Gurkhysteri på Island efter virala receptet – hyllor gapar tomma
Den som hängt på sociala medier under sommaren kan konstatera en sak: Gurkan har aldrig varit mer populär. Trenden ska ha börjat med den kanadensiska Tiktokaren Logan Moffitt, även kallad ”gurkkillen” som till sina 5,5 miljoner följare delat ett gurkrecept nästan varje dag sedan juli. Och han är inte ensam. Inte bara Tiktoks gurkmani Tiktok svämmar nu över av recept på gurksallader. Grönsaken dränks i sesamolja, vitlök, risvinäger och chiliolja. Allra populärast verkar trenden vara på Island, där många matbutiker helt sålt slut på sin gurka. Nu har de isländska odlarna svårt att hålla jämna steg med den stigande efterfrågan, det säger den isländska Lantbruksorganisationen SFG till BBC. Men alla håller inte med om att bristen beror enbart på Tiktoks gurkhysteri. Enligt matbutikskedjan Hagkaup är det vanligt med brist på gurka vid den här tiden på året. Samtidigt har man sett att antalet köp av grönsaken mer än fördubblats. Vissa butiker har även sett en fördubbling av försäljningen av sesamolja och vissa kryddor. ”Allt händer på samma gång” Odlarna på Island producerar omkring sex miljoner gurkor per år, till en befolkning på 393 600 personer. Enligt Kristín Linda Sveinsdóttir, marknadschef på SFG, är det flera odlare som planterar nya gurkplantor så här års vilket kan orsaka ett glapp under tillväxtperioden. Samtidigt öppnar skolorna efter sommarlovet, vilket ökar efterfrågan. – Allt händer på samma gång, säger Kristín Linda Sveinsdóttir, men tillägger ändå att gurkrecepten på sociala medier är den viktigaste bidragande faktorn.
Den som hängt på sociala medier under sommaren kan konstatera en sak: Gurkan har aldrig varit mer populär. Trenden ska ha börjat med den kanadensiska Tiktokaren Logan Moffitt, även kallad ”gurkkillen” som till sina 5,5 miljoner följare delat ett gurkrecept nästan varje dag sedan juli. Och han är inte ensam. Inte bara Tiktoks gurkmani Tiktok svämmar nu över av recept på gurksallader. Grönsaken dränks i sesamolja, vitlök, risvinäger och chiliolja. Allra populärast verkar trenden vara på Island, där många matbutiker helt sålt slut på sin gurka. Nu har de isländska odlarna svårt att hålla jämna steg med den stigande efterfrågan, det säger den isländska Lantbruksorganisationen SFG till BBC. Men alla håller inte med om att bristen beror enbart på Tiktoks gurkhysteri. Enligt matbutikskedjan Hagkaup är det vanligt med brist på gurka vid den här tiden på året. Samtidigt har man sett att antalet köp av grönsaken mer än fördubblats. Vissa butiker har även sett en fördubbling av försäljningen av sesamolja och vissa kryddor. ”Allt händer på samma gång” Odlarna på Island producerar omkring sex miljoner gurkor per år, till en befolkning på 393 600 personer. Enligt Kristín Linda Sveinsdóttir, marknadschef på SFG, är det flera odlare som planterar nya gurkplantor så här års vilket kan orsaka ett glapp under tillväxtperioden. Samtidigt öppnar skolorna efter sommarlovet, vilket ökar efterfrågan. – Allt händer på samma gång, säger Kristín Linda Sveinsdóttir, men tillägger ändå att gurkrecepten på sociala medier är den viktigaste bidragande faktorn.