Trenden att våra bilar blir tyngre har pågått länge. Under 1960-talet var det inte ovanligt att en europeisk familjebil vägde under ett ton.
I dag är det i stället inte ovanligt att familjebilarna väger en bra bit över två ton, och erbjuder en otrolig säkerhet för de åkande vid en krock.
Snabbast har utvecklingen gått under de senaste tio åren, då efterfrågan på både suvar och elbilar bokstavligen har exploderat.
En farligare trafikbild
Problemet från perspektivet av Euro NCAP, som jobbar med att testa och betygsätta bilars, är att de tunga bilarna skapar en mindre säker trafikbild.
Organisationen släppte precis sitt sista knippe med testresultat för året, och ser det som anmärkningsvärt att endast 3 av de 11 testade bilarna väger under två ton.
Just de allt hårdare säkerhetskraven har ofta beskyllts för att göra moderna bilar allt tyngre, men det menar Euro Ncap är fel.
Påverkar både säkerhet och miljö
I stället beror det enligt generalsekreterare Dr Michiel van Ratingen på en allt större efterfrågan på suvar och elbilar. Generalsekreteraren säger även att de stora tunga bilarna är ett miljöproblem – även när de går på el.
– Stora, tunga bilar har generellt sett sämre effektivitet än små, lätta bilar, och det uppstår ett säkerhetsproblem när bilar av de två typerna kolliderar, eller, ännu värre, när mer oskyddade trafikanter är involverade, säger van Ratingen.
Det handlar alltså om att en stor och tung elbil kan orsaka en väldig skada när de krockar med mindre bilar, eller med en cyklist eller fotgängare.
Att tunga elbilar i vissa hänseenden är ett miljöproblem är något som även däcktillverkaren Michelin har rapporterat, då man uppskattar att däckslitage ökar linjärt med bilens vikt.
Vad är ett elbilsdäck? Vi listar ut svaret på Gotland
Ett tidens tecken
Att moderna bilar har blivit så tunga är till stor del ett tidens tecken, då suvar har varit på modet under de senaste åren.
Detta trots att suvarna i många fall varken är mer komfortabla eller praktiska än sina mindre resliga motsvarigheter, samtidigt som de är dyrare att både köpa och äga.
Elbilarna har också vuxit sig stora då man har utrustat dem med väldigt stora batterier.
Detta är i sin tur ett resultat av att lång räckvidd har varit viktigt på grund av tekniska begränsningar i termer av laddhastighet och tillgänglighet av laddare.
Volkswagens konceptbil ID.GTI är ett exempel på en kompakt framtida elbil. Foto: Volkswagen
Vindarna vänder
Det finns dock tecken på att vindarna håller på att vända, och att vi åter kommer att gå mot mindre, mer resurseffektiva bilar.
Den kanske starkaste drivkraften är det ekonomiska läget, då allt färre kan betala räntorna på stora billån och dras med höga driftskostnader.
När teknologin i elbilar och laddnätverken förbättras kommer räckvidden li ett allt mindre problem, vilket öppnar för billigare, mer kompakta elbilar, som per automatik väger mindre.
Vi ser redan de första tecknen på intåget av denna nya typ av billiga, kompakta elbilar.
Citroën har nyligen visat sin eldrivna minsting ë-C3 med en räckvidd på 32 mil och en prislapp på runt 260 000 kronor – vilket är lågt med elbilsmått mätt.
År 2026 kommer Volkswagen att lansera produktionsverisonen av konceptbilen ID.2all, som kommer att ligga i samma område prismässigt.
Volkswagens bilar ska bli billigare – men inte sämre