Nytt hopp för Saab-fabriken: Emily GT blir verklighet
Det är den libanesiska affärsmannen Jihad Mohammad som ligger bakom EV Electra, som visade sin första elbil QUDS Nostrum år 2021.
Skakigt värre
I februari i år varslades totalt 320 av de 340 anställda på Nevs i Trollhättan. Trots finansiell kris har företagets vd, Nina Selander, kämpat för att rädda Emily-projektet.
Nevs Emily GT har hyllats av motorpressen, men att tillverka bilar kräver mer än bara lovord.
Mohammad menar att han är intresserad av allt som rör Nevs, och således inte bara Emily- och Pons-projektet. Det senare är Nevs satsning på självkörande bilar.
De varslade kan komma tillbaka
Enligt EV Electra kan de 320 varslade anställda komma tillbaka under kommande månader. Planen är att anställa 40–50 personer i januari och sedan trappa upp.
Mohammad har lockats av ”andan i Trollhättan” och vill att Emily GT börjar tillverkas redan i sommar.
Tanken är att tillverkningen ska vara igång till juli månad.
Sportbilar tillverkade i Turkiet
Än så länge har EV Electra inte tillverkat några bilar, men produktionen väntas påbörjas i Turkiet inom kort.
En av EV Electras sportbilar kallas QUDS Rise. Målsättningen är att tillverka upp till 10 000 bilar årligen.
Företaget ska nu bredda portföljen med Emily GT, som officiellt kommer att få namnet EV Electra Emily GT.
I andan av Saab?
– Det är fantastiskt att vi har hittat en köpare som ser värdet i arvet från de klassiska bilar som byggts och utvecklats i Trollhättan under åren, säger Nevs vd Nina Selander.
Nevs köpte Saabs konkursbo för 1,7 miljarder kronor år 2012. Under 2019 tog kinesiska Evergrande över verksamheten.
Tillverkningen är tänkt att dra igång i Saabs gamla fabriker, men ungefär där slutar likheterna.
–Det kommer att rulla ut bilar från Trollhättan igen. Vi gjorde detta förvärv fullt medvetna om att det kommer behöva full backning hela vägen från utveckling till storskalig produktion, säger EV Electras vd och grundare, Jihad Mohammad.
Huruvida projektet blir verklighet återstår att se.
Det är den libanesiska affärsmannen Jihad Mohammad som ligger bakom EV Electra, som visade sin första elbil QUDS Nostrum år 2021.
Skakigt värre
I februari i år varslades totalt 320 av de 340 anställda på Nevs i Trollhättan. Trots finansiell kris har företagets vd, Nina Selander, kämpat för att rädda Emily-projektet.
Nevs Emily GT har hyllats av motorpressen, men att tillverka bilar kräver mer än bara lovord.
Mohammad menar att han är intresserad av allt som rör Nevs, och således inte bara Emily- och Pons-projektet. Det senare är Nevs satsning på självkörande bilar.
De varslade kan komma tillbaka
Enligt EV Electra kan de 320 varslade anställda komma tillbaka under kommande månader. Planen är att anställa 40–50 personer i januari och sedan trappa upp.
Mohammad har lockats av ”andan i Trollhättan” och vill att Emily GT börjar tillverkas redan i sommar.
Tanken är att tillverkningen ska vara igång till juli månad.
Sportbilar tillverkade i Turkiet
Än så länge har EV Electra inte tillverkat några bilar, men produktionen väntas påbörjas i Turkiet inom kort.
En av EV Electras sportbilar kallas QUDS Rise. Målsättningen är att tillverka upp till 10 000 bilar årligen.
Företaget ska nu bredda portföljen med Emily GT, som officiellt kommer att få namnet EV Electra Emily GT.
I andan av Saab?
– Det är fantastiskt att vi har hittat en köpare som ser värdet i arvet från de klassiska bilar som byggts och utvecklats i Trollhättan under åren, säger Nevs vd Nina Selander.
Nevs köpte Saabs konkursbo för 1,7 miljarder kronor år 2012. Under 2019 tog kinesiska Evergrande över verksamheten.
Tillverkningen är tänkt att dra igång i Saabs gamla fabriker, men ungefär där slutar likheterna.
–Det kommer att rulla ut bilar från Trollhättan igen. Vi gjorde detta förvärv fullt medvetna om att det kommer behöva full backning hela vägen från utveckling till storskalig produktion, säger EV Electras vd och grundare, Jihad Mohammad.
Huruvida projektet blir verklighet återstår att se.