Gröna Lund förnekar brott efter dödsolyckan på Jetline
Alla företagen nekar, säger förundersökningsledare Christer B Jarlås, senior åklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål. Misstankarna gäller grovt vållande till annans död, grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan. "Vi anser inte att det har begåtts något brott inom ramen för Gröna Lunds verksamhet och därför nekar vi till anklagelserna", säger nöjesparkens advokat Jonas Tamm i en kommentar. Om företagen åtalas och döms kan de åläggas företagsbot. Ingen fysisk person har delgivits misstanke. Bärarm knäcktes Olyckan inträffade i juni förra året, då bergochdalbanan Jetline delvis spårade ur när en bärarm på undersidan av den främsta vagnen knäcktes. Tre av passagerarna föll ur vagnarna vid olyckan, en kvinna i 30-årsåldern skadades så svårt att hon avled. Nio andra personer skadades. Statens haverikommission (SHK) riktade i sin slutrapport hård kritik mot Gröna Lund. Enligt SHK var Gröna Lunds beställning av den aktuella bärarmen, som gjordes till ett annat bolag 2019, bristfällig. Även parkens kontroller var otillräckliga, enligt haverikommissionen. Har vidtagit åtgärder SHK pekade även på brister i tillverkningen av bärarmen som en bidragande orsak till olyckan. Företaget som utförde det arbetet misstänks också för brott. Det tredje företag som delgetts misstanke är det bolag som fick i uppdrag av Gröna Lund att tillverka bärarmen, och som sedan lade ut arbetet på entreprenad utan parkens vetskap. Gröna Lund har uppgett att man kommer genomföra samtliga av haverikommissionens rekommendationer, och att man har vidtagit åtgärder för att något liknande inte ska kunna hända igen.
Alla företagen nekar, säger förundersökningsledare Christer B Jarlås, senior åklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål. Misstankarna gäller grovt vållande till annans död, grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan. "Vi anser inte att det har begåtts något brott inom ramen för Gröna Lunds verksamhet och därför nekar vi till anklagelserna", säger nöjesparkens advokat Jonas Tamm i en kommentar. Om företagen åtalas och döms kan de åläggas företagsbot. Ingen fysisk person har delgivits misstanke. Bärarm knäcktes Olyckan inträffade i juni förra året, då bergochdalbanan Jetline delvis spårade ur när en bärarm på undersidan av den främsta vagnen knäcktes. Tre av passagerarna föll ur vagnarna vid olyckan, en kvinna i 30-årsåldern skadades så svårt att hon avled. Nio andra personer skadades. Statens haverikommission (SHK) riktade i sin slutrapport hård kritik mot Gröna Lund. Enligt SHK var Gröna Lunds beställning av den aktuella bärarmen, som gjordes till ett annat bolag 2019, bristfällig. Även parkens kontroller var otillräckliga, enligt haverikommissionen. Har vidtagit åtgärder SHK pekade även på brister i tillverkningen av bärarmen som en bidragande orsak till olyckan. Företaget som utförde det arbetet misstänks också för brott. Det tredje företag som delgetts misstanke är det bolag som fick i uppdrag av Gröna Lund att tillverka bärarmen, och som sedan lade ut arbetet på entreprenad utan parkens vetskap. Gröna Lund har uppgett att man kommer genomföra samtliga av haverikommissionens rekommendationer, och att man har vidtagit åtgärder för att något liknande inte ska kunna hända igen.