Gröna Lund förnekar brott efter dödsolyckan på Jetline

Gröna Lund förnekar brott efter dödsolyckan på Jetline

Alla företagen nekar, säger förundersökningsledare Christer B Jarlås, senior åklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål. Misstankarna gäller grovt vållande till annans död, grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan. "Vi anser inte att det har begåtts något brott inom ramen för Gröna Lunds verksamhet och därför nekar vi till anklagelserna", säger nöjesparkens advokat Jonas Tamm i en kommentar. Om företagen åtalas och döms kan de åläggas företagsbot. Ingen fysisk person har delgivits misstanke. Bärarm knäcktes Olyckan inträffade i juni förra året, då bergochdalbanan Jetline delvis spårade ur när en bärarm på undersidan av den främsta vagnen knäcktes. Tre av passagerarna föll ur vagnarna vid olyckan, en kvinna i 30-årsåldern skadades så svårt att hon avled. Nio andra personer skadades. Statens haverikommission (SHK) riktade i sin slutrapport hård kritik mot Gröna Lund. Enligt SHK var Gröna Lunds beställning av den aktuella bärarmen, som gjordes till ett annat bolag 2019, bristfällig. Även parkens kontroller var otillräckliga, enligt haverikommissionen. Har vidtagit åtgärder SHK pekade även på brister i tillverkningen av bärarmen som en bidragande orsak till olyckan. Företaget som utförde det arbetet misstänks också för brott. Det tredje företag som delgetts misstanke är det bolag som fick i uppdrag av Gröna Lund att tillverka bärarmen, och som sedan lade ut arbetet på entreprenad utan parkens vetskap. Gröna Lund har uppgett att man kommer genomföra samtliga av haverikommissionens rekommendationer, och att man har vidtagit åtgärder för att något liknande inte ska kunna hända igen.

Efter olyckan på Gröna Lund – paret har åkt igen: "Blev påmind"

Efter olyckan på Gröna Lund – paret har åkt igen: "Blev påmind"

Det var den 25 juni förra året som olyckan i berg- och dalbanan Jetline inträffade. En kvinna i 30-årsåldern omkom och nio personer fick föras till sjukhus. Karin föll hela sju meter och ådrog sig flera frakturer på både armar och ben. Maken Mikael lyckades klamra sig fast på en bjälke och blev hängandes högt över marken. Ett år senare har nu paret vågat åka berg- och dalbana igen men de valde Liseberg och inte Gröna lund. – Det var väldigt roligt att åka och det blev en form av normalisering när vi kunde åka igen. Det var något vi väntat på ett tag och inte vågat eller trott att vi skulle kunna göra så här tidigt eftersom jag fortfarande känner av benet, säger Karin. ”Blev påmind om olyckan när det lutade” Paret har en stor förkärlek för åkattraktioner men Mikael säger att det var en utmaning att våga sätta sig i en attraktion igen. – Jag var orolig för Karins del hur hon skulle klara av det. Det var ett bra sätt att se om man kan komma tillbaka efter en så allvarlig olycka, säger Mikael. Han berättar att det första åket var mer obehagligt än det andra och de tittade mycket på säkerhetsdetaljerna innan. De valde att åka berg- och dalbanan Balder. – Det finns bälte på Balder och den har också lite mjukare bana med träkonstruktion. Men just när den lutade blev jag påmind om hur det var när vi föll ut, säger Karin. ”Ska inte få definiera vårt liv” De berättar att de njöt mycket av åkturen även om det också var otäckt. – Vi vill inte att det här ska definiera vårt liv utan vi vill kunna göra sådana saker som vi gjorde förut. Med tanke på att inte det blev någon semester förra året vill vi åka till Disneyland och känna att vi klarar av att göra saker där, säger Karin. Den 14 juni i år presenterade Statens haverikommission sin slutrapport. Vid pressträffen riktade kommissionen hård kritik mot Gröna Lunds säkerhetsarbete. Samma dag meddelade Gröna Lunds VD Jan Eriksson att Jetline stängs för gott och ska monteras ner.

Jetline ska monteras ner – stängs för gott

Jetline ska monteras ner – stängs för gott

Under fredagsmorgonen presenterade Statens haverikommission sin slutrapport om den allvarliga olyckan på gröna Lund där flera personer skadades och en kvinna dog när åkattraktionen Jetline spårade ur. Vid pressträffen riktade kommissionen hård kritik mot Gröna Lunds säkerhetsarbete. Nu svarar Gröna Lunds VD Jan Eriksson på haverikommissionens rapport och beskriver den som viktig. – Den är viktig för de som drabbades och deras anhöriga. Och den är viktig för oss som arbetar på Gröna Lund. Den är viktig för att vi alla ska kunna förstå vad som orsakade olyckan, säger han på en presskonferens. Osäkerheter hos leverantör Jan Eriksson poängterar, likt haverikommissionen, att bärärmen som monterades på Jetline våren 2023 var feltillverkad. – Beställningen lades till en erfaren och beprövad svensk leverantör som Gröna Lund arbetat med i över 15 år och som tillverkat andra delar till Jetline förut. Vid beställningen skickades tillverkningsritningar från originaltillverkaren med och en exakt kopia beställdes med efterkontroll av samtliga svetsfogar. Leverantören har därefter lagt ut beställningen till en underleverantör, något som Gröna Lund var ovetandes om, säger Eriksson. Rapporten visar också att underleverantören var osäkra kring hur svetsningen skulle utföras och att dessa osäkerheter aldrig diskuterades med varken uppdragsgivare eller Gröna Lund. – Vi ser mycket allvarligt på att det här kunde ske. I ljuset av olyckan kan vi se att en närmare kontakt med och övervakning av tillverkaren hade troligtvis kunnat minska riskerna för de brister som uppkom. Jetline stänger för gott I samband med presskonferensen meddelade Gröna Lund att Jetline stängs för gott. – Den kommer att monteras ner så snart tillfälle ges. Den allvarliga olyckan som skedde förra året har satt djupa spår i oss alla och det kommer alltid att finnas ett före och ett efter olyckan, säger Jan Eriksson. Eriksson nämner även en egen utredning som parken inledde efter olyckan, att det har lett till förändringsarbete och att man sedan dess har vidtagit flera åtgärder för att något liknande inte händer igen. Enligt pressutlåtandet har grundläggande kontroller och extrakontroller gjorts av samtliga attraktioner i parken. ”Gröna Lund har för avsikt att genomföra samtliga av haverikommissionens rekommendationer, där åtgärder kring rutiner för beställningar och reservdelar redan är vidtagna”, skriver Gröna Lund på hemsidan. TV4 Nyheterna har varit i kontakt med det utpekade verkstadsföretaget som avböjer att kommentera haverikommissionens rapport.

Jetline på YouTube

Orsaken fastställd: Därför spårade Jetline på Gröna Lund ur

Åklagaren och Haverikommissionen har kommit fram till orsaken varför bergochdalbanan Jetline på Gröna Lundade ur i ...

Aftonbladet på YouTube

Jetline framsäte on-ride 5K POV @60fps Gröna Lund Grona Lund

Tyvärr har denna anpassade Schwarzkopf-dalbana stängt permanent och kommer att demonteras. Vi älskar hur det interagerade med...

CoasterForce på YouTube

Jetline monteras ned för gott

Ett år har passerat sedan dödsolyckan på Gröna Lund när Jetline spårade ur. Nu meddelar nöjesparkens vd att Jetline ska ...

Aftonbladet på YouTube

Jetline front seat on-ride HD POV Gröna Lund Grona Lund

It's hard to believe that this Schwarzkopf coaster is exactly the same as Knightmare at Camelot Theme Park in England was.

CoasterForce på YouTube

Eliaz, 15, hamnade på sjukhuset efter att Gröna Lunds attraktion Jetline spårat ur

Eliaz, 15, skadades efter olyckan på Gröna Lunds Jetline.

Aftonbladet på YouTube

Filmen från vagnen direkt efter olyckan på Gröna Lund

15-årige Eliaz satt längst fram i Jetline när vagnshjul lossnade och nära träffade honom i huvudet. När berg-och-dalbanan ...

Expressen på YouTube

Här åker paret berg- och dalbana ett år efter Jetline-olyckan

Hon föll sju meter. Han klamrade sig fast på en bjälke. Men här åker Karin och Mikael Elmegard berg- och dalbana igen – bara ett ...

Expressen på YouTube

PCA 2021: JetLine

David St. James från JetLine pratar med halfwheel om vad som är nytt med cigarrtillbehörsföretaget och vad de visar ...

halfwheel på YouTube

Jetline i poddar

Jetline

Wikipedia säger sitt om Jetline. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

#31.Karin Elmegard – Överlevde olyckan i Jetline på Gröna Lund

Hon föll handlöst sju meter från berg- och dalbanan Jetline på Gröna Lund – och överlevde mirakulöst.På marken, med bruten käke, brutna ben och armar, såg Karin Elmegard sin älskade make Micke i sin röda t-shirt klamra sig fast runt en metallbalk högt däruppe. Karins första instinkt var att hon ville vinka till honom. Med båda armarna brutna, båda benen brutna och käken bruten försökte hon signalera att hon var okej. Att hon levde.I veckans avsnitt av "Berätta alltid det här" möter vi i en unik poddintervju – fantastiska specialpedagogen Karin Elmegard, en så otroligt inspirerande och positiv själ, i hemmet i Kungsholmen i Stockholm, där hon välkomnar oss tillsammans med sin älskade Micke. Så vilka är knepen som gör att Karin har glädje i ögonen och ett stort Mona Lisa-likt leende under samtalet? Vad är det som gör att hon redan har kraften till att planera och drömma om nästa resa och äventyr?När Frida och Tilda träffar Karin har det gått nästan exakt tre månader sedan den där junidagen när den fruktansvärda olyckan på Jetline på nöjesparken Gröna Lund inträffade.Idag tar Karin sig fram med rullator i hemmet och är för första gången på väg tillbaka till Gröna Lund för att återbesöka platsen där olyckan skedde. Något Karin beskriver som "pirrigt".Apropå pirr. Den kärlek Karin och Micke har är helt klart något utöver det vanliga. Missa inte denna inspirerande berättelse om hopp, mod, jävlarnamma och styrka och kärlek. ❤️Missa inte ett fantastiskt möte – där vi får lära oss om "pussklockan" – en av alla Karins hemliga knep för att hitta glädje och kärlek som hjälper i helandet. För alla som kämpar igenom något jobbigt i livet - lyssna på och inspireras av Karin! Det gör vi.Varmt välkomna till "Berätta alltid det här". Tack Karin och Micke för ett fantastiskt möte!Och tack till just dig som lyssnar.#BerättaAlltidDetHär  Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.