Flera universitetslärare på skånska topputbildningar vittnar om att deras studenter har svårt att läsa böcker, vilket Sydsvenskan rapporterat om. Och statistiken visar på en nedåtgående trend bland svenska elever. Enligt den senaste mätningen från PISA saknar 24 procent av 15-åringar funktionell läs- och skrivförmåga, en minskning med elva procentenheter jämfört med år 2000. Anna Olskog, ordförande för Sveriges lärare, är inte förvånad över utvecklingen. – Vi som undervisar i förskola och skola på daglig basis känner av det här i klassrummet, säger hon i TV4:s Efter fem. ”Vi räcker inte till” Enligt henne har svenska lärare larmat i flera år – men att insatserna uteblivit. – De här sifforna är barnens verklighet, det är kött och blod. Och vi räcker inte till. Nu vädjar hon till regeringen att göra något för att lösa problemen. Bland annat genom att satsa mer på barnens skoltid i lågstadiet. – Ett barns skolgång i lågstadiet är tre år. Och räknat i tid för en vuxen är det väldigt lite. Men i förlorad inlärning för ett barn är det förödande, säger hon och fortsätter: – Det kan inte vänta. Det här är mer än allvarligt. Det funkar inte. Johan Pehrson: ”Finns inga andra sätt” Utbildningsministern Johan Pehrson (L) ser även han allvarligt på lärarlarmen. – Det är klart att det är skrämmande att studenter som läser litteraturkunskap har svårt att läsa. Det är så konstigt, det är ju rena ”Alice i underlandet”, säger han. Pehrson säger att det måste till flera insatser. Bland annat genom att införa mer stöd för de elever som har det svårt. Han betonar också vikten av att uppmuntra läsning och ”gå från skärm till pärm”, som varit en viktig fråga för Liberalerna. – Det finns inga andra sätt att bli bra på att läsa, och det har man med sig i alla ämnen. Han säger vidare att regeringen jobbar med en utredning för att få bort onödig administration för lärarna, så att de på så sätt kan lägga större fokus på eleverna. – Vi måste backa lärarna. Det är Sveriges viktigaste i yrke på lång sikt. Vi måste se till att det är ordning och reda i klassrummen, säger Johan Pehrson.