Matbutiker får kritik för vilseledande lockpriser

Matbutiker får kritik för vilseledande lockpriser

Efter Konsumentverkets granskning får flera stora matkedjor kritik för sina annonsblad. På listan över företag hittar vi Willys, Hemköp, City Gross och flera Icabutiker. Enligt Konsumentverket ger butikernas annonsblad intrycket av att priset på flera produkter har sänkts, men det står inte alltid vad det tidigare lägsta priset var. Det här strider mot prisinformationslagen. Måste bättra sig Nu får matkedjorna i uppdrag av Konsumentverket att redovisa vad de kommer göra åt det här och de måste vara klara senast den 7 augusti. De Icabutiker som man granskat är Ica Kvantum i Falkenberg och Västra Frölunda, samt Ica Maxi i Kristianstad, Haninge och Linköping.

Matjättarna med dyrast och billigast grönsaker: "Handlar om tusenlappar"

Matjättarna med dyrast och billigast grönsaker: "Handlar om tusenlappar"

Matpriskollen har jämfört priserna på frukt och grönt som har sålts till ordinarie pris hos olika butikskedjor under en viss dag. Priset för 40 likvärdiga produkter landade på i snitt 923 kronor på Lidl och 1 143 kronor på City Gross. Det är en skillnad på över 200 kronor, motsvarande 24 procent, mellan den billigaste och den dyraste kedjan. Hemköp och Coop var näst dyrast av de jämförda butikskedjorna. Den här prisskillnaden påverkar såklart konsumenterna mycket. För en familj kan det handla om tusenlappar på ett år, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen. Nya rekommendationer Enligt Svensk Dagligvaruhandel beräknas frukt och grönt stå för 13 procent av den totala dagligvaruförsäljningen i Sverige, vilket motsvarar över 40 miljarder per år. En framtidsspaning är att siffran kan komma att stiga. Enligt ett förslag till nya kostrekommendationer som Livsmedelsverket nyligen skickade ut på remiss ska det rekommenderade intaget av frukt och grönt höjas till 500 gram per dag. När vi nu ska äta mindre rött kött och mer frukt och grönt så är det ju jättespännande att undersöka priserna. Genom den här undersökningen ger vi konsumenterna en ögonblicksbild över hur det ser ut, säger Ulf Mazur. Han menar att det är en utmaning att vara en prismedveten konsument, inte minst när det kommer till frukt och grönsaker. Butikerna ändrar sina priser på frukt och grönsaker i snitt två gånger i veckan, och det gör att det är svårt att hålla koll. Många konsumenter handlar på känsla och plockar några produkter här och där, säger han. "Var multilojal" Så sent som den 14 oktober kom Matpriskollen med sin stora matkasseundersökning. I den jämfördes priset på 212 produkter hos de stora rikstäckande kedjorna. Utav de kedjor som ingick i undersökningen hade Willys de lägsta ordinarie priserna. Bland annat Lidl ingick inte i undersökningen på grund av sitt begränsade sortiment. Utifrån resultatet i era undersökningar – hur ska man tänka när man handlar frukt och grönt? Som konsument behöver man reflektera över priset och prisbilden, handla säsongsbetonat och utnyttja de erbjudanden som finns utan att köpa för mycket som man sedan får kasta. Har man möjlighet så är det bra att vara multilojal, det vill säga handla i flera olika butiker, säger Ulf Mazur.

Så många handelsanställda har utsatts för sextrakasserier

Så många handelsanställda har utsatts för sextrakasserier

Som ung tjej arbetandes i butik är risken stor att drabbas av sexuella trakasserier. Enligt Trakasseribarometern har var tredje handelsanställd under 30 varit utsatt för sexuella trakasserier under de senaste tolv månaderna. – Jag har fått kommentarer från kunder som: ”Om jag varit yngre hade jag inte tackat nej” och ”Gud vad snyggt kläderna sitter på din kropp”, säger Irma Jahic, som jobbar på City Gross i Halmstad, till Handelsnytt. 23 procent av kvinnorna och 16 procent av männen inom handeln har utsatts för sexuella trakasserier, jämförelsevis med arbetsmarknaden i stort där 14 procent drabbats. I gruppen 18 till 29 år hade 31 procent av de tillfrågade handelsanställda fått utstå sexuella trakasserier, även i denna grupp tros kvinnor vara mer drabbade än män. Svårt att sätta gränser mot kunder Nedsättande tilltal, ovälkomna sexuella kommentar, och tafsande från kunder och kollegor, kan vara sådant som gör arbetsmiljön otrygg. I andra branscher är det vanligare att kollegor är de som trakasserar. Inom handeln är det däremot oftast kunder som är förövarna, något som kan göra det extra svårt att sätta gränser. Irma Jahic tror att det har att göra med att man som anställd har inpräntat i sig att kunden alltid har rätt. Istället för att konfrontera kunden så försöker hon istället låstas om att hon inte hört dem, för att undvika att bekräfta deras ord. Stor tystnadskultur Undersökningen, framtagen av Handels och en rad andra fackförbund, visar också att tystnadskulturen kring sexuella trakasserier är fortsatt stark. 51 procent av de som utsätts berättar inte för någon, och bara 17 procent berättar för sin chef. Därtill vänder sig enbart två procent till en fackligt förtroendevald och tre procent till arbetsplatsens skyddsombud. – Man vill inte upplevas som att man är känslig eller att man överdriver. Jag vet att de flesta som är utsatta inte gjort så mycket utan mest skämts, säger Irma Jahic samtidigt som hon understryker att det tillhör jobbet att vara trevlig, men att det inte ska tolkas som en invit. Utöver kvinnor och unga, så är även visstidsanställda och personer med utländsk härkomst särskilt utsatta för trakasserierna. Siffrorna i artikeln är hämtade från Trakasseribarometern 2024.

Förvärvar Bromma Blocks av CBRE – passerar 1 miljon kvm handelsyta

Förvärvar Bromma Blocks av CBRE – passerar 1 miljon kvm handelsyta

Pressmeddelande Stockholm den 19 juni 2024 Svenska Handelsfastigheter, en ledande aktör inom detaljhandelsfastigheter i Sverige, har ingått avtal med CBREGI Swedish Retail Ventures AB om förvärv av Bromma Blocks för 1,173 miljarder kronor. Förvärvet omfattar fem fastigheter med en total uthyrningsbar yta om knappt 57 500 kvm och en välbelägen byggrätt om cirka 50 000 kvm BTA. Coop, City Gross, Elgiganten, XXL, Jula och Rusta hör till de större hyresgästerna. Förvärvet gör att Svenska Handelsfastigheters totala handelsyta passerar 1 miljon kvadratmeter.

City Gross på YouTube

Sony PlayStation 3 hos City Gross för endast 1995:- (max 1) Gäller v48 2011.

160 GB ord pris 2495:- (max 1) Gäller så långt lagret räcker!

City Gross på YouTube

City Gross Uddevalla: Uddevallas nya matbutik!

Välkommen in till Uddevallas nya matbutik!

City Gross på YouTube

City Gross Reklam 1

I ett samarbete med City Gross tar vi reda på varför fikabrödet säljer som aldrig förr!

Kronfarfar på YouTube