS) eller syntaktiskt fantastiska stilmallar. Sass är ett språk och en kompliant som kan göra din CSS ...

Fireship på YouTube

CSS blir bättre, men Sass är fortfarande relevant

Lär dig Sass, hur vi kan använda det med andra verktyg som PostCSS, och hur vi kan använda det för saker som teman, designsystem och ...

Kevin Powell på YouTube

PSA M110'ish gevär! (M110A1 & Super SASS M110A2)

I den här videon visar jag upp två PSA Sabres som är en del av de M110-inspirerade gevären. Sabre-10 (M110A1) och Sabre ...

Texas Plinking på YouTube

SAS i poddar

Britain is Broken - SAS Soldier Rusty Firmin Tells His Story

Anything Goes with James English Ep 386 SAS and My Secret Missions - Rusty Firmin Tells His Story You can contact James on his social media platforms ⬇️⬇️ http://instagram.com/jamesenglish2 http://twitter.com/jamesenglish0   Sound Edited by Stephen Pettigrew https://www.facebook.com/shinersp/ https://soundcloud.com/shinersp Learn more about your ad choices. Visit megaphone.fm/adchoices

SAS Soldier: What It Takes

Billy Billingham is a decorated military leader who served in the SAS for over 20 years. The SAS is famous for its gruelling selection process and are rightfully considered one of the best special forces in the world. After his military career, Billy became a bodyguard and looked after A-list celebrities such as Brad Pitt and Angelina Jolie. He is now Chief Instructor on Channel 4’s hit show SAS: Who Dares Wins. Warning: this episode contains content you may find distressing We speak to people with a unique life story to tell. From a North Korea escapee to an undercover cop, a Cold War spy to a shipwreck survivor. Hosted by LADbible's Ben-Powell Jones, this series is a window into remarkable experiences – with stories that paint a picture of extraordinary lives.

Ollie Ollerton: SAS, Sober & Strong

In this episode, Dan is joined by Ollie Ollerton, ex-alcoholic, former UK Special Forces operative and one of the founding Directing Staff on Channel 4’s SAS: Who Dares Wins; delving into all things mindset!  Ollie discussed being attacked by a chimp as a child, before embarking on his career beginning in the Royal Marine Commandos aged 18, taking part in multiple tours and going on to join the Special Boat Service; undertaking a number of high-profile missions and piloting the Submersible Dive Vessel.  We hear about Ollie’s success since his time in the Special Forces and all of his accomplishments along the way. Now helping others to change their limiting beliefs, improve their motivation, productivity and wellbeing. Ollie works on his business ‘BreakPoint’ to continue benefitting others by drawing from his personal experiences.  As a multiple best-selling author, powerful motivational speaker and advocate for mental health; Ollie opens up about his incredible life experiences and what’s next on his journey.Sobriety Podcast #wedorecover # recoveroutloud #addicitonrecovery #addiction #recoverytok #sobriety #sober #sobertiktok #sobertok #soberlife #sobercurious #soberliving: https://www.instagram.com/dappersinstagram/

#131. SAS Assassin on Mission Certain Death & Fighting Somali Pirates - Phil Campion (Part 1)

Phil Campion is a former member of the Special Forces and an experienced security consultant In this episode, Phil shares his incredible experiences during SAS selection, his encounters with Somali pirates, and his close brushes with certain death during missions.Website: DodgeWoodall.comTikTok: @DodgeWoodallYouTube: Dodge WoodallInstagram: @Dodge.WoodallLinkedIn: Dodge WoodallFacebook: Dodge Woodall Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

SAS Solider and the Iranian Embassy Rescue Mission - Robin Horsfall Tells His Story

Anything Goes with James English Ep 369 SAS Solider and the Iranian Embassy Rescue Mission - Robin Horsfall Tells His Story You can contact James on his social media platforms ⬇️⬇️ http://instagram.com/jamesenglish2 http://twitter.com/jamesenglish0   Sound Edited by Stephen Pettigrew https://www.facebook.com/shinersp/ https://soundcloud.com/shinersp Learn more about your ad choices. Visit megaphone.fm/adchoices