Air France-KLM

Air France-KLM är en internationell flygkoncern som bildades genom en sammanslagning av de franska och nederländska flygbolagen Air France och KLM. Koncernen erbjuder flygningar till destinationer över hela världen och har en stark närvaro i Sverige. Air France-KLM är känt för sin höga servicenivå och sitt breda utbud av flygningar och destinationer.

Denna text har genererats automatiskt

SAS om Eurobonus: Poäng och status behåller sitt värde

SAS om Eurobonus: Poäng och status behåller sitt värde

Intjänade poäng och uppnådda medlemsnivåer skulle inte förlora i värde vid en sammanslagning av Eurobonus och Flying Blue, som är motsvarande system hos nya storägaren Air France-KLM. Det säger SAS presschef Tonje Sund till norska DN. – Generellt är erfarenheten av sådana transaktioner att statusnivå och intjänade poäng respekteras, säger hon. Nordea Markets Hans Erik Jacobsen resonerar att det också är det enda rimliga, för att inte skrämma bort kunderna. – Eurobonus är en viktig del av SAS och något som de nya ägarna vill kapitalisera på, säger han till tidningen. Tisdagens besked om att SAS får nytt kapital och nya ägare har skapat en oro kring lojalitetssystemets framtid. Det beror bland annat på att SAS kommer att byta flygallians, från Star Alliance till Skyteam. Vi går mot en händelserik ekonomihöst. Är noteringsklimatet på väg att bli hett igen? Vad händer med bomarknaden när alla bundna lån löper ut? Och hur ska det gå för den historiskt svaga kronan? Med Omni Ekonomi, Omnis systerapp, får du alla affärsnyheter du behöver på ett ställe. Lägg därtill dagliga aktieanalyser direkt i appen, kommentarer från hundratals experter, fördjupning och förklaring, samt upplåst innehåll från världens ledande medier. Och mycket mer.

Poängjagandet är big business – så kan flygbonusar vara "en biff"

De har flugit kors och tvärs över världen för att samla poäng och nu är de oroliga. Men varför ska SAS nya ägare bry sig om vad som tycks vara ett gäng välbärgade människor med ett miljöförstörande specialintresse? Svaret är att de är värdefulla, mycket värdefulla. Omni förklarar hur. Krisande flygbolaget SAS ska få nya ägare och störst är europeiska jätten Air France-KLM. I och med det händer det också saker i SAS så kallade bonusprogram Eurobonus. Ja, är man med i programmet får man bonuspoäng till exempel när man flyger. Poängen kan sedan användas för att köpa fler flygbiljetter, eller annat i särskilda poängshoppar. Särskilt idoga poängsamlare kan få guld- och diamantkort vilket ger tillträde till flygplatslounger och andra fördelar. Expressen har talat med ”Stefan” som berättar om en jorden runt-resa med stopp på tolv flygplatser där målet enbart var att få fler Eurobonuspoäng och nå guldnivån i British Airways poängsamlarsystem. Poängjagandet liknar till ytan andra specialintressen som samlande av frimärken eller Pokémon-kort. Skillnaden är att målgruppen förstås är en mer exklusiv och välbärgad skara. Men bonusmänniskorna verkar vara fler än man kan tro. Hela 20 000 svenskar är med i en Facebook-grupp med ”tips och trix för att maximera poängjakten”, skriver Expressen. På hemsidan eurobonusguiden.se går det också att hitta en ”bonusjägarskola” och recensioner av business class i olika flygplan hos olika flygbolag. Till att börja med – ingenting. Man skulle kunna tro att de nya ägarna tar tillfället i akt och stryker bonusägarnas alla poäng. De är ju ändå en slags specialvaluta som det går att köpa saker för. Men nej, bonuspoängen blir kvar, har SAS vd Anko van der Werff redan försäkrat. Förändringar kommer det däremot att bli. SAS ska byta allians. Ja, stora flygbolag har sedan länge delat in sig i olika samarbetsgrupper, och det betyder att bonuskunder kan köpa flygresor hos andra flygbolag för sina poäng. Finansiellt må SAS ha varit rangligt bygge under en lång, lång tid. Men SAS har ändå varit med i vad många ser som det ”finaste” sällskapet: Star Alliance med samarbetspartners som Lufthansa, Swiss och Singapore Airlines. SAS ska nu bli en del av Skyteam – som enligt TT har fått öknamnet ”Scary team” i vissa forum. Nu blir det i stället partners som rumänska Tarom, Vietnam Airlines och kinesiska Ziamen Air. – KLM och Air France håller dock väldigt hög klass, Virgin och Delta är väl helt okej, sedan går det dock snabbt utför, säger Mikael Robertsson, grundare av flygspårningssajten Flightradar 24, till TT. Att SAS tas ur Star Alliance har också fått en del på finansmarknaden att höja ögonbrynen. DNB-analytikern Ole Martin Westgaard säger till norska Dagens Naeringsliv att det är märkligt att SAS-köparna inte var intresserade av alliansen som bland kunder har betraktats som en av de mest värdefulla delarna av Eurobonus-programmet. – På sätt och vis kan man säga att budgivarna på SAS har beställt och betalat för en biff, men äter bara salladen, säger Westgaard till tidningen. Bonusprogrammen är big business och en riktig kassako. När Dagens Naeringsliv intervjuade SAS-chefen Eivind Roald före coronakrisen sa han rakt ut att bonusprogrammet var den mest värdefulla delen av företaget. Då fanns också planer på att bryta ut programmet och skapa ett separat ”livsstilsföretag” med ”skräddarsydda” upplevelser. Bonusprogrammens siffror är ofta hemliga, men när American Airlines och United Airlines var illa ute under coronakrisen blev de tvungna att offentliggöra hela deras räkenskaper. Själva flygdelarna av bolagen var helt värdelösa samtidigt som bonusprogrammen var mycket värdefulla, visade uträkningar som amerikanska Forbes då gjorde. Bonusprogrammen skapar förstås lojala kunder, och som fallet ”Stefan” visar, får dem också att flyga ännu mer. Men de kanske största vinsterna görs när flygbolagen kan sälja sina kunder till tredje part. Inte sällan är det kreditkortföretag. Ett vanligt erbjudande är att kunderna kan få extra bonuspoäng om de tecknar sig för ett särskilt kreditkort. Och kreditkortsföretaget måste då gå in och köpa dessa bonuspoäng av flygbolaget, skriver Forbes. Eurobonuskundernas värde talar för just det, att de nya ägarna vill försöka hålla dem så nöjda som det bara går. Det talas exempelvis redan om att norska Norwegian samt tyska Star Alliance-ledaren Lufthansa kan tänkas vilja locka över SAS tidigare trogna kunder. Men kanske blir de ändå blåsta på en del av den insamlade konfekten. Mikael Robertsson vid Flightradar 24 ser frågetecken kring konverteringskursen när tidigare Star Alliance-poäng ska bli Skyteam-poäng. Kan det bli en devalvering av SAS-kundernas poäng? – Ja, det är väl det nästan säkert att det blir, säger Robertsson till TT.

Air France-KLM på YouTube

Air France-KLM: A caring, innovative and responsible experience

To offer customers a caring, innovative and responsible travel, Air France-KLM focuses its CSR strategy around four pillars: ...

Air France på YouTube

Discover the Air France-KLM purpose

The strength of the Air France-KLM group lies in the hands of its employees, who commit every day to offer to their customers a ...

Air France-KLM Group på YouTube

State Of The Union: The Air France-KLM Group In 2023

In 2004 Air France and KLM Royal Dutch Airlines joined forces to become the Air France-KLM Group (AF-KLM). With the two ...

Long Haul by Simple Flying på YouTube

Air France-KLM - we aim for the future!

In 2004 the Air France KLM journey began. Ten years later the Group decided to go further together. Today, we aim for the future!

Air France på YouTube

Air France-KLM i poddar

Air France-KLM's Outlook

What does Air France-KLM think of the future? It's bullish. Jay Shabat and Edward Russell discuss the group's recent investor day. Reading List Air France-KLM Bullish on the Future TAP Air Portugal Sale Delayed Up To a Year, Air France-KLM CEO Says The Airline Weekly team outlines the significant changes at Air France-KLM since Ben Smith became CEO in 2018. The airline, which was underperforming compared to its peers, has seen considerable improvements, particularly in the operating margin of Air France, which was notably low in 2019. Key strategies discussed include the transformation of Air France's short-haul routes, particularly moving operations at Orly Airport to their low-cost carrier, Transavia France. This move aims to address the historic losses in domestic routes. They also touch on the expansion of the Flying Blue loyalty program and the integration of SAS's loyalty program. The hosts discuss the airline's fleet strategies, focusing on Air France KLM's preference for the Airbus A350 and Boeing 787 and 777 models, and the potential risks of relying heavily on a single aircraft type. Shabat and Russell also cover Air France KLM's business strategy, including their approach to fleet diversification and cost-cutting measures, and they speculate on potential future developments, like the acquisition of Air Europa if IAG's deal falls through, and the impact of Air France-KLM's stake in SAS. Hosts: Jay Shabat and Edward Russel Producer: Jose Marmolejos

Air France-KLM Moves on SAS

SAS is making some big changes. As part of its bankruptcy restructuring, Air France-KLM, along with other investors, will take a minority stake in the Scandinavian airline prompting a new commercial alignment and its move to the SkyTeam — not "StarTeam" — Alliance. Edward Russell and Jay Shabat discuss. Plus, has United ordered too many planes? Learn more and register for the Skift Aviation Forum on November 1 in Fort Worth, Texas. Reading List Air France-KLM to Take Stake in SAS Under $1.2 Billion Deal Portugal to Sell Majority Stake in National Airline TAP United Buys 110 Airbus and Boeing Planes Amid Persistent Capacity Constraints