Vill stämma Uber efter krock – hindras av en pizzabeställning
Ett par i New Jersey, i USA, skadades allvarligt när de tog en Uber-taxi hem från en restaurang i mars 2022. Chauffören krockade med en annan bil, vilket resulterade i att båda passagerarna fick allvarliga skador. Kvinnan fick bland annat frakturer i revbenen och ryggraden och behövde genomgå flera operationer. Skadorna ledde även till att hon inte kunde jobba på ett år. Paret vill nu ha skadestånd från Uber, men företaget avvisar kravet. De menar att kvinnan, i samband med en matbeställning två månader innan olyckan, frånsade sig rätten att stämma dem, rapporterar New York Times. Dottern beställde pizza Uber hänvisar till ett villkorsavtal där det står att ”de flesta tvister mellan Uber och dess kunder ska hanteras privat”. Enligt bolaget hade kvinnan godkänt villkoren två månader tidigare, när hennes användare loggade in på Uber Eats, företagets tjänst för att beställa hem mat. Det fick en appellationsdomstol i New Jersey att besluta att stämningsansökan inte ska prövas inför en jury. Paret säger dock att det var deras tolvåriga dotter som lånade kvinnans mobil och godkände avtalet när hon skulle beställa pizza, och att de själva inte läste igenom det. Men domstolen menar att kvinnan överlät ansvaret för att läsa och godkänna avtalet till dottern i samma stund som hon lånade ut sin mobiltelefon. Paret vill nu överklaga beslutet och säger att de är skeptiska till domstolens tolkning. Uber själva hänvisar till domstolens beslut, och menar att kvinnan gick med på villkoret om att lösa tvister privat redan 2015, när hon registrerade sig hos dem. Liknande Disney-stämning Domslutet kommer bara veckor efter att Disney backat om en uppmärksammad stämning efter att en kvinna dog i en allergisk reaktion på nöjesparken. När kvinnans make försökte stämma nöjesjätten avvisade företaget först kravet, eftersom han registrerat sig på Disney+ fem år tidigare och därmed frånsagt sig rätten att stämma dem. Enligt rättsexperter som New York Times pratat med skiljer sig fallen dock åt, eftersom Ubers tjänster för att beställa mat och för att beställa taxi har en tydligare koppling till varandra än en prenumeration på Disney+ och ett besök på Disneyland.
Ett par i New Jersey, i USA, skadades allvarligt när de tog en Uber-taxi hem från en restaurang i mars 2022. Chauffören krockade med en annan bil, vilket resulterade i att båda passagerarna fick allvarliga skador. Kvinnan fick bland annat frakturer i revbenen och ryggraden och behövde genomgå flera operationer. Skadorna ledde även till att hon inte kunde jobba på ett år. Paret vill nu ha skadestånd från Uber, men företaget avvisar kravet. De menar att kvinnan, i samband med en matbeställning två månader innan olyckan, frånsade sig rätten att stämma dem, rapporterar New York Times. Dottern beställde pizza Uber hänvisar till ett villkorsavtal där det står att ”de flesta tvister mellan Uber och dess kunder ska hanteras privat”. Enligt bolaget hade kvinnan godkänt villkoren två månader tidigare, när hennes användare loggade in på Uber Eats, företagets tjänst för att beställa hem mat. Det fick en appellationsdomstol i New Jersey att besluta att stämningsansökan inte ska prövas inför en jury. Paret säger dock att det var deras tolvåriga dotter som lånade kvinnans mobil och godkände avtalet när hon skulle beställa pizza, och att de själva inte läste igenom det. Men domstolen menar att kvinnan överlät ansvaret för att läsa och godkänna avtalet till dottern i samma stund som hon lånade ut sin mobiltelefon. Paret vill nu överklaga beslutet och säger att de är skeptiska till domstolens tolkning. Uber själva hänvisar till domstolens beslut, och menar att kvinnan gick med på villkoret om att lösa tvister privat redan 2015, när hon registrerade sig hos dem. Liknande Disney-stämning Domslutet kommer bara veckor efter att Disney backat om en uppmärksammad stämning efter att en kvinna dog i en allergisk reaktion på nöjesparken. När kvinnans make försökte stämma nöjesjätten avvisade företaget först kravet, eftersom han registrerat sig på Disney+ fem år tidigare och därmed frånsagt sig rätten att stämma dem. Enligt rättsexperter som New York Times pratat med skiljer sig fallen dock åt, eftersom Ubers tjänster för att beställa mat och för att beställa taxi har en tydligare koppling till varandra än en prenumeration på Disney+ och ett besök på Disneyland.