Pensionärer är volontärer i skolan: "Vi är som farmor och mormor"
De fungerar inte som lärare eller pedagoger, utan snarare som en vuxen kompis. På Stureskolan i Örebro är de fem pensionärer från den lokala PRO-föreningen som ideellt arbetar på skolan en dag i veckan. – Det känns tryggt och roligt. Jag tycker om att prata med dem och sen på rasten att få hålla i handen, säger Ingrid Thulin, som går i andra klass på Stureskolan. Fisun Yavas är den pensionär som brukar vara med i Ingrids klass och hon instämmer. – Vår roll är att vi är medmänniskor, mormor, farmor. Vi är även en vuxen, extra ögon, extra händer och vi kan visa värme och kärlek. Och vi har tiden också. Jag kan stanna och krama ett barn, för jag behöver inte ha 25 barn ytterligare. Jag kan ta ett barn i taget, säger hon. PRO vill sprida konceptet Idén föddes ur en diskussion mellan Fisun Yavas och hennes dotter som är specialpedagog på Stureskolan. Skolans rektor gillade idén och Fisun blev först ut i projektet. – Det är så roligt att se samverkan mellan pensionärerna och lärarna. Att de har hittat varandra och att de har ett så fint samarbete. Och sen att se hur barnen blir så glada när pensionärerna kommer, säger Özlem Borgström, specialpedagog på Stureskolan. Pensionärer i skolan är inget nytt koncept, men nu har PRO centralt valt att ansöka om pengar från allmänna arvsfonden för att kunna få in fler pensionärer i skolor landet över. Nöje för både elever och pensionärer – För de pengarna vill vi bygga upp en organisation och en utbildning så vi kan få åtminstone tjugo till skolor på banan. Vi vill att det här projektet ska spridas, växas och sen blir en permanent verksamhet, säger Christine Cars-Ingels, förbundssekreterare PRO. På Stureskolan är både elever, skolledning och pensionärer nöjda och hoppas nu att fler ska följa deras exempel. – Det är som en vitamininjektion för själen. Här händer det roliga grejer och barnen kommer och kramar en och uppskattar en väldigt mycket, säger Gert Andersson, pensionär som är volontär på Stureskolan.
De fungerar inte som lärare eller pedagoger, utan snarare som en vuxen kompis. På Stureskolan i Örebro är de fem pensionärer från den lokala PRO-föreningen som ideellt arbetar på skolan en dag i veckan. – Det känns tryggt och roligt. Jag tycker om att prata med dem och sen på rasten att få hålla i handen, säger Ingrid Thulin, som går i andra klass på Stureskolan. Fisun Yavas är den pensionär som brukar vara med i Ingrids klass och hon instämmer. – Vår roll är att vi är medmänniskor, mormor, farmor. Vi är även en vuxen, extra ögon, extra händer och vi kan visa värme och kärlek. Och vi har tiden också. Jag kan stanna och krama ett barn, för jag behöver inte ha 25 barn ytterligare. Jag kan ta ett barn i taget, säger hon. PRO vill sprida konceptet Idén föddes ur en diskussion mellan Fisun Yavas och hennes dotter som är specialpedagog på Stureskolan. Skolans rektor gillade idén och Fisun blev först ut i projektet. – Det är så roligt att se samverkan mellan pensionärerna och lärarna. Att de har hittat varandra och att de har ett så fint samarbete. Och sen att se hur barnen blir så glada när pensionärerna kommer, säger Özlem Borgström, specialpedagog på Stureskolan. Pensionärer i skolan är inget nytt koncept, men nu har PRO centralt valt att ansöka om pengar från allmänna arvsfonden för att kunna få in fler pensionärer i skolor landet över. Nöje för både elever och pensionärer – För de pengarna vill vi bygga upp en organisation och en utbildning så vi kan få åtminstone tjugo till skolor på banan. Vi vill att det här projektet ska spridas, växas och sen blir en permanent verksamhet, säger Christine Cars-Ingels, förbundssekreterare PRO. På Stureskolan är både elever, skolledning och pensionärer nöjda och hoppas nu att fler ska följa deras exempel. – Det är som en vitamininjektion för själen. Här händer det roliga grejer och barnen kommer och kramar en och uppskattar en väldigt mycket, säger Gert Andersson, pensionär som är volontär på Stureskolan.