Konkurrensverket larmar: Sverige har drabbats av "äggflation"
Matbutiker i Sverige kan ha passat på att höja sina priser “omotiverat“ mycket i tider av pandemi och hög inflation. Det visar flera parallella analyser genomförda av Konkurrensverket – på uppdrag av regeringen. – Redan nu ser vi indikationer som tyder på risk för bristande konkurrens, säger Rikard Jermsten, generaldirektör, Konkurrensverket.
På uppdrag av regeringen genomför Konkurrensverket just nu en genomlysning av matvarumarknaden. Anledningen är regeringen oro för att matbutikerna höjt sina priset på ett omotiverat vis, och därmed eldat på inflationen. I ett flertal parallella analyser har verket via sina räknemodeller, i ett tidigt skede, kunna konstatera att risken är stort att branschens svaga konkurrens lett till “omotiverade prishöjningar“. – Vi kommer också fortsätta följa pengarna i utvalda produktgrupper för att om möjligt identifiera omotiverade prishöjningar, säger Rikard Jermsten. Svårmotiverade ägg avslöjade giriga handlare Enligt verkets tidiga beräkningar sticker vissa varor ut som tydliga exempel där motiv till prishöjning är svår att hitta. En av produkterna är ägg. – Vi har sett en prisökning på 30 procent på ägg det senare året. Ägg är en viktig insatsvara, inte bara för konsumenter utan för de som producerar olika livsmedel, så det är en orsak till att vi valde att titta på ägg, säger Leif Nordqvist, projektledare vid Konkurrensverket. De höjda äggpriserna beror enligt analyserna inte på höjda transportpriser, utan pengarna hamnar i butiksägarnas fickor, enligt verket. – Pengarna har då hamnat i dagligvaruhandeln, alltså priserna på ägg har stigit mer än vad dagligvaruhandeln inköpskostnader för ägg har gjort, säger han. Flera rapporter att vänta Ett cyniskt fenomen som enligt Nordqvist kallas för “äggflation“ – när konsumenternas plånböcker sinar väljer de bort kött för det billigare proteinet ägg. Då har butikerna helt enkelt höjt priset. – Det kan beror på äggflation, vilket jag tycker är intressant. Då många hushåll drabbas av högre matpriser så agerar konsumenterna rationellt. Till exempel genom att man köper mindre rött kött, men mer ägg. Så konsumenterna har köpt mer ägg, trots de ökande priserna, säger han. Konkurrensverkets arbete för att belysa om det finns konkurrensproblem inom livsmedelsbranschen genomförs i vissa delar i samarbete med Konjunkturinstitutet. Resultaten av den pågående undersökningen kommer att presenteras löpande under året.
Matbutiker i Sverige kan ha passat på att höja sina priser “omotiverat“ mycket i tider av pandemi och hög inflation. Det visar flera parallella analyser genomförda av Konkurrensverket – på uppdrag av regeringen. – Redan nu ser vi indikationer som tyder på risk för bristande konkurrens, säger Rikard Jermsten, generaldirektör, Konkurrensverket.
På uppdrag av regeringen genomför Konkurrensverket just nu en genomlysning av matvarumarknaden. Anledningen är regeringen oro för att matbutikerna höjt sina priset på ett omotiverat vis, och därmed eldat på inflationen. I ett flertal parallella analyser har verket via sina räknemodeller, i ett tidigt skede, kunna konstatera att risken är stort att branschens svaga konkurrens lett till “omotiverade prishöjningar“. – Vi kommer också fortsätta följa pengarna i utvalda produktgrupper för att om möjligt identifiera omotiverade prishöjningar, säger Rikard Jermsten. Svårmotiverade ägg avslöjade giriga handlare Enligt verkets tidiga beräkningar sticker vissa varor ut som tydliga exempel där motiv till prishöjning är svår att hitta. En av produkterna är ägg. – Vi har sett en prisökning på 30 procent på ägg det senare året. Ägg är en viktig insatsvara, inte bara för konsumenter utan för de som producerar olika livsmedel, så det är en orsak till att vi valde att titta på ägg, säger Leif Nordqvist, projektledare vid Konkurrensverket. De höjda äggpriserna beror enligt analyserna inte på höjda transportpriser, utan pengarna hamnar i butiksägarnas fickor, enligt verket. – Pengarna har då hamnat i dagligvaruhandeln, alltså priserna på ägg har stigit mer än vad dagligvaruhandeln inköpskostnader för ägg har gjort, säger han. Flera rapporter att vänta Ett cyniskt fenomen som enligt Nordqvist kallas för “äggflation“ – när konsumenternas plånböcker sinar väljer de bort kött för det billigare proteinet ägg. Då har butikerna helt enkelt höjt priset. – Det kan beror på äggflation, vilket jag tycker är intressant. Då många hushåll drabbas av högre matpriser så agerar konsumenterna rationellt. Till exempel genom att man köper mindre rött kött, men mer ägg. Så konsumenterna har köpt mer ägg, trots de ökande priserna, säger han. Konkurrensverkets arbete för att belysa om det finns konkurrensproblem inom livsmedelsbranschen genomförs i vissa delar i samarbete med Konjunkturinstitutet. Resultaten av den pågående undersökningen kommer att presenteras löpande under året.