Dyrt dricksvatten på Arlanda när gamla regler återinförs

Dyrt dricksvatten på Arlanda när gamla regler återinförs

Jämförelsesajten Zmarta har gått igenom priserna på vatten efter säkerhetskontrollen. Resultatet visar att flygplansvattnet är betydligt dyrare än annat vatten. På restauranger får man slanta upp 38 kronor i snitt. Snabbköpen är lite billigare med ett snittpris på 34 kronor. – Det är ett påslag på mellan 25 och 150 procent jämfört med att handla inne i stan, lite beroende på vad man jämför med, säger Ola Söderlind som är hushållsekonom på Zmarta. Det finns flera anledningar för de högre priserna. – Dels är det dyrare att frakta allt ut till flygplatsen, men du har ju ingen annanstans att ta vägen så du är så illa tvungen att betala, säger Ola Söderlind. Kritiserats tidigare Statliga Swedavia som ansvarar för driften av Arlanda har varit i blåsväder för prisnivåerna tidigare. Men de ser ingen anledning att agera mot handlare och restaurangägare med anledning av det dyra vattnet.

– När vi har priser som skenar har vi möjlighet att ha en dialog med alla som säljer på Arlanda, säger flygplatschefen Kalle Eklund. Men han tycker inte att priserna i dag är orimliga, och hänvisar till dricksvattenfontänerna som finns. – Vi har allt i från gratis vatten till att man kan köpa dyrt vatten från någon fjällsjö eller något berg, säger Kalle Eklund.

Därför vände planet till Danmark: "Finns en procedur"

Därför vände planet till Danmark: "Finns en procedur"

På torsdagskvällen fick ett SAS-plan, som var på väg till Miami från Arlanda, tvärvända efter kraftig turbulens. Planet befann sig bara någon timme från destinationen när piloten ropade ut att planet måste vända och flyga tillbaka till Kastrup i Köpenhamn, där planet skulle genomgå en omfattande undersökning. Passageraren Sammy Solstad som befann sig ombord på planet uppger för TV4 Nyheterna att många bönade och bad om att få landa när de fick veta att planet skulle flyga tillbaka hela vägen till Köpenhamn. Men flygbolaget SAS menar att det var en nödvändig säkerhetsåtgärd. – När ett flygplan går igenom en så kraftig turbulens så finns det en procedur och säkerhetsåtgärd som säger att ett sådant plan ska genomgå en grundlig inspektion. Det måste vi göra i en hangar. Vi har inga hangarer att tillgå i Miami och därför måste vi vända tillbaka planet till Köpenhamn, säger Alexandra Lindgren Kaoukji, presschef på SAS till TV4 Nyheterna. Kaoukji tillbakavisar uppgifter om att SAS inte velat betala kostnader för en reparation i USA. – Det tror jag är en misskommunikation. Vi kan inte inspektera planet enligt de krav som finns i Miami. Då skulle vi behöva ställa planet i flera veckor för att lösa det. Det skulle leda till många fler inställda avgångar. ”Det var absolut rätt” SAS får medhåll av flygexperten och tidigare SAS-piloten Björn Lundström menar att det var rätt beslut att vända planet. – Det var absolut rätt. I Kanada eller på Grönland där det är ännu värre finns det inte ett gäng tekniker som står redo för att kontrollera maskinen. Det är inte möjligt, säger Lundström till TV4 Nyheterna – Det enda ställer där det finns resurser till att kontrollera flygplanet är Köpenhamn. Ingen allvarligt skadad Kaoukji uppger att ingen skadats allvarligt i samband med händelsen. Enligt passageraren Sammy Solstad ska en personen slagit i huvudet. – Den passageraren satt utan säkerhetsbälte. Det var oturligt, säger Kaoukji. – När det gäller flyget så är säkerhetsutrymmen väldigt strikt. Vi hade en läkare ombord som var aktivt deltagande i att göra olika utvärderingar av och hjälpa passagerare. Det fanns inga allvarliga skador. Inga större skador på planet Det fanns heller inga större skador på planet som landade säkert på Kastrup i Köpenhamn klockan 23.15. Men planet kommer genomgå en omfattande undersökning. – Vi kommer gå igenom planet i den här undersökningen just för att se att det inte finns något som man inte kan se med blotta ögat. Det gör vi nu i Hangaren i Köpenhamn. Enligt flygspårningstjänsten Flightradar24 tappade planet plötsligt 2500 meter i höjd under en kort stund. Något som passagerare ombord beskrivit som en "störtdykning” i kombination med att motorn stängts. På frågan om vad passagerare beskrivit som en "störtdykning” i kombination med att motorn stängts av svarar presschefen: – En rutin när det är turbulens är att komma ur den turbulensen. Då dyker man ner på en lägre altitud. Det är fullt normalt. Men exakt hur kaptenen har gjort detta får vi veta när han har gjort sin skriftliga rapport.

Skräckbilderna inifrån SAS-planet: "Kvinna flög och slog fötterna i taket"

Skräckbilderna inifrån SAS-planet: "Kvinna flög och slog fötterna i taket"

På torsdagskvällen fick ett SAS-plan, som lyfte från Arlanda, tvärvända efter kraftig turbulens på planet. Planet som var på väg till Miami befanns sig över Grönland, mindre än en halvtimma från närmaste flygplats i Kanada, när piloten ropade ut att planet måste vända och flyga tillbaka flera timmar till Köpenhamn. Där skulle planet genomgå en omfattande undersökning. Något som enligt SAS är rutin vid kraftig turbulens. – Planet har blivit utsatt för ganska hård turbulens och då måste man utföra en omfattande undersökning av det, och det är svårt för oss att göra en adekvat sådan i USA, sade Alexandra Lindgren Kaoukji, presschef på SAS. ”Slog fötterna i taket” En som befann sig ombord på planet var Sammy Solstad. Han berättar att folk bönade och bad om att få landa när de fick veta att planet skulle flyga tillbaka hela vägen till Köpenhamn. – Det började skaka sedan störtdyker planet. Jag tittade till höger och ser att det börjar flyga vattenflaskor och colaflaskor, säger Sammy Solstad till TV4 Nyheterna. – När jag såg kvinnan flyga upp hela vägen och slå fötterna i taket, det var då skräcken kom, fortsätter han. Ersättning för hotellvistelse Planet landade på Kastrup klockan 23.15. Passagerarna har får ersättning för hotellvistelse i Köpenhamn och kommer flygas till destinationen på fredagen. ”Vi är glada att vi lever men MYCKET besviken på SAS.”, skriver Sammy Solstad i ett inlägg på Facebook. 254 ombord 254 passagerare befann sig ombord och flera av dem upplevde händelsen som obehaglig, enligt Alexandra Lindgren Kaoukji. SAS har därför satt in ett specialteam. Ingen ska ha skadats fysiskt. Men enligt passageraren Sammy ska en passagerare ha slagits medvetslös och fått nackskador. Den kraftiga turbulensen orsakades av jetströmmar som ligger precis vid södra Grönland.

SAS-plan tvingades tvärvända – på grund av kraftig turbulens

SAS-plan tvingades tvärvända – på grund av kraftig turbulens

Planet som lyfte från Arlanda under torsdagen var på väg till Miami när det plötsligt tvingades vända över Grönland. – Planet har blivit utsatt för ganska hård turbulens och då måste man utföra en omfattande undersökning av det, och det är svårt för oss att göra en adekvat sådan i USA, säger Alexandra Lindgren Kaoukji, presschef på SAS. 254 ombord Passagerarna kommer att ersättas med hotellvistelse när de landar i Köpenhamn strax före 23.30 senare i kväll. – De kommer att gå en ny flight i morgon, säger Lindgren Kaoukji. 254 passagerare befann sig ombord och flera av dem upplevde händelsen som obehaglig, enligt Alexandra Lindgren Kaoukji. SAS har därför satt in ett specialteam, enligt rutin när sådant händer. Ingen ska ha skadats fysiskt. – Men det är klart att folk inte tycker det är behagligt, och därför sätter vi en ett specialteam. Vi bistår med det vi kan och ser till att de mår bra och kommer till ett hotell när de känner att de kan det, säger hon. ”Planet vek sig” En passagerare som Aftonbladet pratat med beskriver flygningen som ”ren skräck”. – Planet vek sig, alla lösa föremål och dryck flög upp i taket. Ingen i personalen har varit med om liknande, den ena flygvärdinnan har jobbat i 35 år, säger personen till tidningen. ”I regel inte farliga” Den kraftiga turbulensen orsakades av jetströmmar som ligger precis vid södra Grönland. – De är i regel inte farliga, men ibland kan man i kanten av jetströmmen få något kallas klarluftsturbulens, säger TV4:s meteorolog Leon Lee. – Ofta kan flygmeteorologer förutse denna turbulens bra, men ibland har man otur och hamnar i ett sådant turbulent område.

Efter segern – nu ska Timrå på semester: "Ska skaffa D-vitamin"

Efter segern – nu ska Timrå på semester: "Ska skaffa D-vitamin"

Bortamötet med Örebro slutade 3–2 till Timrå efter mål från Jonathan Dahlén, Emil Pettersson och Viggo Gustafsson. Det var sedan tidigare klart att laget skulle få helledigt under landslagsuppehållet. Huvudtränaren Olli Jokinen gav spelarna frihet under ansvar under sina tränarsäsonger i Finland med stor framgång, och säger till TV4 att det är viktigt för honom att spelarna får tid att koppla bort hockeyn. – Vi kommer inte träna med laget. Spelarna får åtta lediga dagar med ett program som de ska följa, men vi bryr oss inte om var de gör det någonstans. Vi rekommenderar att de går någonstans där det är varmt så att de får i sig lite D-vitamin, säger han. – Huvudet är det viktigaste i den här sporten och det måste få vila. De här spelarna har varit i gång sedan i maj när vi startade. Droppar av på Arlanda Han säger vidare att flera spelare inte kommer följa med hem till Medelpad. – Vi kommer stanna på Arlanda och vissa kommer åka för att få D-vitamin ute i Europa och det är helt lugnt för oss. Timrå möter HV71 den 14 november. Örebro har Rögle på schemat. Se samtliga matcher från SHL på TV4 Play

Magsjukekaos i Modo – spelare kvarlämnade på Arlanda

Magsjukekaos i Modo – spelare kvarlämnade på Arlanda

De första bakslagen kom redan under onsdagen när Modo skulle sätta sig på bussen upp till flygplatsen i Umeå. Målvakten Olle Eriksson-Ek och backen Ludwig Byström kastade in handduken och när laget mellanlandade på Arlanda var det dags för backduon David Rundblad och Mattias Norlinder att hissa vit flagg. Samtliga på grund av magsjuka. Kommer inte till spel Laget behövde lämna kvar de två sistnämnda på ett hotell på flygplatsen innan det bar iväg till till Ängelholm. – De kommer inte att spela ikväll mot Rögle, sedan får vi se om de kan spela mot Malmö på lördag. Just nu har jag ingen aning och vi får se hur övriga i truppen mår under dagen, säger lagets huvudtränare Mattias Karlin till ÖA. – Men det här är ju inte optimalt, precis. ”Kommit explosionsartat” Till Sportbladet bekräftar sportchefen Henrik Gradin att laget klarat sig från fler sjukdomsfall, men att det är svårt att pusta ut. – Det är klart när det sprider sig såhär snabbt, det har kommit explosionsartat för de som har fått det. Det är inget snack att vi är oroliga. Östersundspelarna Jakob Norén och Theo Jacobsson liksom Tingsryds målvakt Pontus Eltonius har hämtats in för att täppa igen hålen i Ö-vikslagets trupp. Modo ligger sist i SHL med åtta poäng upp till ”säker” mark. Se samtliga matcher från SHL på TV4 Play

Arlanda på YouTube

Gränspolisen jagar efter efterlyst man på Arlanda! | Gränsbevakarna Sverige | Kanal 5

Se hela avsnitt av Gränsbevakarna tisdagar 20.00 på Kanal 5! https://bit.ly/GränsbevakarnaSverigeMax I premiären av säsong 5 ...

Kanal 5 Sverige på YouTube

Det bästa av Arlandatullen! | Gränsbevakarna Sverige | Kanal 5

Se hela avsnitt av Gränsbevakarna tisdagar 20.00 på Kanal 5! https://bit.ly/GränsbevakarnaSverigeMax Tullen på Arlanda har ...

Kanal 5 Sverige på YouTube

Akutläge för polisen när överfallsalarm går på Arlanda | Gränsbevakarna Sverige | Kanal 5 Sverige

Se hela avsnitt av Gränsbevakarna tisdagar 20.00 på Kanal 5! https://bit.ly/GränsbevakarnaSverigeMax Polisen förbereder sig på ...

Kanal 5 Sverige på YouTube

Stökig kvinna med stöldhistoria irrar runt på Arlanda | Gränsbevakarna Sverige | Kanal 5 Sverige

Se hela avsnitt av Gränsbevakarna tisdagar 20.00 på Kanal 5! https://bit.ly/GränsbevakarnaSverigeMax Polisen har haft ...

Kanal 5 Sverige på YouTube

Tullen på Arlanda tar 55 kilo narkotika | Gränsbevakarna Sverige | discovery+ Sverige

Se hela avsnitt av Gränsbevakarna tisdagar 20.00 på Kanal 5! https://bit.ly/GränsbevakarnaSverige En man som har nyss landat ...

Kanal 5 Sverige på YouTube

Arlanda i poddar

Podd 165 - Gränspolisen på Arlanda del 1

Det här är det första avsnittet av två i en miniserie om Gränspolisen på Arlanda. När man flyger utanför EU eller Schengen-området visar man ju upp passet. Det är vad många av oss resenärer ser. Men gränspolisen är mycket mer än så. I den här miniserien får du följa med till Arlanda flygplats och höra om arbetet med gränskontrollen, men även allt annat som poliser på en flygplats gör när det gäller att upprätthålla ordning och säkerhet. Det innefattar bland annat arbetet mot den grova brottsligheten och att förhindra terrordåd. I den här första delen får du höra lokalpolisområdeschefen om vad polisen på Arlanda gör i stort och om arbetet med just gränskontrollen. Du får också höra en gränspolis berätta om hur de upptäcker om något verkar skumt med en resenär. Vad som händer när någon stoppas. Om det internationella samarbetet. Liksom vad man kan råka ut för i arbetet.Hör det här och alla andra avsnitt, liksom se videor och bilder: https://trygghetspodden.se

#51 Janne Raninen ”Solvalla, Gangsterkrig, Arlanda rånet, Kartellen och livstidsstraff.”

Dragan "Jokso" Joksović, född 11 augusti 1956 i Pljevlja, Jugoslavien, död 4 februari 1998 i Stockholm, var en svensk-jugoslavisk krogägare. Polisen ansåg att Joksović kunde kallas Stockholms "gangsterkung". Man kunde dock inte beslå honom med andra brott än ringa narkotikabrott, misshandel och övergrepp i rättssak. Janne Raninen hade inte ens fyllt 21 år när han åtog sig att mörda Dragan Joksovic i februari 1998, som då ansågs som en av den undre världens då mäktigaste män. Mordet blev upptakten till ett gangsterkrig inom restaurangbranschen. På kvällen 9 juli 1998 mördade fyra män en före detta torped på puben Broder Tuck i Stockholm. Den 26 oktober 2006 dömdes Raninen till livstids fängelse av Helsingfors hovrätt för ett annat mord ,på sin barndomsvän,knutet till ett rån vid Arlanda i juli 2002.Under tiden i fängelse var han med och bildade rapgruppen Kartellen. Hans brottsliga liv fortsatte och i dag är han nyligen frigiven för mordet på sin före detta barndomsvän.Gillar du det vi gör och vill stötta med en engångssumma så swishar du på: 123 64 508 86Följ oss på INSTAGRAM!https://www.instagram.com/dialogiskt/​https://www.instagram.com/the1victori... Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Avsnitt 260: Fastighetsfokus med ALM Equity, Arlandastad Group och Aros Bostad

Det är fullt fokus på fastigheter och bostadsutveckling i veckans podd. Vi inleder med ALM Equity där CFO John Sjölund berättar mer om förflyttningen från bostadsutvecklare till ett investmentbolagsliknade företag med delägande i noterade och onoterade innehav. Detta följs av Arlandastad Groups vd Dieter Sand som berättar om varför de är den största projektutvecklaren i Sverige och deras affär som består av tomträtter kring flygplatser, färdiga bestånd som förvaltas samt det unika med att de själva driver operativ verksamhet i många av sina fastigheter. Avslutningsvis lyssnar vi på Aros Bostads vd Magnus Andersson och hur de som bostadsutvecklare kan vara opportunistiska i detta ränteläge. Affären med ALM Equity, som nu är största ägare, samt hur mixen mellan hyresrätt och bostadsrätt förändrats de senaste åren. Lyssna in på detta fullmatade avsnitt så får du en bättre bild av fastighetsbolagen på börsen.

Episod 212 - Fastighetsbolaget Arlandastad Group noteras på First North

I detta avsnitt gästas jag av fastighetsbolaget Arlandastad Groups VD Dieter Sand som berättar mer om bolaget och planerna på en börsnotering på First North Premier Growth Market om någon vecka. Bolaget äger fastigheter i anslutning till Arlanda värderade till 5,8 miljarder kronor och har en fastighetsutvecklingsportfölj med ett uppskattat framtida värde på 30 miljarder kronor. Bolaget äger fastigheter i ett relativt unikt läge och ger en annorlunda fastighetsexponering på börsen. I dagsläget är det mycket hotell men vad har framtiden att erbjuda? Sverige är ett av få länder som inte har utvecklat flygplatsstäder, men vad beror det på egentligen och vad innebär detta fenomen? Hur beroende är de egentligen av flyget och vad har han att säga kring det faktum att SBB med Ilija Batljan köpt 15% av bolaget plus deltar i emissionen? Detta och mycket mer i detta avsnitt! Delikat lyssning på dig, Nicklas

Leo "Kinesen" Carmona detaljerad Arlandarånet

Den 12 juli 2002 körde tre beväpnade och maskerade män fram till ett SAS-plan på Arlanda flygplats. Där överföll rånarna två väktare för att sedan lasta in säckar med pengar i sin bil. Männen ska ha kommit över ett byte värt nästan 44 miljoner kronor. Pengarna återfanns aldrig, ingen har dömts och brottet många har haft frågor kring detta rånet men i dag får vi svar på alla frågor  hade dom insider som gav dom hjälp ? varför dödades volkan ? vad hände med pengarna ? och mycket mer som Leo delar med sig i detalj 

20. Polisbil ut till Arlanda

Nu är det äntligen dags att svara på lyssnarnas frågor! Det blir lite allt möjligt men vi får höra om hur Lasse åkte polisbil ut till Arlanda, varför Olof har irriterat Tommy Körberg och om hur de båda gör för att minnas texter på scenen. Siw Malmkvist nämns! Björn Skifs sjunger fel! Fait Accompli spelas! Fortstätt gärna att skicka in frågor till oss på berghagen@rohlander.se.Podcasten produceras av Niklas Runsten.  Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.