Zalando varnar för minskad efterfrågan
Klädjätten Zalando varnar nu för minskad efterfrågan. Det…
Klädjätten Zalando varnar nu för minskad efterfrågan. Det…
Klädjätten Zalando varnar nu för minskad efterfrågan. Det…
Klädjätten Zalando varnar nu för minskad efterfrågan. Det…
Stockholmsbörsen handlades oregelbundet under fredagen. Vid halv två-tiden på eftermiddagen är det breda OMXSPI-indexet upp drygt 0,3 procent medan storbolagsindexet OMXS30 är ned 0,1 procent. Svenska nätmodehandlare går framåt efter Zalandos prognoshöjning medan Saab och Volvo sjunker.
E-handlaren Zalando har varit en besvikelse på börsen sedan Kinnevik delade ut bolaget till aktieägarna 2021. Men sommarens OS och fotbolls-EM har gett bolaget lite glädje. Fotbollströjor och löparskor lyfte marginalerna under kvartalet.
I slutet av förra veckan meddelade Sveriges konsumenter att de, tillsammans med 16 andra europeiska konsumentorganisationer, anmäler shoppingsajten Temu för brott mot EU-lagen DSA. Temu ska bland annat ha gjort det närmast omöjligt att kontakta dem som säljer varor på plattformen, något som hindrar kundernas rätt till reklamation. Temu är dock inte den enda shoppingplattformen som fått kritik för sitt innehåll. Även kläd- och modesajten Shein har tidigare kritiserats för bristfälliga kundrättigheter, såväl som usla arbetsförhållanden. Sämst i klassen TT har bett Allmänna reklamationsnämnden (ARN) ta fram statistik över hur många anmälningar som kommit in mot olika shoppingsajter, plattformar där olika säljare samlas, de senaste fyra åren. Statistiken visar att Shein är i särklass sämst, med 294 anmälningar. Temu, som är en nyare sajt, har blott 32 anmälningar emot sig. Även etablerade shoppingsajter, som Amazon, har en stor mängd anmälningar mot sig de senaste åren. I Amazons fall rör det sig om 134. Även sko- och klädjätten Zalando har ett stort antal anmälningar mot sig, 201 stycken sedan 2020. Andra shoppingsajter har haft ett mindre antal ärenden emot sig under samma period. För Vinted är siffran 19, Etsy 10 och Ali express 1. Giftigt innehåll Statistiken för shoppingplattformarna kan jämföras med exempelvis Clas Ohlson och H&M som TT också bett ARN ta fram siffror över. Antalet anmälningar mot H&M sedan 2020 är 23 och för Clas Ohlson är siffran 25. Shein har även kritiserats för att kläderna som säljs på plattformen innehåller gifter. I början av året lät Greenpeace i Tyskland testa kläder köpta på Shein. 15 procent av varorna som testades innehöll kemikalier på en nivå som gör dem olagliga i EU.
De större Europabörserna steg på fredagen som bjöd på nya buduppgifter kring Anglo American parallellt med en prognossänkning från en av Hemnets utländska sektorkollegor. Samlingsindexet Stoxx 600 ökade 0,8 procent.
Zalando rusade nästan 20 procent på sin rapport tidigare i veckan. Med en ny strategi vill e-handlaren inta en större del av ekosystemet och lägga beslag på en större andel av konsumenternas plånböcker. Lyckas man blir man en nyckelspelare för både konsumenter och varumärken. Aktien är fortsatt intressant för den långsiktiga.
Den tyska nätmodehandlaren Zalando sänker sina försäljningsprognoser för helåret i samband med rapporten för det tredje kvartalet som tidigare än plan publicerades på onsdagskvällen.
BERLIN. Minskad köpkraft bland Europas konsumenter har pressat ned e-handelsjätten Zalandos aktie med över 75 procent sedan toppen under pandemin. Med sparpaket och stora satsningar på AI hoppas företaget kunna lägga grunden för framtida tillväxt, och råda bot på ett av branschens största lönsamhetsproblem.
Efter en sju dagar lång nedgång för det europeiska samlingsindexet Stoxx 600 noterades det i stället högre, om än med marginella 0,2 procent.
Valde att lämna e-handelsjätten.
"Kulturell skillnad".
Next stop, Zalando! Step onto the subway and find style inspiration all around. In our autumn/winter campaign, we explore that ...
Welcome back to Karrey Shopping Diaries!! I'm in Zalando outlet and I will be showing you some of the shoes that I saw. Please ...
Most data professionals aspire to be leaders within a single industry. It’s rare to see professionals establish and re-establish themselves as powerful influencers across multiple verticals. But this is precisely what Dr. Alexander Borek has done, helping some of the world’s most recognizable brands scale tangible value from data, analytics, and AI. In this episode, he covers a wide range of topics, including his personal career journey, creating cultures of innovation, centralized vs. decentralized data products, and the imminent impact of generative AI. Key Moments: Background on Zalando [2:15]Dr. Borek’s The Ultimate Data and AI Guide [5:32]Becoming a data leader in multiple industries [7:02]Germany’s growing data culture [14:30]The need for a greater sense of urgency in data understanding [17:07]The origins of the data mesh [19:33]The benefits of cross-team collaboration [24:44]Data mash vs. data fabric [31:30]Using data for insight and action [37:28]The rapid expansion of generative technologies [40:10]Mentions: Bernard MarrThe Ultimate Data and AI GuideNetflixVolkswagen ManufacturingCelonisData Warehousing InstituteThe Wall Street JournalKubernetesGartnerIBM Advanced Analytics CenterChatGPTYou can join Alex in person at the Data Masterclass Europe 2023 conference! The conference will be held in Berlin from June 21-23. Apply to join here. Get even more insights from data and analytics leaders on The Data Chief. Mission.org is a media studio producing content for world-class clients. Learn more at mission.org.