"Ser jag ut som en fucking kriminell eller!?"

"Ser jag ut som en fucking kriminell eller!?"

Förhörsrum som demoleras, skrik och högljudda protester. På Arlanda vittnar man om förändrade beteenden hos dem som fastnar i Tullverkets nät. SvD följer tullinspektörerna i populära – men också kritiserade – dokumentärserien ”Gränsbevakarna Sverige” under en dag på jobbet.

Skräckbilderna inifrån SAS-planet: "Kvinna flög och slog fötterna i taket"

Skräckbilderna inifrån SAS-planet: "Kvinna flög och slog fötterna i taket"

På torsdagskvällen fick ett SAS-plan, som lyfte från Arlanda, tvärvända efter kraftig turbulens på planet. Planet som var på väg till Miami befanns sig över Grönland, mindre än en halvtimma från närmaste flygplats i Kanada, när piloten ropade ut att planet måste vända och flyga tillbaka flera timmar till Köpenhamn. Där skulle planet genomgå en omfattande undersökning. Något som enligt SAS är rutin vid kraftig turbulens. – Planet har blivit utsatt för ganska hård turbulens och då måste man utföra en omfattande undersökning av det, och det är svårt för oss att göra en adekvat sådan i USA, sade Alexandra Lindgren Kaoukji, presschef på SAS. ”Slog fötterna i taket” En som befann sig ombord på planet var Sammy Solstad. Han berättar att folk bönade och bad om att få landa när de fick veta att planet skulle flyga tillbaka hela vägen till Köpenhamn. – Det började skaka sedan störtdyker planet. Jag tittade till höger och ser att det börjar flyga vattenflaskor och colaflaskor, säger Sammy Solstad till TV4 Nyheterna. – När jag såg kvinnan flyga upp hela vägen och slå fötterna i taket, det var då skräcken kom, fortsätter han. Ersättning för hotellvistelse Planet landade på Kastrup klockan 23.15. Passagerarna har får ersättning för hotellvistelse i Köpenhamn och kommer flygas till destinationen på fredagen. ”Vi är glada att vi lever men MYCKET besviken på SAS.”, skriver Sammy Solstad i ett inlägg på Facebook. 254 ombord 254 passagerare befann sig ombord och flera av dem upplevde händelsen som obehaglig, enligt Alexandra Lindgren Kaoukji. SAS har därför satt in ett specialteam. Ingen ska ha skadats fysiskt. Men enligt passageraren Sammy ska en passagerare ha slagits medvetslös och fått nackskador. Den kraftiga turbulensen orsakades av jetströmmar som ligger precis vid södra Grönland.

SAS-plan tvingades tvärvända – på grund av kraftig turbulens

SAS-plan tvingades tvärvända – på grund av kraftig turbulens

Planet som lyfte från Arlanda under torsdagen var på väg till Miami när det plötsligt tvingades vända över Grönland. – Planet har blivit utsatt för ganska hård turbulens och då måste man utföra en omfattande undersökning av det, och det är svårt för oss att göra en adekvat sådan i USA, säger Alexandra Lindgren Kaoukji, presschef på SAS. 254 ombord Passagerarna kommer att ersättas med hotellvistelse när de landar i Köpenhamn strax före 23.30 senare i kväll. – De kommer att gå en ny flight i morgon, säger Lindgren Kaoukji. 254 passagerare befann sig ombord och flera av dem upplevde händelsen som obehaglig, enligt Alexandra Lindgren Kaoukji. SAS har därför satt in ett specialteam, enligt rutin när sådant händer. Ingen ska ha skadats fysiskt. – Men det är klart att folk inte tycker det är behagligt, och därför sätter vi en ett specialteam. Vi bistår med det vi kan och ser till att de mår bra och kommer till ett hotell när de känner att de kan det, säger hon. ”Planet vek sig” En passagerare som Aftonbladet pratat med beskriver flygningen som ”ren skräck”. – Planet vek sig, alla lösa föremål och dryck flög upp i taket. Ingen i personalen har varit med om liknande, den ena flygvärdinnan har jobbat i 35 år, säger personen till tidningen. ”I regel inte farliga” Den kraftiga turbulensen orsakades av jetströmmar som ligger precis vid södra Grönland. – De är i regel inte farliga, men ibland kan man i kanten av jetströmmen få något kallas klarluftsturbulens, säger TV4:s meteorolog Leon Lee. – Ofta kan flygmeteorologer förutse denna turbulens bra, men ibland har man otur och hamnar i ett sådant turbulent område.

Efter segern – nu ska Timrå på semester: "Ska skaffa D-vitamin"

Efter segern – nu ska Timrå på semester: "Ska skaffa D-vitamin"

Bortamötet med Örebro slutade 3–2 till Timrå efter mål från Jonathan Dahlén, Emil Pettersson och Viggo Gustafsson. Det var sedan tidigare klart att laget skulle få helledigt under landslagsuppehållet. Huvudtränaren Olli Jokinen gav spelarna frihet under ansvar under sina tränarsäsonger i Finland med stor framgång, och säger till TV4 att det är viktigt för honom att spelarna får tid att koppla bort hockeyn. – Vi kommer inte träna med laget. Spelarna får åtta lediga dagar med ett program som de ska följa, men vi bryr oss inte om var de gör det någonstans. Vi rekommenderar att de går någonstans där det är varmt så att de får i sig lite D-vitamin, säger han. – Huvudet är det viktigaste i den här sporten och det måste få vila. De här spelarna har varit i gång sedan i maj när vi startade. Droppar av på Arlanda Han säger vidare att flera spelare inte kommer följa med hem till Medelpad. – Vi kommer stanna på Arlanda och vissa kommer åka för att få D-vitamin ute i Europa och det är helt lugnt för oss. Timrå möter HV71 den 14 november. Örebro har Rögle på schemat. Se samtliga matcher från SHL på TV4 Play

Magsjukekaos i Modo – spelare kvarlämnade på Arlanda

Magsjukekaos i Modo – spelare kvarlämnade på Arlanda

De första bakslagen kom redan under onsdagen när Modo skulle sätta sig på bussen upp till flygplatsen i Umeå. Målvakten Olle Eriksson-Ek och backen Ludwig Byström kastade in handduken och när laget mellanlandade på Arlanda var det dags för backduon David Rundblad och Mattias Norlinder att hissa vit flagg. Samtliga på grund av magsjuka. Kommer inte till spel Laget behövde lämna kvar de två sistnämnda på ett hotell på flygplatsen innan det bar iväg till till Ängelholm. – De kommer inte att spela ikväll mot Rögle, sedan får vi se om de kan spela mot Malmö på lördag. Just nu har jag ingen aning och vi får se hur övriga i truppen mår under dagen, säger lagets huvudtränare Mattias Karlin till ÖA. – Men det här är ju inte optimalt, precis. ”Kommit explosionsartat” Till Sportbladet bekräftar sportchefen Henrik Gradin att laget klarat sig från fler sjukdomsfall, men att det är svårt att pusta ut. – Det är klart när det sprider sig såhär snabbt, det har kommit explosionsartat för de som har fått det. Det är inget snack att vi är oroliga. Östersundspelarna Jakob Norén och Theo Jacobsson liksom Tingsryds målvakt Pontus Eltonius har hämtats in för att täppa igen hålen i Ö-vikslagets trupp. Modo ligger sist i SHL med åtta poäng upp till ”säker” mark. Se samtliga matcher från SHL på TV4 Play

Taxiförare strejkar på Arlanda: "Jobbar 60-70 timmar för slavlöner"

Taxiförare strejkar på Arlanda: "Jobbar 60-70 timmar för slavlöner"

I ett pressmeddelande skriver Taxiunionen att man kommer strejka från körningar, till och från Arlanda flygplats, varje måndag med start den 21 oktober. Fackförbundet kräver att serviceavgiften sänks från 25-35 procent till 15 procent och att förarna blir sedda som avtalspartner i frågor som direkt påverkar deras arbete. – Syftet idag är att förmå Swedavia att göra något åt Uber och Bolt här på Arlanda. Vi går back varje dag i princip. Många har inget val, de har bara sitt taxikort och inga andra kompetenser, säger Nasar Khan, ordförande i Taxiunionen. Redan 2022 protesterade förare mot appbolagen. Även då krävde man att företagen skulle höja priserna och sänka sin procentandel. – Vi har gjort beräkningar, och vi behöver göra 80 procent fler körningar för att få någorlunda samma lön som en vanlig taxiförare, säger John van Dinther, styrelseledamot i Taxiunionen. – Vi jobbar 60 till 70 timmar i veckan för slavlöner. Sover i bilen Taxiunionen har 1200 medlemmar, och de allra flesta kör för Uber eller Bolt. För en körning tar Uber en avgift på 35 procent av de som är anslutna till företaget. Bolts avgift ligger på 25 procent. Många av företagens förare har heller inget annat val än att köra taxi förklarar företrädare för Taxiunionen. Och de har dessutom investerat i bil, företag och utbildning för att kunna köra. – För de som är beroende av det, är det modernt slaveri. Man hittar dem i bilen där de ligger och sover. Det kan hända att de tar en break på vägen bara för att vila upp sig lite och sedan fortsätta igen, säger John van Dinther. Oansvarigt Nasar Khan tycker det är oansvarigt av Swedavia, som statlig bolag, att tillåta att Uber och Bolt kör till och från flygplatsen under rådande villkor. – De (Uber och Bolt reds. anm.) kan kringgå reglerna eftersom vi är anställda genom egna företag och inte direktanställda. Vi har fått nog, vi klarar oss inte längre och politikerna måste göra någonting, säger Nasar Khan. Svaret från Bolt TV4 Nyheterna har sökt Uber och Bolt för en kommentar och får ett skriftlig svar från Bolt: ”De ökande kostnaderna och krympande marginalerna är en utmaning för hela taxibranschen, och vi har full förståelse för att förare vill maximera sin intjäning. Under hösten har vi höjt priserna i Stockholm, och nyligen även på Arlanda, för att möta dessa utmaningar.” skriver Jens Öhgren, senior PR manager. Öhgren skriver att taxiförarnas intäkter är ”i paritet med, eller något bättre än de fast lönerna i taxiavtalet”. Han tar också upp att Taxiunionen har den egna taxiappen Fair. ”Vi strävar alltid efter en öppen och konstruktiv dialog med alla våra partners. Dock försvåras möjligheterna till dialog med Taxiunionen då de driver en konkurrerande taxiapp, vilket begränsar diskussionerna kring priser och avgifter.”

Arlanda på YouTube

Vi åt på ALLA nya restauranger på Arlanda (Terminal 5)

Jag tog med mig Filip Poon till Arlanda för att äta frukost, lunch och middag på nya restaurangerna på Terminal 5 och det som ...

Matgeek på YouTube

Gränspolisen jagar efter efterlyst man på Arlanda! | Gränsbevakarna Sverige | Kanal 5

Se hela avsnitt av Gränsbevakarna tisdagar 20.00 på Kanal 5! https://bit.ly/GränsbevakarnaSverigeMax I premiären av säsong 5 ...

Kanal 5 Sverige på YouTube

Detta gäller i nya säkerhetskontrollen – Arlanda tipsar

På Arlandas terminal 5 kan resenärer låta elektronik och vätska ligga kvar i handbagaget. Du prenumererar väl?

Expressen på YouTube

Det bästa av Arlandatullen! | Gränsbevakarna Sverige | Kanal 5

Se hela avsnitt av Gränsbevakarna tisdagar 20.00 på Kanal 5! https://bit.ly/GränsbevakarnaSverigeMax Tullen på Arlanda har ...

Kanal 5 Sverige på YouTube

Gängkriminell man STOPPAS på Arlanda | Gränsbevakarna Sverige | Kanal 5 Sverige

Se hela avsnitt av Gränsbevakarna tisdagar 20.00 på Kanal 5! https://bit.ly/GränsbevakarnaSverigeMax Polisen inväntar en man ...

Kanal 5 Sverige på YouTube

Arlanda i poddar

Podd 165 - Gränspolisen på Arlanda del 1

Det här är det första avsnittet av två i en miniserie om Gränspolisen på Arlanda. När man flyger utanför EU eller Schengen-området visar man ju upp passet. Det är vad många av oss resenärer ser. Men gränspolisen är mycket mer än så. I den här miniserien får du följa med till Arlanda flygplats och höra om arbetet med gränskontrollen, men även allt annat som poliser på en flygplats gör när det gäller att upprätthålla ordning och säkerhet. Det innefattar bland annat arbetet mot den grova brottsligheten och att förhindra terrordåd. I den här första delen får du höra lokalpolisområdeschefen om vad polisen på Arlanda gör i stort och om arbetet med just gränskontrollen. Du får också höra en gränspolis berätta om hur de upptäcker om något verkar skumt med en resenär. Vad som händer när någon stoppas. Om det internationella samarbetet. Liksom vad man kan råka ut för i arbetet.Hör det här och alla andra avsnitt, liksom se videor och bilder: https://trygghetspodden.se

#51 Janne Raninen ”Solvalla, Gangsterkrig, Arlanda rånet, Kartellen och livstidsstraff.”

Dragan "Jokso" Joksović, född 11 augusti 1956 i Pljevlja, Jugoslavien, död 4 februari 1998 i Stockholm, var en svensk-jugoslavisk krogägare. Polisen ansåg att Joksović kunde kallas Stockholms "gangsterkung". Man kunde dock inte beslå honom med andra brott än ringa narkotikabrott, misshandel och övergrepp i rättssak. Janne Raninen hade inte ens fyllt 21 år när han åtog sig att mörda Dragan Joksovic i februari 1998, som då ansågs som en av den undre världens då mäktigaste män. Mordet blev upptakten till ett gangsterkrig inom restaurangbranschen. På kvällen 9 juli 1998 mördade fyra män en före detta torped på puben Broder Tuck i Stockholm. Den 26 oktober 2006 dömdes Raninen till livstids fängelse av Helsingfors hovrätt för ett annat mord ,på sin barndomsvän,knutet till ett rån vid Arlanda i juli 2002.Under tiden i fängelse var han med och bildade rapgruppen Kartellen. Hans brottsliga liv fortsatte och i dag är han nyligen frigiven för mordet på sin före detta barndomsvän.Gillar du det vi gör och vill stötta med en engångssumma så swishar du på: 123 64 508 86Följ oss på INSTAGRAM!https://www.instagram.com/dialogiskt/​https://www.instagram.com/the1victori... Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Avsnitt 260: Fastighetsfokus med ALM Equity, Arlandastad Group och Aros Bostad

Det är fullt fokus på fastigheter och bostadsutveckling i veckans podd. Vi inleder med ALM Equity där CFO John Sjölund berättar mer om förflyttningen från bostadsutvecklare till ett investmentbolagsliknade företag med delägande i noterade och onoterade innehav. Detta följs av Arlandastad Groups vd Dieter Sand som berättar om varför de är den största projektutvecklaren i Sverige och deras affär som består av tomträtter kring flygplatser, färdiga bestånd som förvaltas samt det unika med att de själva driver operativ verksamhet i många av sina fastigheter. Avslutningsvis lyssnar vi på Aros Bostads vd Magnus Andersson och hur de som bostadsutvecklare kan vara opportunistiska i detta ränteläge. Affären med ALM Equity, som nu är största ägare, samt hur mixen mellan hyresrätt och bostadsrätt förändrats de senaste åren. Lyssna in på detta fullmatade avsnitt så får du en bättre bild av fastighetsbolagen på börsen.

Episod 212 - Fastighetsbolaget Arlandastad Group noteras på First North

I detta avsnitt gästas jag av fastighetsbolaget Arlandastad Groups VD Dieter Sand som berättar mer om bolaget och planerna på en börsnotering på First North Premier Growth Market om någon vecka. Bolaget äger fastigheter i anslutning till Arlanda värderade till 5,8 miljarder kronor och har en fastighetsutvecklingsportfölj med ett uppskattat framtida värde på 30 miljarder kronor. Bolaget äger fastigheter i ett relativt unikt läge och ger en annorlunda fastighetsexponering på börsen. I dagsläget är det mycket hotell men vad har framtiden att erbjuda? Sverige är ett av få länder som inte har utvecklat flygplatsstäder, men vad beror det på egentligen och vad innebär detta fenomen? Hur beroende är de egentligen av flyget och vad har han att säga kring det faktum att SBB med Ilija Batljan köpt 15% av bolaget plus deltar i emissionen? Detta och mycket mer i detta avsnitt! Delikat lyssning på dig, Nicklas

Leo "Kinesen" Carmona detaljerad Arlandarånet

Den 12 juli 2002 körde tre beväpnade och maskerade män fram till ett SAS-plan på Arlanda flygplats. Där överföll rånarna två väktare för att sedan lasta in säckar med pengar i sin bil. Männen ska ha kommit över ett byte värt nästan 44 miljoner kronor. Pengarna återfanns aldrig, ingen har dömts och brottet många har haft frågor kring detta rånet men i dag får vi svar på alla frågor  hade dom insider som gav dom hjälp ? varför dödades volkan ? vad hände med pengarna ? och mycket mer som Leo delar med sig i detalj 

20. Polisbil ut till Arlanda

Nu är det äntligen dags att svara på lyssnarnas frågor! Det blir lite allt möjligt men vi får höra om hur Lasse åkte polisbil ut till Arlanda, varför Olof har irriterat Tommy Körberg och om hur de båda gör för att minnas texter på scenen. Siw Malmkvist nämns! Björn Skifs sjunger fel! Fait Accompli spelas! Fortstätt gärna att skicka in frågor till oss på berghagen@rohlander.se.Podcasten produceras av Niklas Runsten.  Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.