Svenska "kokainkusten" smugglarnas favoritväg in i landet: "Enorm ökning"
Den har kallats ” kokainkusten” – hamnen i Helsingborg. Som Nordens största importhamn för frukt och grönt, inte minst från Sydamerika, är den högintressant för smugglarna. De kylcontainrar som fraktar till exempel bananer erbjuder fler gömställen än de traditionella. Både kylluckorna på baksidan och mellanväggen har använts av smugglarna. Ifjol beslagtog tullen rekordmängden 863 kilo kokain i Helsingborg – två tredjedelar av det totala beslaget nationellt. – Det är ju högintressant trafik som går hit, säger Martin Peterson. Och det har ju eskalerat. 140 containrar per vecka – en scanner att dela på Med ett inflöde på runt 140 containrar per vecka från Sydamerika, framförallt Ecuador, är kontrollen en utmaning. Inte minst eftersom den scanner som på bara en minut kan genomlysa en hel container efter avvikelser, delas mellan sex hamnar i Region Syd. När TV4Nyheterna följer en kontroll får personalen hålla till godo med handhållna scannerapparater. – Hade vi haft en fast scanner här i Helsingborgs hamn hade vi i princip kunnat kontrollera bort problemet med införsel av kokain, säger gruppchefen Niklas Delin. ”Handlar om otroligt mycket pengar” Helsingborgs hamn har medgett brister i skalskyddet, som gjort att obehöriga kunnat ta sig in på området och vittja containers på smuggelkokain. Nu vill man öka säkerheten och bland annat ansökt om att bli så kallat civilt skyddsobjekt. Dessutom ska man tillsammans med Göteborgs hamn ingå i EU:s nya samarbete European Ports Alliance, som syftar till att minska kokainflödet in till unionen. – Det här är en trafik som handlar om otroligt mycket pengar. Vår motståndare har medel att utveckla nya metoder för att smuggla. Det måste vi se till att vi hänger med på, säger Bart Steijaert, vd Helsingborgs hamn. Hamnarbetare inför rätta Ett av de utpekade och växande hoten är risken för korruption eller påtryckningar mot enskilda i transportkedjan. I Helsingborg står just nu en hamnarbetare inför rätta misstänkt för medhjälp till flera smugglingsförsök. – Vi ser mycket allvarligt på det. Jag kan såklart inte kommentera det mer än så, rättsprocessen måste ha sin gång, säger Bart Steijaert. Tullverkets Martin Petersson menar att lösningen på sikt måste handla om bruket av kokain. – Det är ju efterfrågan som behöver minska helt enkelt. Tullverket kommer att kunna kontrollera bort en hel del, men vi kommer ju aldrig kunna ta allt. Så länge det finns en efterfrågan så finns det någon som kommer att tillgodose utbudet.
Den har kallats ” kokainkusten” – hamnen i Helsingborg. Som Nordens största importhamn för frukt och grönt, inte minst från Sydamerika, är den högintressant för smugglarna. De kylcontainrar som fraktar till exempel bananer erbjuder fler gömställen än de traditionella. Både kylluckorna på baksidan och mellanväggen har använts av smugglarna. Ifjol beslagtog tullen rekordmängden 863 kilo kokain i Helsingborg – två tredjedelar av det totala beslaget nationellt. – Det är ju högintressant trafik som går hit, säger Martin Peterson. Och det har ju eskalerat. 140 containrar per vecka – en scanner att dela på Med ett inflöde på runt 140 containrar per vecka från Sydamerika, framförallt Ecuador, är kontrollen en utmaning. Inte minst eftersom den scanner som på bara en minut kan genomlysa en hel container efter avvikelser, delas mellan sex hamnar i Region Syd. När TV4Nyheterna följer en kontroll får personalen hålla till godo med handhållna scannerapparater. – Hade vi haft en fast scanner här i Helsingborgs hamn hade vi i princip kunnat kontrollera bort problemet med införsel av kokain, säger gruppchefen Niklas Delin. ”Handlar om otroligt mycket pengar” Helsingborgs hamn har medgett brister i skalskyddet, som gjort att obehöriga kunnat ta sig in på området och vittja containers på smuggelkokain. Nu vill man öka säkerheten och bland annat ansökt om att bli så kallat civilt skyddsobjekt. Dessutom ska man tillsammans med Göteborgs hamn ingå i EU:s nya samarbete European Ports Alliance, som syftar till att minska kokainflödet in till unionen. – Det här är en trafik som handlar om otroligt mycket pengar. Vår motståndare har medel att utveckla nya metoder för att smuggla. Det måste vi se till att vi hänger med på, säger Bart Steijaert, vd Helsingborgs hamn. Hamnarbetare inför rätta Ett av de utpekade och växande hoten är risken för korruption eller påtryckningar mot enskilda i transportkedjan. I Helsingborg står just nu en hamnarbetare inför rätta misstänkt för medhjälp till flera smugglingsförsök. – Vi ser mycket allvarligt på det. Jag kan såklart inte kommentera det mer än så, rättsprocessen måste ha sin gång, säger Bart Steijaert. Tullverkets Martin Petersson menar att lösningen på sikt måste handla om bruket av kokain. – Det är ju efterfrågan som behöver minska helt enkelt. Tullverket kommer att kunna kontrollera bort en hel del, men vi kommer ju aldrig kunna ta allt. Så länge det finns en efterfrågan så finns det någon som kommer att tillgodose utbudet.