I slutet av förra veckan meddelade Sveriges konsumenter att de, tillsammans med 16 andra europeiska konsumentorganisationer, anmäler shoppingsajten Temu för brott mot EU-lagen DSA. Temu ska bland annat ha gjort det närmast omöjligt att kontakta dem som säljer varor på plattformen, något som hindrar kundernas rätt till reklamation. Temu är dock inte den enda shoppingplattformen som fått kritik för sitt innehåll. Även kläd- och modesajten Shein har tidigare kritiserats för bristfälliga kundrättigheter, såväl som usla arbetsförhållanden. Sämst i klassen TT har bett Allmänna reklamationsnämnden (ARN) ta fram statistik över hur många anmälningar som kommit in mot olika shoppingsajter, plattformar där olika säljare samlas, de senaste fyra åren. Statistiken visar att Shein är i särklass sämst, med 294 anmälningar. Temu, som är en nyare sajt, har blott 32 anmälningar emot sig. Även etablerade shoppingsajter, som Amazon, har en stor mängd anmälningar mot sig de senaste åren. I Amazons fall rör det sig om 134. Även sko- och klädjätten Zalando har ett stort antal anmälningar mot sig, 201 stycken sedan 2020. Andra shoppingsajter har haft ett mindre antal ärenden emot sig under samma period. För Vinted är siffran 19, Etsy 10 och Ali express 1. Giftigt innehåll Statistiken för shoppingplattformarna kan jämföras med exempelvis Clas Ohlson och H&M som TT också bett ARN ta fram siffror över. Antalet anmälningar mot H&M sedan 2020 är 23 och för Clas Ohlson är siffran 25. Shein har även kritiserats för att kläderna som säljs på plattformen innehåller gifter. I början av året lät Greenpeace i Tyskland testa kläder köpta på Shein. 15 procent av varorna som testades innehöll kemikalier på en nivå som gör dem olagliga i EU.