Ökat spårspring kostar samhället mångmiljonbelopp
– Jag tror att det är det egna jaget som får styra. Man tänker ”jag ska med, jag måste hinna, de ser mig.” Det är dags att sluta tänka så, för du ställer till det för så många andra genom att bara se till dig själv, säger Göran Holmberg som är verksamhetssamordnare vid Trafikverket i södra Sverige. I snitt rör sig tre obehöriga personer om dagen bland spåren i Skåne och i topp i regionen ligger Lunds kommun, med sammanlagt 59 incidenter under årets första nio månader. Kostar över 84 miljoner Förutom livsfaran som personerna utsätter sig för, uppskattar Trafikverket att spårspringet kostat regionen 84,5 miljoner kronor i år, i bland annat förlorad arbetstid, inställda operationer och ersättningstrafik. Spårspring orsakas av allt från stressade resenärer som genar över spåren, till suicidförsök, barn som leker i spårområdet, bärplockare och personer som sitter och dinglar med benen vid perrongkanten. Ska undersöka typstationer Att lösa problemet har visat sig vara svårt. Under hösten ska Trafikverket därför djupdyka i frågan och undersöka 14 olika typstationer i södra Sverige. – Vilka enkla åtgärder har fungerat och vad kan vi använda som fungerat på en station som kan utnyttjas på en annan för att stoppa det här obehöriga spårspringet, säger Göran Holmberg.
– Jag tror att det är det egna jaget som får styra. Man tänker ”jag ska med, jag måste hinna, de ser mig.” Det är dags att sluta tänka så, för du ställer till det för så många andra genom att bara se till dig själv, säger Göran Holmberg som är verksamhetssamordnare vid Trafikverket i södra Sverige. I snitt rör sig tre obehöriga personer om dagen bland spåren i Skåne och i topp i regionen ligger Lunds kommun, med sammanlagt 59 incidenter under årets första nio månader. Kostar över 84 miljoner Förutom livsfaran som personerna utsätter sig för, uppskattar Trafikverket att spårspringet kostat regionen 84,5 miljoner kronor i år, i bland annat förlorad arbetstid, inställda operationer och ersättningstrafik. Spårspring orsakas av allt från stressade resenärer som genar över spåren, till suicidförsök, barn som leker i spårområdet, bärplockare och personer som sitter och dinglar med benen vid perrongkanten. Ska undersöka typstationer Att lösa problemet har visat sig vara svårt. Under hösten ska Trafikverket därför djupdyka i frågan och undersöka 14 olika typstationer i södra Sverige. – Vilka enkla åtgärder har fungerat och vad kan vi använda som fungerat på en station som kan utnyttjas på en annan för att stoppa det här obehöriga spårspringet, säger Göran Holmberg.