Nya vd:n om Konsumentverkets besked: "Viktigt med genomlysning"
Efter DN:s avslöjande om att S-lotterierna bedrivs med aggressiva försäljningsmetoder som riktar in sig på äldre gick i dag Konsumentverket ut med beskedet att man nu inleder ett tillsynsärende. Jonas Nygren, vd på Kombispel och Nordic Lottery, säger till TV4 Nyheterna att han ser positivt på detta. – Det är bra att Konsumentverket gör det, så får vi se vad de kommer fram till. Det kommer ju vara en viktigt del i det arbetet vi också gör med genomlysning av vår verksamhet, säger Jonas Nygren. Lotteri bedrivs fortfarande genom telemarketing I går avslöjade TV4 Nyheterna att resten av ett av Socialdemokraternas och SSU:s dotterbolag fortfarande anlitar externa telemarketingföretag för att sälja lotter. Det rör sig om andra organisationers lotterier som S och SSU:s koncern tar betalt för att driva. Nordic Lottery och Kombispel ägs av A-lotterierna Ekonomiska förening, som i sin tur ägs av SSU och Socialdemokraterna. Partiet får därmed betalt för att sälja lotter åt sju välgörenhetsorganisationer. Fem av dessa fortsätter med telemarketing, och så länge de vill det fortsätter Socialdemokraternas koncern att anlita externa callcenterföretag. – Alla lotterier bestämmer själva och det gör att förmånstagarna avgör själva om de vill bedriva telemarketing. Socialdemokraterna och SSU valt att sluta med telemarketing, men det är upp till varje förmånstagare, säger Jonas Nygren. Andersson fördömer telefonförsäljning – dotterbolagen får fortsätta Partiledare Magdalena Andersson förklarade i dag skälen för beslutet att sluta med att bedriva lotteriverksamhet genom telemarketing. – Det ska inte säljas på det här sättet. Människor ska naturligtvis inte uppleva sig bedragna eller lurade, eller fått obehagliga samtal från någon som säljer lotter för Socialdemokraterna. Det är helt orimligt, säger Magdalena Andersson till TV4 Nyheterna. Däremot meddelar partiets bolag att de fortsätter att sälja lotter åt sina uppdragsgivare och att de bestämmer på vilket sett de ska göra det på.
Efter DN:s avslöjande om att S-lotterierna bedrivs med aggressiva försäljningsmetoder som riktar in sig på äldre gick i dag Konsumentverket ut med beskedet att man nu inleder ett tillsynsärende. Jonas Nygren, vd på Kombispel och Nordic Lottery, säger till TV4 Nyheterna att han ser positivt på detta. – Det är bra att Konsumentverket gör det, så får vi se vad de kommer fram till. Det kommer ju vara en viktigt del i det arbetet vi också gör med genomlysning av vår verksamhet, säger Jonas Nygren. Lotteri bedrivs fortfarande genom telemarketing I går avslöjade TV4 Nyheterna att resten av ett av Socialdemokraternas och SSU:s dotterbolag fortfarande anlitar externa telemarketingföretag för att sälja lotter. Det rör sig om andra organisationers lotterier som S och SSU:s koncern tar betalt för att driva. Nordic Lottery och Kombispel ägs av A-lotterierna Ekonomiska förening, som i sin tur ägs av SSU och Socialdemokraterna. Partiet får därmed betalt för att sälja lotter åt sju välgörenhetsorganisationer. Fem av dessa fortsätter med telemarketing, och så länge de vill det fortsätter Socialdemokraternas koncern att anlita externa callcenterföretag. – Alla lotterier bestämmer själva och det gör att förmånstagarna avgör själva om de vill bedriva telemarketing. Socialdemokraterna och SSU valt att sluta med telemarketing, men det är upp till varje förmånstagare, säger Jonas Nygren. Andersson fördömer telefonförsäljning – dotterbolagen får fortsätta Partiledare Magdalena Andersson förklarade i dag skälen för beslutet att sluta med att bedriva lotteriverksamhet genom telemarketing. – Det ska inte säljas på det här sättet. Människor ska naturligtvis inte uppleva sig bedragna eller lurade, eller fått obehagliga samtal från någon som säljer lotter för Socialdemokraterna. Det är helt orimligt, säger Magdalena Andersson till TV4 Nyheterna. Däremot meddelar partiets bolag att de fortsätter att sälja lotter åt sina uppdragsgivare och att de bestämmer på vilket sett de ska göra det på.