Ingen litar helt på butikernas erbjudanden på Black Friday
Black Friday-reklamen har redan börjat dyka upp utanför en del varuhus i Skövde. Men intresset är relativt svalt bland de shoppare som TV4 Nyheterna pratar med. – Man har insett att det inte är så bra reor alltid. Nu kan man på internet se prishistoriken och då ser man ju att de kan höja inför rean, säger Viktoria Johansson. Priser höjs En anledning är uppfattningen att butiker höjer varors priser innan rean, för att på så sätt få det att framstå som att prissänkningen är större än vad den är. –Jag tycker det är rätt fult. Men, ja, det är konsumentens ansvar att kolla och se att allt stämmer, säger Simon Keane.
Skövdeborna är inte de enda som är skeptiska. I en undersökning utförd av prisjämförelsesajten Prisjakt tillfrågades över tusen personer om huruvida de litade på erbjudanden under Black Friday. Låg tillit 81 procent svarade att de kände lågt förtroende för reorna medan endast 12 procent svarade att de litade på erbjudanden. Och av dem var det inte en enda som svarade att de helt litade på butikerna.
– Jag är tyvärr inte så förvånad. Dels kan det vara medvetenhet kring fejk-reor som konsumenter har fått. Dels från egna erfarenheter, dels från media. Dessutom är handeln i dag pepprad med erbjudanden, kampanjer och reor under året vilket kanske också urholkar förtroendet för reorna som sådana, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert, Prisjakt. Finns lag Sedan 2022 ska butiker redovisa priset för produkter de senaste 30 dagarna för att undvika fusk där priset på en produkt höjs innan rean. Men Prisjakt såg att 39 procent av alla produkter de bevakade fick sitt pris höjt under oktober. Alltså mer än 30 dagar innan Black Friday och därmed utanför realagens omfattning. Men branschorganisationen Svensk Handel säger att de flesta företagen vill göra rätt för sig. – I de allra flesta fall fungerar det här och då blir det inte rubriker. Det är bra att det kommer upp till ytan, för vi ska göra rätt. Men jag tror att de fall där reglerna inte efterlevs får väldigt stora proportioner. Vår bild är att handelsföretagen vill göra rätt och vi är från vår sida väldigt tydliga. Lagar och regler ska efterlevas, säger Hans Tjernström, kommunikationschef, Svensk Handel.
Black Friday-reklamen har redan börjat dyka upp utanför en del varuhus i Skövde. Men intresset är relativt svalt bland de shoppare som TV4 Nyheterna pratar med. – Man har insett att det inte är så bra reor alltid. Nu kan man på internet se prishistoriken och då ser man ju att de kan höja inför rean, säger Viktoria Johansson. Priser höjs En anledning är uppfattningen att butiker höjer varors priser innan rean, för att på så sätt få det att framstå som att prissänkningen är större än vad den är. –Jag tycker det är rätt fult. Men, ja, det är konsumentens ansvar att kolla och se att allt stämmer, säger Simon Keane.
Skövdeborna är inte de enda som är skeptiska. I en undersökning utförd av prisjämförelsesajten Prisjakt tillfrågades över tusen personer om huruvida de litade på erbjudanden under Black Friday. Låg tillit 81 procent svarade att de kände lågt förtroende för reorna medan endast 12 procent svarade att de litade på erbjudanden. Och av dem var det inte en enda som svarade att de helt litade på butikerna.
– Jag är tyvärr inte så förvånad. Dels kan det vara medvetenhet kring fejk-reor som konsumenter har fått. Dels från egna erfarenheter, dels från media. Dessutom är handeln i dag pepprad med erbjudanden, kampanjer och reor under året vilket kanske också urholkar förtroendet för reorna som sådana, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert, Prisjakt. Finns lag Sedan 2022 ska butiker redovisa priset för produkter de senaste 30 dagarna för att undvika fusk där priset på en produkt höjs innan rean. Men Prisjakt såg att 39 procent av alla produkter de bevakade fick sitt pris höjt under oktober. Alltså mer än 30 dagar innan Black Friday och därmed utanför realagens omfattning. Men branschorganisationen Svensk Handel säger att de flesta företagen vill göra rätt för sig. – I de allra flesta fall fungerar det här och då blir det inte rubriker. Det är bra att det kommer upp till ytan, för vi ska göra rätt. Men jag tror att de fall där reglerna inte efterlevs får väldigt stora proportioner. Vår bild är att handelsföretagen vill göra rätt och vi är från vår sida väldigt tydliga. Lagar och regler ska efterlevas, säger Hans Tjernström, kommunikationschef, Svensk Handel.