Lokföraren Henrik slår larm efter olyckorna: "Inte ens chans att stanna"
För några veckor sedan inträffade en incident vid en plankorsning, där en väg och järn- eller spårväg korsas på samma plan, strax utanför Östersund. En A-traktor blev fast på spåret och lokföraren Henrik Persson kom i 120 kilometer i timmen. – Jag hade inte ens chans att stanna trots att jag drog i nödbromsen, säger Henrik Persson. Kraschen blev våldsam men lyckligtvis hade föraren och passagerarna tagit sig ur fordonet innan krocken. I januari i år inträffade en olycka på en plankorsning utanför Uddevalla. En lastbil fick stopp på spåret och tåget hann inte stanna. Lokföraren, en man i 65-årsåldern omkom i olyckan. ”Föråldrade” Nu riktas kritik mot att säkerheten inte är tillräcklig vid plankorsningar. – Såna här passager över järnvägsspåren är föråldrade och inte förenliga med den nollvision som finns idag. Det måste avsättas mer resurser för att öka säkerheten, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig på trafiksäkerhet vid Riksförbundet M Sverige. Trots att regeringen redan 2019 gav i uppdrag åt Trafikverket att öka säkerheten vid den här typen av övergångar har endast ett par hundra åtgärdats. Det betyder att det fortfarande finns tusentals järnvägskorsningar med säkerhetsbrister som inte åtgärdats. – Vi prioriterar verkligen frågan och jobbar så snabbt vi kan med att öka säkerheten vid plankorsningar, men det är en tidskrävande process där vi bland annat behöver dialog med markägare, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket. Men Tony Gunnarsson tycker inte att det räcker. – Det går alldeles för sakta. Med nuvarande takt kommer det ta 200 år innan säkerhetsbristerna är åtgärdade, säger Tony Gunnarsson.
För några veckor sedan inträffade en incident vid en plankorsning, där en väg och järn- eller spårväg korsas på samma plan, strax utanför Östersund. En A-traktor blev fast på spåret och lokföraren Henrik Persson kom i 120 kilometer i timmen. – Jag hade inte ens chans att stanna trots att jag drog i nödbromsen, säger Henrik Persson. Kraschen blev våldsam men lyckligtvis hade föraren och passagerarna tagit sig ur fordonet innan krocken. I januari i år inträffade en olycka på en plankorsning utanför Uddevalla. En lastbil fick stopp på spåret och tåget hann inte stanna. Lokföraren, en man i 65-årsåldern omkom i olyckan. ”Föråldrade” Nu riktas kritik mot att säkerheten inte är tillräcklig vid plankorsningar. – Såna här passager över järnvägsspåren är föråldrade och inte förenliga med den nollvision som finns idag. Det måste avsättas mer resurser för att öka säkerheten, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig på trafiksäkerhet vid Riksförbundet M Sverige. Trots att regeringen redan 2019 gav i uppdrag åt Trafikverket att öka säkerheten vid den här typen av övergångar har endast ett par hundra åtgärdats. Det betyder att det fortfarande finns tusentals järnvägskorsningar med säkerhetsbrister som inte åtgärdats. – Vi prioriterar verkligen frågan och jobbar så snabbt vi kan med att öka säkerheten vid plankorsningar, men det är en tidskrävande process där vi bland annat behöver dialog med markägare, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket. Men Tony Gunnarsson tycker inte att det räcker. – Det går alldeles för sakta. Med nuvarande takt kommer det ta 200 år innan säkerhetsbristerna är åtgärdade, säger Tony Gunnarsson.