Poängjagandet är big business – så kan flygbonusar vara "en biff"
De har flugit kors och tvärs över världen för att samla poäng och nu är de oroliga. Men varför ska SAS nya ägare bry sig om vad som tycks vara ett gäng välbärgade människor med ett miljöförstörande specialintresse? Svaret är att de är värdefulla, mycket värdefulla. Omni förklarar hur. Krisande flygbolaget SAS ska få nya ägare och störst är europeiska jätten Air France-KLM. I och med det händer det också saker i SAS så kallade bonusprogram Eurobonus. Ja, är man med i programmet får man bonuspoäng till exempel när man flyger. Poängen kan sedan användas för att köpa fler flygbiljetter, eller annat i särskilda poängshoppar. Särskilt idoga poängsamlare kan få guld- och diamantkort vilket ger tillträde till flygplatslounger och andra fördelar. Expressen har talat med ”Stefan” som berättar om en jorden runt-resa med stopp på tolv flygplatser där målet enbart var att få fler Eurobonuspoäng och nå guldnivån i British Airways poängsamlarsystem. Poängjagandet liknar till ytan andra specialintressen som samlande av frimärken eller Pokémon-kort. Skillnaden är att målgruppen förstås är en mer exklusiv och välbärgad skara. Men bonusmänniskorna verkar vara fler än man kan tro. Hela 20 000 svenskar är med i en Facebook-grupp med ”tips och trix för att maximera poängjakten”, skriver Expressen. På hemsidan eurobonusguiden.se går det också att hitta en ”bonusjägarskola” och recensioner av business class i olika flygplan hos olika flygbolag. Till att börja med – ingenting. Man skulle kunna tro att de nya ägarna tar tillfället i akt och stryker bonusägarnas alla poäng. De är ju ändå en slags specialvaluta som det går att köpa saker för. Men nej, bonuspoängen blir kvar, har SAS vd Anko van der Werff redan försäkrat. Förändringar kommer det däremot att bli. SAS ska byta allians. Ja, stora flygbolag har sedan länge delat in sig i olika samarbetsgrupper, och det betyder att bonuskunder kan köpa flygresor hos andra flygbolag för sina poäng. Finansiellt må SAS ha varit rangligt bygge under en lång, lång tid. Men SAS har ändå varit med i vad många ser som det ”finaste” sällskapet: Star Alliance med samarbetspartners som Lufthansa, Swiss och Singapore Airlines. SAS ska nu bli en del av Skyteam – som enligt TT har fått öknamnet ”Scary team” i vissa forum. Nu blir det i stället partners som rumänska Tarom, Vietnam Airlines och kinesiska Ziamen Air. – KLM och Air France håller dock väldigt hög klass, Virgin och Delta är väl helt okej, sedan går det dock snabbt utför, säger Mikael Robertsson, grundare av flygspårningssajten Flightradar 24, till TT. Att SAS tas ur Star Alliance har också fått en del på finansmarknaden att höja ögonbrynen. DNB-analytikern Ole Martin Westgaard säger till norska Dagens Naeringsliv att det är märkligt att SAS-köparna inte var intresserade av alliansen som bland kunder har betraktats som en av de mest värdefulla delarna av Eurobonus-programmet. – På sätt och vis kan man säga att budgivarna på SAS har beställt och betalat för en biff, men äter bara salladen, säger Westgaard till tidningen. Bonusprogrammen är big business och en riktig kassako. När Dagens Naeringsliv intervjuade SAS-chefen Eivind Roald före coronakrisen sa han rakt ut att bonusprogrammet var den mest värdefulla delen av företaget. Då fanns också planer på att bryta ut programmet och skapa ett separat ”livsstilsföretag” med ”skräddarsydda” upplevelser. Bonusprogrammens siffror är ofta hemliga, men när American Airlines och United Airlines var illa ute under coronakrisen blev de tvungna att offentliggöra hela deras räkenskaper. Själva flygdelarna av bolagen var helt värdelösa samtidigt som bonusprogrammen var mycket värdefulla, visade uträkningar som amerikanska Forbes då gjorde. Bonusprogrammen skapar förstås lojala kunder, och som fallet ”Stefan” visar, får dem också att flyga ännu mer. Men de kanske största vinsterna görs när flygbolagen kan sälja sina kunder till tredje part. Inte sällan är det kreditkortföretag. Ett vanligt erbjudande är att kunderna kan få extra bonuspoäng om de tecknar sig för ett särskilt kreditkort. Och kreditkortsföretaget måste då gå in och köpa dessa bonuspoäng av flygbolaget, skriver Forbes. Eurobonuskundernas värde talar för just det, att de nya ägarna vill försöka hålla dem så nöjda som det bara går. Det talas exempelvis redan om att norska Norwegian samt tyska Star Alliance-ledaren Lufthansa kan tänkas vilja locka över SAS tidigare trogna kunder. Men kanske blir de ändå blåsta på en del av den insamlade konfekten. Mikael Robertsson vid Flightradar 24 ser frågetecken kring konverteringskursen när tidigare Star Alliance-poäng ska bli Skyteam-poäng. Kan det bli en devalvering av SAS-kundernas poäng? – Ja, det är väl det nästan säkert att det blir, säger Robertsson till TT.
De har flugit kors och tvärs över världen för att samla poäng och nu är de oroliga. Men varför ska SAS nya ägare bry sig om vad som tycks vara ett gäng välbärgade människor med ett miljöförstörande specialintresse? Svaret är att de är värdefulla, mycket värdefulla. Omni förklarar hur. Krisande flygbolaget SAS ska få nya ägare och störst är europeiska jätten Air France-KLM. I och med det händer det också saker i SAS så kallade bonusprogram Eurobonus. Ja, är man med i programmet får man bonuspoäng till exempel när man flyger. Poängen kan sedan användas för att köpa fler flygbiljetter, eller annat i särskilda poängshoppar. Särskilt idoga poängsamlare kan få guld- och diamantkort vilket ger tillträde till flygplatslounger och andra fördelar. Expressen har talat med ”Stefan” som berättar om en jorden runt-resa med stopp på tolv flygplatser där målet enbart var att få fler Eurobonuspoäng och nå guldnivån i British Airways poängsamlarsystem. Poängjagandet liknar till ytan andra specialintressen som samlande av frimärken eller Pokémon-kort. Skillnaden är att målgruppen förstås är en mer exklusiv och välbärgad skara. Men bonusmänniskorna verkar vara fler än man kan tro. Hela 20 000 svenskar är med i en Facebook-grupp med ”tips och trix för att maximera poängjakten”, skriver Expressen. På hemsidan eurobonusguiden.se går det också att hitta en ”bonusjägarskola” och recensioner av business class i olika flygplan hos olika flygbolag. Till att börja med – ingenting. Man skulle kunna tro att de nya ägarna tar tillfället i akt och stryker bonusägarnas alla poäng. De är ju ändå en slags specialvaluta som det går att köpa saker för. Men nej, bonuspoängen blir kvar, har SAS vd Anko van der Werff redan försäkrat. Förändringar kommer det däremot att bli. SAS ska byta allians. Ja, stora flygbolag har sedan länge delat in sig i olika samarbetsgrupper, och det betyder att bonuskunder kan köpa flygresor hos andra flygbolag för sina poäng. Finansiellt må SAS ha varit rangligt bygge under en lång, lång tid. Men SAS har ändå varit med i vad många ser som det ”finaste” sällskapet: Star Alliance med samarbetspartners som Lufthansa, Swiss och Singapore Airlines. SAS ska nu bli en del av Skyteam – som enligt TT har fått öknamnet ”Scary team” i vissa forum. Nu blir det i stället partners som rumänska Tarom, Vietnam Airlines och kinesiska Ziamen Air. – KLM och Air France håller dock väldigt hög klass, Virgin och Delta är väl helt okej, sedan går det dock snabbt utför, säger Mikael Robertsson, grundare av flygspårningssajten Flightradar 24, till TT. Att SAS tas ur Star Alliance har också fått en del på finansmarknaden att höja ögonbrynen. DNB-analytikern Ole Martin Westgaard säger till norska Dagens Naeringsliv att det är märkligt att SAS-köparna inte var intresserade av alliansen som bland kunder har betraktats som en av de mest värdefulla delarna av Eurobonus-programmet. – På sätt och vis kan man säga att budgivarna på SAS har beställt och betalat för en biff, men äter bara salladen, säger Westgaard till tidningen. Bonusprogrammen är big business och en riktig kassako. När Dagens Naeringsliv intervjuade SAS-chefen Eivind Roald före coronakrisen sa han rakt ut att bonusprogrammet var den mest värdefulla delen av företaget. Då fanns också planer på att bryta ut programmet och skapa ett separat ”livsstilsföretag” med ”skräddarsydda” upplevelser. Bonusprogrammens siffror är ofta hemliga, men när American Airlines och United Airlines var illa ute under coronakrisen blev de tvungna att offentliggöra hela deras räkenskaper. Själva flygdelarna av bolagen var helt värdelösa samtidigt som bonusprogrammen var mycket värdefulla, visade uträkningar som amerikanska Forbes då gjorde. Bonusprogrammen skapar förstås lojala kunder, och som fallet ”Stefan” visar, får dem också att flyga ännu mer. Men de kanske största vinsterna görs när flygbolagen kan sälja sina kunder till tredje part. Inte sällan är det kreditkortföretag. Ett vanligt erbjudande är att kunderna kan få extra bonuspoäng om de tecknar sig för ett särskilt kreditkort. Och kreditkortsföretaget måste då gå in och köpa dessa bonuspoäng av flygbolaget, skriver Forbes. Eurobonuskundernas värde talar för just det, att de nya ägarna vill försöka hålla dem så nöjda som det bara går. Det talas exempelvis redan om att norska Norwegian samt tyska Star Alliance-ledaren Lufthansa kan tänkas vilja locka över SAS tidigare trogna kunder. Men kanske blir de ändå blåsta på en del av den insamlade konfekten. Mikael Robertsson vid Flightradar 24 ser frågetecken kring konverteringskursen när tidigare Star Alliance-poäng ska bli Skyteam-poäng. Kan det bli en devalvering av SAS-kundernas poäng? – Ja, det är väl det nästan säkert att det blir, säger Robertsson till TT.