Gammal militärbas till salu – lockar "utländska intressenter"
Flygbasen, som stod färdig 1960, ägdes av Försvarsmakten fram till 2005 och inkluderar inte bara en maskinhall och expeditionsbyggnad utan även en landningsbana på runt 2100 meter, skriver Hemnet. De nuvarande ägarna köpte basen av försvaret, och nu är det dags för ännu ett ägarskifte. – Säljarnas ambition är att fastigheten inte bara ska användas för skogens värde och till skogsbruk, utan att det också ska bedrivas annan verksamhet på basen, säger Anton Cederberg, som förmedlar fastigheten. Att den används som flygbas? – Nja, det är egentligen upp till köparen. Det är främst motorverksamhet som bedrivits på flygbasen. Men säljarens ambition är att flygbasen ska används till annan verksamhet än enbart skogsbruk. Vad är det för typ av motorverksamhet som bedrivits? – De tidigare ägarna har anordnat olika motorsport-tävlingar och polismyndigheten har också hyrt flygbanan för olika övningar. Finns det någon risk med att förvärva en sån här fastighet – vid en eventuell krigssituation till exempel? – Det är privat egendom, som vilken egendom som helst. Det är inget man diskuterar när man säljer ett sånt här objekt. Det är upp till var och en att ta reda på, om det tyvärr skulle uppstå en sådan situation. Men en eventuell krigssituation är inget man tar i beaktning vid försäljningen. Finns internationellt intresse Enligt Anton Cederberg har flygbasen inte bara rönt intresse lokalt och i Sverige, utan även internationellt med en del utländska intressenter. Men försäljningsprocessen är fortfarande i ett tidigt skede. Fastigheten omfattar totalt 153 hektar, och möjligheterna på platsen är stora. Utöver skogsbruk och motorverksamhet är tänkbara användningsområden biltestverksamhet, solcellspark eller som utrymme för en företagare eller tillverkningsindustri med behov av stora ytor. Och såklart det ursprungliga ändamålet; att brukas som flygbas.
Flygbasen, som stod färdig 1960, ägdes av Försvarsmakten fram till 2005 och inkluderar inte bara en maskinhall och expeditionsbyggnad utan även en landningsbana på runt 2100 meter, skriver Hemnet. De nuvarande ägarna köpte basen av försvaret, och nu är det dags för ännu ett ägarskifte. – Säljarnas ambition är att fastigheten inte bara ska användas för skogens värde och till skogsbruk, utan att det också ska bedrivas annan verksamhet på basen, säger Anton Cederberg, som förmedlar fastigheten. Att den används som flygbas? – Nja, det är egentligen upp till köparen. Det är främst motorverksamhet som bedrivits på flygbasen. Men säljarens ambition är att flygbasen ska används till annan verksamhet än enbart skogsbruk. Vad är det för typ av motorverksamhet som bedrivits? – De tidigare ägarna har anordnat olika motorsport-tävlingar och polismyndigheten har också hyrt flygbanan för olika övningar. Finns det någon risk med att förvärva en sån här fastighet – vid en eventuell krigssituation till exempel? – Det är privat egendom, som vilken egendom som helst. Det är inget man diskuterar när man säljer ett sånt här objekt. Det är upp till var och en att ta reda på, om det tyvärr skulle uppstå en sådan situation. Men en eventuell krigssituation är inget man tar i beaktning vid försäljningen. Finns internationellt intresse Enligt Anton Cederberg har flygbasen inte bara rönt intresse lokalt och i Sverige, utan även internationellt med en del utländska intressenter. Men försäljningsprocessen är fortfarande i ett tidigt skede. Fastigheten omfattar totalt 153 hektar, och möjligheterna på platsen är stora. Utöver skogsbruk och motorverksamhet är tänkbara användningsområden biltestverksamhet, solcellspark eller som utrymme för en företagare eller tillverkningsindustri med behov av stora ytor. Och såklart det ursprungliga ändamålet; att brukas som flygbas.