Taxiförare strejkar på Arlanda: "Jobbar 60-70 timmar för slavlöner"
I ett pressmeddelande skriver Taxiunionen att man kommer strejka från körningar, till och från Arlanda flygplats, varje måndag med start den 21 oktober. Fackförbundet kräver att serviceavgiften sänks från 25-35 procent till 15 procent och att förarna blir sedda som avtalspartner i frågor som direkt påverkar deras arbete. – Syftet idag är att förmå Swedavia att göra något åt Uber och Bolt här på Arlanda. Vi går back varje dag i princip. Många har inget val, de har bara sitt taxikort och inga andra kompetenser, säger Nasar Khan, ordförande i Taxiunionen. Redan 2022 protesterade förare mot appbolagen. Även då krävde man att företagen skulle höja priserna och sänka sin procentandel. – Vi har gjort beräkningar, och vi behöver göra 80 procent fler körningar för att få någorlunda samma lön som en vanlig taxiförare, säger John van Dinther, styrelseledamot i Taxiunionen. – Vi jobbar 60 till 70 timmar i veckan för slavlöner. Sover i bilen Taxiunionen har 1200 medlemmar, och de allra flesta kör för Uber eller Bolt. För en körning tar Uber en avgift på 35 procent av de som är anslutna till företaget. Bolts avgift ligger på 25 procent. Många av företagens förare har heller inget annat val än att köra taxi förklarar företrädare för Taxiunionen. Och de har dessutom investerat i bil, företag och utbildning för att kunna köra. – För de som är beroende av det, är det modernt slaveri. Man hittar dem i bilen där de ligger och sover. Det kan hända att de tar en break på vägen bara för att vila upp sig lite och sedan fortsätta igen, säger John van Dinther. Oansvarigt Nasar Khan tycker det är oansvarigt av Swedavia, som statlig bolag, att tillåta att Uber och Bolt kör till och från flygplatsen under rådande villkor. – De (Uber och Bolt reds. anm.) kan kringgå reglerna eftersom vi är anställda genom egna företag och inte direktanställda. Vi har fått nog, vi klarar oss inte längre och politikerna måste göra någonting, säger Nasar Khan. Svaret från Bolt TV4 Nyheterna har sökt Uber och Bolt för en kommentar och får ett skriftlig svar från Bolt: ”De ökande kostnaderna och krympande marginalerna är en utmaning för hela taxibranschen, och vi har full förståelse för att förare vill maximera sin intjäning. Under hösten har vi höjt priserna i Stockholm, och nyligen även på Arlanda, för att möta dessa utmaningar.” skriver Jens Öhgren, senior PR manager. Öhgren skriver att taxiförarnas intäkter är ”i paritet med, eller något bättre än de fast lönerna i taxiavtalet”. Han tar också upp att Taxiunionen har den egna taxiappen Fair. ”Vi strävar alltid efter en öppen och konstruktiv dialog med alla våra partners. Dock försvåras möjligheterna till dialog med Taxiunionen då de driver en konkurrerande taxiapp, vilket begränsar diskussionerna kring priser och avgifter.”
I ett pressmeddelande skriver Taxiunionen att man kommer strejka från körningar, till och från Arlanda flygplats, varje måndag med start den 21 oktober. Fackförbundet kräver att serviceavgiften sänks från 25-35 procent till 15 procent och att förarna blir sedda som avtalspartner i frågor som direkt påverkar deras arbete. – Syftet idag är att förmå Swedavia att göra något åt Uber och Bolt här på Arlanda. Vi går back varje dag i princip. Många har inget val, de har bara sitt taxikort och inga andra kompetenser, säger Nasar Khan, ordförande i Taxiunionen. Redan 2022 protesterade förare mot appbolagen. Även då krävde man att företagen skulle höja priserna och sänka sin procentandel. – Vi har gjort beräkningar, och vi behöver göra 80 procent fler körningar för att få någorlunda samma lön som en vanlig taxiförare, säger John van Dinther, styrelseledamot i Taxiunionen. – Vi jobbar 60 till 70 timmar i veckan för slavlöner. Sover i bilen Taxiunionen har 1200 medlemmar, och de allra flesta kör för Uber eller Bolt. För en körning tar Uber en avgift på 35 procent av de som är anslutna till företaget. Bolts avgift ligger på 25 procent. Många av företagens förare har heller inget annat val än att köra taxi förklarar företrädare för Taxiunionen. Och de har dessutom investerat i bil, företag och utbildning för att kunna köra. – För de som är beroende av det, är det modernt slaveri. Man hittar dem i bilen där de ligger och sover. Det kan hända att de tar en break på vägen bara för att vila upp sig lite och sedan fortsätta igen, säger John van Dinther. Oansvarigt Nasar Khan tycker det är oansvarigt av Swedavia, som statlig bolag, att tillåta att Uber och Bolt kör till och från flygplatsen under rådande villkor. – De (Uber och Bolt reds. anm.) kan kringgå reglerna eftersom vi är anställda genom egna företag och inte direktanställda. Vi har fått nog, vi klarar oss inte längre och politikerna måste göra någonting, säger Nasar Khan. Svaret från Bolt TV4 Nyheterna har sökt Uber och Bolt för en kommentar och får ett skriftlig svar från Bolt: ”De ökande kostnaderna och krympande marginalerna är en utmaning för hela taxibranschen, och vi har full förståelse för att förare vill maximera sin intjäning. Under hösten har vi höjt priserna i Stockholm, och nyligen även på Arlanda, för att möta dessa utmaningar.” skriver Jens Öhgren, senior PR manager. Öhgren skriver att taxiförarnas intäkter är ”i paritet med, eller något bättre än de fast lönerna i taxiavtalet”. Han tar också upp att Taxiunionen har den egna taxiappen Fair. ”Vi strävar alltid efter en öppen och konstruktiv dialog med alla våra partners. Dock försvåras möjligheterna till dialog med Taxiunionen då de driver en konkurrerande taxiapp, vilket begränsar diskussionerna kring priser och avgifter.”