I dag träder EU:s särskilda tull på elbilar från Kina i kraft. De införs för att rädda jobben inom bilindustrin i Europa. Under lång tid har EU undersökt hur mycket statligt stöd kinesiska biltillverkare får, något som EU menar ger dem orättvisa konkurrensfördelar. Totalt kan tullen bli uppemot 45 procent, jämfört med cirka 10 procent idag. Det som avgör hur hög avgiften blir är hur stort statligt stöd biltillverkaren har. Och det kommer att påverka priset för den som vill köpa en elbil, speciellt de som har lägre priser. De kinesisktillverkade elbilar som säljs mest i Sverige är Polestar, MG och BYD. – Jag tror att de billigaste bilarna kommer att krypa upp i pris. Vissa kinesiska bilmärken har sagt att man inte ska höja priserna. Men på sikt, de kommande månaderna, tror jag att de flesta kommer att behöva kompensera för de ökade kostnaderna, säger Jan-Erik Berggren. Tesla ser ut att klara sig Alla bilar som görs i Kina får inte lika stor tullavgift. Bland annat ser Tesla ut att inte få någon ytterligare tull alls, enligt Jan-Erik Berggren. Tidigare har det rapporterats om att Tesla skulle behöva betala 8-9 procent. Kinesiska BYD ser ut att få runt 17 procent ytterligare i tullavgifter. Ännu en gång går nu BYD om Tesla som världens största elbilstillverkare. Antalet levererade laddningsbara bilar från BYD i tredje kvartalet uppgick till 1,12 miljoner. Det kan jämföras med Teslas 462 890 levererade elbilar i tredje kvartalet. Flera kinesiska bilföretag väntas flytta sin produktion av vissa elbilar till Europa. Volvo som ägs av kinesisk Geely kommer att flytta sin produktion av EX30, deras lilla elbil, från Kina till Belgien. – De funderar på att flytta viss produktion till Sverige, så Volvofabriken i Torslanda är säkrare nu än tidigare, säger Jan-Erik Berggren.