Här grips karaokeälskande nörden – utvecklade app "omöjlig att hacka"

Här grips karaokeälskande nörden – utvecklade app "omöjlig att hacka"

Bilder visar hur 32-åringen grips av polis i sitt hem i Sydney. Han misstänks för att ha skapat den krypterade meddelandeappen Ghost, som används av grovt kriminella världen över. I The Sydney Morning Herald beskrivs mannen som en karaokeälskande ”nörd”. Han bor fortfarande hemma hos dina föräldrar och kör en Mercedes-Benz värd omkring två miljoner kronor. Mannen misstänks ha administrerat tjänsten, som marknadsförts som ”omöjlig att hacka”, från sitt föräldrahem. Svenskar gripna Under tisdagen och onsdagen greps närmare 50 kriminella från Australien, Italien, Irland, Kanada – och Sverige. Ytterligare gripanden väntas, världen över. Nio länder, däribland Sverige, har varit involverade i insatsen som gått under namnet ”operation Kraken”. Ghost skapades för nio år sedan och kräver modifierade mobiltelefoner för att kunna användas. Tjänsten har flest användare i Australien, omkring 400. Men sedan Encrochats och Skys undergång 2020 har Ghost allt mer frekvent dykt upp bland de svenska gängens mobiltelefoner. Klockan 11 på onsdagen har Europol kallat till pressträff med anledning av den internationella operationen. Där kommer även det svenska deltagandet att redovisas.

"Det är som vanligt i en tävling – du måste alltid förbättra dig"

"Det är som vanligt i en tävling – du måste alltid förbättra dig"

ARJEPLOG. Svenske Ola Källenius har lett den tyska biljätten Mercedes-Benz i fem år och har fått förlängt i ytterligare fem år.  I en exklusiv intervju med Di berättar han om: • Hoten mot ekonomin.  • Förbränningsmotorns förlängda liv. • Inbromsningen för efterfrågan på elbilar. • Samarbetet med Geely och relationen till Li Shufu. • Nya marknadsmöjligheter. • Varför EU inte ska höja tullarna mot Kina. • Tricket som har fått aktien att rusa.

Nio EL6 provkörd – bästa kinesiska elbilen just nu?

Nio EL6 provkörd – bästa kinesiska elbilen just nu?

Vi har tidigare provkört den första modellen ES8, flaggskeppssuven ET7, flaggskeppet EL7, och Model 3-rivalen ET5.

Med EL6 har Nio slagit på stort och enligt kineserna rör det sig om märkets viktigaste bil, inte minst för den europeiska marknaden.

Nio EL6 säljer som smör - i Kina. (Foto: Nio) Nio EL6 är ytterst viktig

Nio EL6 är märkets bäst säljande modell. Faktum är att den i Kina säljer bäst i hela sitt segment.

Enligt Nio själva är Europa en viktig marknad för det kinesiska märket.

Märket, vars historieböcker har funnits i blott sju år inledde sin europeiska marknadspenetration två år sedan i Norge, då med lanseringen av Nio ES8.

Till Sverige kom först Nio ET7, märkets flaggskeppsmodell, som inte gjort särskilt mycket väsen av sig.

Därefter har Tesla Model 3-rivalen Nio ET5 tillkommit samt flaggskeppssuven EL7.

Det är emellertid med modellen EL6 som Nio slår på stort och märket kallar bilen för ”vardagshjälten” med hänsyn till dess mångsidighet.

EL6 fokuserar mer på komfort än sport. (Foto: Nio) En tuff nöt att knäcka

Nio EL6 ger sig rakt in i samma segmentsom exempelvis Audi Q8 e-tron, BMW iX, Mercedes-Benz EQE SUV, för att nämna några tyska konkurrenter.

Det är även samma segment som kommande Cadillac Lyriq.

Även om segmentet är bestämt lukrativt är det även oerhört konkurrenskraftigt. Det gäller alltså att EL6 är riktigt bra för att kunna locka till sig köpare. En stor del av detta är prissättningen.

Något Nio tror kan locka till sig köpare är batteribyten. I Sverige finns det sex batteribytesstationer som innebär att man som Nio-ägare kan byta batteri på sin elbil på cirka fem minuter, i stället för att ladda.

Det är emellertid under förutsättning att bytena går smidigt till, något som inte alltid kan garanteras – vilket vi själva fått erfara.

Baksätet är fullt godkänt. (Foto: Nio) Kunderna i centrum

Under presentationens gång pratade Nio mycket om märkets närvaro på den kinesiska marknaden, samt om vad deras kinesiska kunder gillar. 

På frågan hur nya Nio EL6 är tänkt att tilltala europeiska kunder nämnde märket först att bilens vindrutetorkare minsann är uppvärmda.

Därtill nämndes det faktum att bilen är utvecklad med Europa i fokus. Märket är noga med att anpassa modellerna till lokala marknader – något andra biltillverkare också gör – samtidigt som variationen på ”europeiska” modeller är desto större.

Fortsättningsvis skryter även Nio på att de lyssnar på kundfeedback på ett individuellt plan. Av den anledningen sägs Nio ändå ha fått sig en förståelse för hur europeiska konsumenter skiljer sig från exempelvis kinesiska.

Vi testade EL6 i södra Tyskland. (Foto: Nio) Infotainment en masse

Vår testrutt bestod av en blandning av slingriga alpvägar, spikraka tyska motorvägar, och kullerstensbelagda småvägar.

När man hoppar in i EL6 möts man av märkets kolossala infotainmentskärm som styr bokstavligt talat alla funktioner. Systemet är för det mesta responsivt, men det tog år och dagar att koppla ihop mobiltelefonen med systemet.

Apropå mobiltelefoner erbjuder inte Nio vare sig Android Auto eller Apple CarPlay. Anledningen sägs vara att de är nöjda med sitt eget ekosystem och vill ha kontroll över den digitala upplevelsen.

Kruxet är att märkets egna system inte är tillräckligt intuitivt och på tok för många funktioner styrs av touchskärmen samt återfinns inte där man förväntar sig.

Ett annat irritationsmoment är den myriad av säkerhetssystem som EL6 är belamrad med. Det första Nio-representanten jag fick bilen av ville visa mig var hur man stängde av alla system.

Anledningen är att de känns felkalibrerade och inkräktar rejält på körupplevelsen. Det är emellertid inte unikt för Nio, utan vissa funktioner finns där till följd av rådande EU-lagstiftning.

Nio har tilldelat infotainmentskärmen bilens samtliga funktioner. (Foto: Nio) En mångsidig pjäs

Nio EL6 är tänkt att erbjuda en mångfacetterad körupplevelse. Av den anledningen finns det totalt nio olika körlägen i EL6. Det är bestämt överflödigt, men möjliggör en stor bredd när det gäller hur man kan köra bilen.

För maximal effekt måste man sätta bilen i Sport +-läget, vilket möjliggör att man katapulteras till 100 km/h på 4,5 sekunder.

Det är dock inte en bil som uppmuntrar till särskilt dynamisk körning, och både för räckviddens och ens egen skull rekommenderar jag att man kör bilen i komfort-läget och satsar på en strategi där man glider fram.

Bilen har även flertalet lyxbetonade funktioner som massage i sätena, ventilerade säten, ett lounge-läge och liknande.

Fjädringen är oerhört mjuk och ljudnivån i kupén är tyst. Kvalitetskänslan är bra och baksätet erbjuder en enorm rymd, med mycket plats för fötterna under de främre stolarna.

Rent kördynamiskt är EL6 svaga länk emellertid fjädringen. Den jobbar frenetiskt med att hantera vägens ojämnheter och vid mer inspirerande körning hänger den inte med i svängarna.

Det känns mer som en kalibreringsfråga om något, men man får känslan av att de som ansvarar för fjädringen inte riktigt vet vad de sysslar med.

Nio EL6 finns redan på svenska vägar. (Foto: Nio) Den bästa kinesen?

Nio EL6 är den bästa bilen som det kinesiska märket har byggt. Även om det inte säger särskilt mycket, är det ett tecken på att de jobbar för kung och fosterland för att hela tiden förbättra sina produkter.

EL6 imponerar på flertalet punkter – den erbjuder en hög dos praktikalitet, en hög komfortnivå, och hyfsad räckvidd. Jämte konkurrenterna är den tveklöst uppe och slåss med de bästa, vilket är synnerligen imponerande från ett märke som endast existerat i sju år.

Den svaga länken ligger i infotainmentsystemet, samt i detaljerna. Helhetsintrycket är överväldigade positivt, men vissa petitesser har märket missat. 

Det är lite som ett femstjärnigt hotell som tar extra betalt för cappuccino på frukosten – upplevelsen levererar inte riktigt hela vägen in i mål, men det är inte så tokigt ändå.

Nio EL6 börjar på 769 000 kronor med det mindre 75 kWh-batteriet. 

Betyg av Nio EL6: 4/5

Nio EL6 100 kwh (2024) Motor: Elmotor fram, bak, 483 hästkrafter, 700 newtonmeter Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrit Acceleration 0-100 km/h: 4,5 sekunder Toppfart: Begränsad till 200 km/h Elektrisk räckvidd: Upp till 529 km Laddeffekt (AC/DC): 11 kW/180 kW Batteri: 100 kWh Vikt: 2 323 kg Mått (längd/bredd/höjd): 4854/2212/1703 mm Pris: från 879 000 SEK

Mercedes-Benz på YouTube

Mercedes-Benz Cars Evolution 😎💥

Rev up your excitement, it's evolution of Mercedes-Benz cars, straight from the heart of German engineering! Get ready for ...

NeuralNuggets på YouTube

mercedes g wagon evolution

my vloging channel link https://youtube.com/shorts/bigJiYdedVI?feature=share.

Shaurya vlogs på YouTube

The New S-Class: World Premiere | Trailer

The S-Class stands for the fascination of Mercedes-Benz: legendary and traditional engineering expertise defines the luxury ...

Mercedes-Benz på YouTube

Mercedes-Benz i poddar

Past Gas #212: Mercedes Pt 1 - The Gritty Beginnings of Daimler, Maybach, and Benz

New Years’ Eve, 1879. 35 year old Karl Benz and his wife Bertha are huddled around a small block of iron. Karl no doubt thinks about the decade’s worth of work and near-financial ruin contained in its small footprint. But even if he can finally get it to run smoothly, it’s only a first step. His end goal is to use it in a horseless carriage, with the hopes of changing the way people move. But how did Karl Benz, Gottlieb Daimler, and Wilhelm Maybach revolutionize the internal combustion engine? How did they create an industry from essentially nothing? And how is the story of the automobile itself inextricable from the story of Mercedes-Benz? Today on Past Gas, the first episode in a four-part series on the history of Mercedes-Benz. Thanks to our sponsors: Start hiring NOW with a $75 SPONSORED JOB CREDIT to upgrade your job post at https://Indeed.com/PASTGAS . Offer good for a limited time. This episode is sponsored by BetterHelp. Give online therapy a try at https://betterhelp.com/PASTGAS and get on your way to being your best self. Go to https://SHOPIFY.COM/gas now to grow your business–no matter what stage you’re in.  Go to https://PrizePicks.com/gas and use code gas for a first deposit match up to $100! Go to https://HelloFresh.com/gasfree and use code gasfree for FREE breakfast for life! One breakfast item per box while subscription is active. That’s free breakfast for life at HelloFresh dot com slash gasfree with code gasfree. More about Show: Follow Nolan on IG and Twitter @nolanjsykes.   Follow Joe on IG and Twitter @joegweber. Follow Donut @donutmedia, and subscribe to our Youtube and Facebook channels!   Don’t forget to subscribe to the podcast for free wherever you're listening or using this link: http://bit.ly/PastGas. If you like the show, telling a friend about it would be helpful! You can text, email, Tweet, or send this link to a friend: http://bit.ly/PastGas. Learn more about your ad choices. Visit podcastchoices.com/adchoices

Mercedes-Benz CLK GTR

The Mercedes-Benz CLK GTR is a mechanical masterpiece and freak of nature, you haven't drove a car if Mercedes-Benz CLK GTR is not in your garage --- Support this podcast: https://podcasters.spotify.com/pod/show/martina-murphy/support

Head of Mercedes-Benz Motorsport Toto Wolff on Risk, Innovation, and Winning

This conversation is with Toto Wolff. If you follow Formula One, you know what Toto has helped build over the past handful of years. He's an owner and the Executive Director of the Mercedes AMG Petronas Formula One Team - along with wider responsibilities as Head of Mercedes-Benz Motorsport. Formula One is known as the tip of the arrow when it comes to motorsports -- their cars are the fastest road course racing cars in the world, being able to maintain very high cornering speeds (pulling 6g's) by generating incredible amounts of aerodynamic down force. They race at speeds of up to approximately 230 MPH. Toto is a father, husband, and businessman. He knows risk. He knows innovation. And he knows winning. Under his leadership, Mercedes-AMG Petronas Motorsport has clinched a hat-trick of Formula One World Championships, winning a total of six titles and more than 50 Grand Prix since 2014. The reason I wanted to have the conversation with Toto is because he has an incredible way about how he see's organizational success -- how he balances the financial tension between innovation and risk and how he works with highly talented drivers and engineers and ultimately -- I wanted to understand what is at the center of his relentless drive…..and….how exactly does someone become able to be an owner of a Formula One team (let alone the Mercedes team). This conversation is loaded….Hope you enjoy and are able to put at least one of insights in the conversation into action. Oh, by the way, Toto speaks fluent German, English, French, Italian, Spanish, and Polish. See Privacy Policy at https://art19.com/privacy and California Privacy Notice at https://art19.com/privacy#do-not-sell-my-info.

Past Gas #213: Mercedes Pt 2: How Mercedes Became Mercedes

June 1926. An era of progress, rapid automotive adoption, and record-breaking feats spurred on by the rivalry between Benz and DMG had given way to a crisis. So how did a conniving aristocrat convince DMG to create the Mercedes brand? How did DMG and Benz usher in the era of the modern automobile? And how did these two competitors find themselves in a position where the only way to ensure their survival was to merge? Today on Past Gas, part two of the history of Mercedes-Benz. Thanks to our sponsors: Start hiring NOW with a $75 SPONSORED JOB CREDIT to upgrade your job post at https://Indeed.com/PASTGAS . Offer good for a limited time. Go to https://SHOPIFY.COM/gas now to grow your business–no matter what stage you’re in.  More about Show: Follow Nolan on IG and Twitter @nolanjsykes.   Follow Joe on IG and Twitter @joegweber. Follow Donut @donutmedia, and subscribe to our Youtube and Facebook channels!   Don’t forget to subscribe to the podcast for free wherever you're listening or using this link: http://bit.ly/PastGas. If you like the show, telling a friend about it would be helpful! You can text, email, Tweet, or send this link to a friend: http://bit.ly/PastGas. Learn more about your ad choices. Visit podcastchoices.com/adchoices

Past Gas #215: History of Mercedes Ep.4- AMG, the Present, and the Future

In its first two decades, AMG had brought racing and performance prestige to Mercedes. But in 1999, co-founder Hans-Werner Aufrecht was ready to sell a majority stake of AMG to Mercedes, effectively handing over control of the company. Today, on the final episode of Past Gas’s History of Mercedes: How did Aufrecht and co-founder Erhard Melcher form their tuning house? How did Mercedes make a triumphant return to racing? And how is Mercedes-Benz continuing to shape our world and the future of the automobile? This episode is sponsored by BetterHelp. Give online therapy a try at https://betterhelp.com/PASTGAS and get on your way to being your best self. More about Show: Follow Nolan on IG and Twitter @nolanjsykes.   Follow Joe on IG and Twitter @joegweber. Follow Donut @donutmedia, and subscribe to our Youtube and Facebook channels!   Don’t forget to subscribe to the podcast for free wherever you're listening or using this link: http://bit.ly/PastGas. If you like the show, telling a friend about it would be helpful! You can text, email, Tweet, or send this link to a friend: http://bit.ly/PastGas. Learn more about your ad choices. Visit podcastchoices.com/adchoices

29: Mercedes-Benz Trucks UK MD Heiko Selzam answers Commercial Motor reader questions

The Mercedes-Benz Trucks boss gives some honest answers to some tough questions, with topics including parts supply, the dealer network and MirrorCam

#1951 – Mercedes-Benz Expands Charging Network, Jaguar Land Rover Could Miss EV Targets and Importance of Used EVs

Hyundai Ioniq Electric Models' Sales Surge in October 2023 https://evne.ws/3u8lB0M Mercedes-Benz EV Charging Expansion https://evne.ws/45Yjv0P Jaguar Land Rover's Revenue Up, EV Targets at Risk https://evne.ws/40lKTF0 China Hits Record High in NEV Wholesale Sales https://evne.ws/3shBdPe Leapmotor T03 Set to Be UK's Most Affordable EV https://evne.ws/461a3tH Nissan CEO on Diverse EV Market Post-Covid https://evne.ws/3srQ9dv Key Role of Pre-Owned EVs in Sustainable Transport https://evne.ws/40ooEhF BorgWarner's 800V Charger Powers North American BEVs https://evne.ws/40nCqB6 Swedish Ports Set to Block Tesla Vehicle Imports Amid Labor Clash https://evne.ws/3QkJNVn Ford Integrates BMS Expert AMP Under Its Electric Division https://evne.ws/45Xgpu6 Munger Praises BYD's CEO Over Musk https://evne.ws/40lyUae Volvo Cars Unveils Energy Solutions Division for EV Ecosystem https://evne.ws/40lNezE Solar Firms Expand into EV Charging Sector https://evne.ws/45Wv3S

AD #3653 - UAW Cripples Mercedes-Benz Production; Could UAW Target Tesla?; EV Sales Up 102% in Europe

- UAW Cripples Mercedes-Benz Production in the U.S. - More Plants Could Strike by Noon Tomorrow - A Flaw in the UAW's Strike Strategy? - EV Batteries Can Last the Life of a Car - NIO 1st Car Maker with Its Own Smartphone - EV Sales Up 102% in Europe - Marelli Closes ICE Plant Due to EV Growth - Geely Helps Launch China's 1st Auto-Grade 7NM Chip - Continental and Ethernovia Developing 7NM Chip - Mercedes Turns to Tech to Improve Manufacturing