Långläsning: 30 år sedan kuppen mot Gyllenhammar — Sveriges populäraste man ledde Volvo under två decennier
Han var länge Sveriges mest beundrade företagsledare, känd för spektakulära, ofta misslyckade, storaffärer. Nu i december är det 30 år sedan Volvochefen Pehr G Gyllenhammar gjorde exit då palatskupp bland de egna direktörerna satt stopp för det som skulle ha blivit Sveriges genom tiderna största affär: fusionen med Renault. ✔ Fusionsplanerna med Scania: ”Skulle ha blivit världens åttonde största biltillverkare” ✔ Norgeaffären som sprack: Gyllenhammar lovade norrmännen tusentals nya jobb ✔ Tvisten med Wallenbergarna — fick betala cirka tre miljarder kr för att bli av med Volvos storposter ✔ Fermentaskandalen blev en rejäl prestigeförlust för Gyllenhammar — kostade Volvo 200 miljoner kr ✔ Direktörernas palatskupp stoppade Renaultaffären — Gyllenhammars tid på Volvo var över
Han var länge Sveriges mest beundrade företagsledare, känd för spektakulära, ofta misslyckade, storaffärer. Nu i december är det 30 år sedan Volvochefen Pehr G Gyllenhammar gjorde exit då palatskupp bland de egna direktörerna satt stopp för det som skulle ha blivit Sveriges genom tiderna största affär: fusionen med Renault. ✔ Fusionsplanerna med Scania: ”Skulle ha blivit världens åttonde största biltillverkare” ✔ Norgeaffären som sprack: Gyllenhammar lovade norrmännen tusentals nya jobb ✔ Tvisten med Wallenbergarna — fick betala cirka tre miljarder kr för att bli av med Volvos storposter ✔ Fermentaskandalen blev en rejäl prestigeförlust för Gyllenhammar — kostade Volvo 200 miljoner kr ✔ Direktörernas palatskupp stoppade Renaultaffären — Gyllenhammars tid på Volvo var över