När partiet var i regeringsställning skärptes regelverket rejält vad gällde just marknadsföring – dock avstod ansvarig minister Ardalan Shekarabi under dåvarande statsminister Magdalena Andersson från att införa en lagskärpning som hade kunnat stoppa just den telefonförsäljning av lotter som partiet ägnade sig åt.
Året är 2019 och civilminister Ardalan Shekarabi på krigsstigen mot de stora spelbolagen. Han vill sätta stopp för deras marknadsföring av nätkasinon och han gör klart att det kommer att bli hårdare regler.
– Vi måste skärpa regelverket för att skydda våra konsumenter och nu sätter vi igång lagstiftningsarbetet. Det är en skyldighet vi har gentemot svenska medborgare. Att skydda dem från aggressiv marknadsföring av spel, säger han i en intervju med TV4Nyheterna. Intern utredning Uttalandet leder bland annat till att en intern utredning föreslår att spelföretag ska tvingas till ”särskild måttfullhet” vid marknadsföring av spel i stället för bara ”måttfullhet” vilket redan stod i lagen. Förslaget är långtgående och skulle förbjuda reklam som framställer spel som socialt attraktivt eller som en väg till ekonomiskt oberoende. Förslaget kritiseras av spelbranschen och även av så kallade allmännyttiga lotterier (där Socialdemokraternas egna lotterier ingår) som slår fast att det skulle kunna påverka möjligheten att använda telefonförsäljning.
När regeringen till sist lägger fram sitt lagförslag har året blivit 2022 och Magdalena Andersson har blivit statsminister. Nu är paragrafen om ”särskild måttfullhet” borttagen och partiets egna lotterier kan alltså fortsätta med telefonförsäljning utan inskränkningar. Tunga instanser höll inte med Det ska påpekas att regeringen i lagförslaget lägger fram argument för att avstå från att skärpa lagen som säkert är välavvägda. Framför allt för att regeringen inte verkar tro att skärpningen behövs för att göra effekt. Men man kan notera att tunga instanser som Socialstyrelsen och Spelinspektionen inte höll med. Och faktum kvarstår att det beslut som regeringen då tog hade en direkt effekt på det egna partiets finansiering.
Två personer undertecknade propositionen 2022: Ardalan Shekarabi och Magdalena Andersson. De har fortfarande inte besvarat mediernas frågor om det egna spelbolagets aggressiva marknadsföring.