Malmbanan

Malmbanan är en järnvägslinje i norra Sverige som sträcker sig från Luleå till Narvik i Norge. Den byggdes för att transportera järnmalm från gruvor i Kiruna och Malmberget till hamnen i Narvik för export. Malmbanan är en viktig transportled för svensk gruvindustri och har stor betydelse för ekonomin i regionen. Järnvägen är känd för sina imponerande vyer och är populär bland turister som vill uppleva den vackra naturen i norra Sverige.

Denna text har genererats automatiskt

Ny rapport: Sverige måste investera 100 miljarder – för att integreras i Nato

Ny rapport: Sverige måste investera 100 miljarder – för att integreras i Nato

Utredningen har utförts av konsultföretaget WSP på uppdrag av Stockholms Handelskammare. WSP har utrett vilka satsningar som behöver göras inom den svenska transportinfrastrukturen och vilka samhällsekonomiska effekter investeringarna kan få. Försvarsberedningen och säkerhetspolitiska experter har pekat ut sex specifika transportstråk som är centrala för att integrera Sverige i Natos försvarsplanering. – Våra uppskattningar visar att det handlar om investeringar i storleksordningen 111 miljarder kronor, säger Stockholms Handelskammares chefekonom Carl Bergkvist till TV4 Nyheterna. ”Prestigeprojekt behöver tas bort” Det handlar bland annat om att rusta upp väg- och järnvägsförbindelser mellan Stockholm och Oslo för uppåt 57 miljarder kronor. Man behöver också elektrifiera Inlandsbanan, som löper mellan Kristinehamn och Gällivare, för drygt 31 miljarder. Även Malmbanan, som löper mellan Luleå och Narvik, behöver rustas upp för nästan 7 miljarder. Handelskammaren bedömer dessutom att E22 mellan Malmö och Norrköping samt väg- och järnväg mellan Trondheim och Sundsvall behöver rustas upp. Handelskammarens rapport kommer inför en infrastrukturproposition på nästan 1 200 miljarder som ska läggas på riksdagens bord – den största på 15 år enligt regeringen. Men enligt Carl Bergkvist täcker pengarna bara redan beslutade investeringar. – Det finns inget utrymme för nya satsningar. Det finns absolut skryt- och prestigeprojekt som behöver tas bort. De tillför ingen nytta för samhället, säger Carl Bergkvist. Stor samhällsekonomisk nytta Insatserna som Stockholm Handelskammare nu förordar skulle inte bara hjälpa Sverige att integreras i Natos försvarsplanering. De skulle även generera nya arbetstillfällen och stora vinster för Sverige som bedöms uppgå till 129 miljarder kronor. – Det skulle vara en vinstaffär för samhället att gå fram med många av de Natoinvesteringar som nu krävs, säger Carl Bergkvist. Var i ligger vinsten? – De ligger i samhällsekonomisk nytta. Det handlar om allt från kortare restider till lägre utsläpp och högre trafiksäkerhet med mera.

Nya ÖB: "Ryssland är strategiskt oberäkneligt"

Nya ÖB: "Ryssland är strategiskt oberäkneligt"

Michael Claesson är nu Sveriges överstebefälhavare efter att den traditionella överlämningsceremonin på Karlbergs slott i Stockholm har ägt rum under måndagseftermiddagen. – Det känns bra, det känns hedrande och stort på många olika sätt men samtidigt är jag målmedveten och fokuserad på min uppgift, säger Michael Claesson till TV4 Nyheterna. Markerar mot Ryssland En av frågorna han tar sig an som överstebefälhavare är säkerhetsläget. Claesson säger att de inte kan utesluta att se Ryssland som ett hot, baserat på deras uppträdande och de risker de genererar. – Jag ser att vi har under ett antal år behövt följa utvecklingen där vi faktiskt kan dra slutsatsen att Ryssland är strategiskt oberäkneligt och drar sig inte från att använda militärt våld för att uppnå sina politiska mål. Under det gånga året har Sveriges Natointräde genomförts och nu står det svenska försvaret inför en rad förändringar. Claesson lyfter fram den symboliska betydelsen av det svenska medlemskapet. – Vi har redan visat att den ryska avskräckningen inte fungerar. Sverige och Finland har gått med i Nato. Vi är inte ensamma, vi gör det här tillsammans med en lång rad andra kompetenta försvarsmakter, inte minst våra grannländer, men vi behöver fortsätta stärka vårt försvar, säger Claesson. ”Natoanpassning” av svensk infrastruktur kan ske Stockholms handelskammare vill, enligt en ännu inte publicerad rapport, satsa miljarder på att ”Natoanpassa” svensk infrastruktur. De menar att olika kommunikationsstråk som järnvägar måste rustas upp eller byggas. Malmbanan, förbindelserna mellan Oslo, Karlskoga och Stockholm samt vägar som E18 och E20 står på listan över det som behöver rustas upp, enligt Stockholms handelskammare. – Jag ser det inte i grunden som en Natoanpassning, utan jag ser det som att Sverige behöver en robust infrastruktur. Bland annat för att lösa våra uppgifter och som allierad i Nato, men också för att hantera vår egen framtid, säger Michael Claesson och fortsätter: – Det här kan jämkas på ett väldigt bra sett, tror jag, och även stärkas av olika investeringar från både EU och Nato.

Frustration inom fjällturismen – tågstrul ger färre besökare

Frustration inom fjällturismen – tågstrul ger färre besökare

Omfattande banarbeten, sena biljettsläpp och ett nytt bokningssystem precis innan sommarruschen drog igång ligger bakom problemenen med tågtrafiken i Norra Sverige som påverkar fjällturismen. – Jag har ju läst på Facebook och i många vandringsgrupper att det är många som har fått problem. De har ju varit väldigt kort tid inpå biljettsläppen så det har varit ganska svårt att planera, berättar Emil Nylander som reser från Malmö till Sarek, när TV4 träffar honom på tågstationen i Boden. Stort tapp i juni STF:s anläggningar i norr har tappat 12 procent av gästerna i juni jämfört med i fjol. Turistanläggningarna i Abisko och Kebnekaise har haft så mycket som 19 procent färre gästnätter. – Det är frustrerande. Vi tappar ju stora intäkter i en sån här situation. Vi behöver ställa in arrangemang som har varit planerade sedan länge. Vi har svårt att få upp säsongspersonal till de här platserna och vi har behövt avboka både mycket individuella gäster men också stora grupper som haft resor inplanerade sedan länge, säger Ulrika Nordgren, marknadschef vid Svenska Turistföreningen. Vy beklagar Vy, som kör nattåg från Södra Sverige till fjällen i norr, beklagar de många störningarna som de menar beror på Trafikverkets banarbeten och att bytet av bokningssystemet egentligen inte skulle ha skett innan sommarens högsäsong. – När branschen skulle byta system och hade planerat att byta det förra hösten så kom det komplikationer i det bytet som gjorde att man valde att behöva senarelägga och det har lett till att vi tyvärr har fått släppa det här systemet för hela branschen nu i i början av sommaren, förklarar Petter Östmar, affärschef Vy nattåg Norrland. Stabilitet önskas Samarbete mellan Trafikverket, turistanläggningarna och tågoperatören ger förhoppningar om förbättringar. – Men långsiktigt som är det viktigaste så behöver vi en mer stabil tågtrafik. Vi behöver tidigare biljettsläpp och vi tror också på en utbyggnad av malmbanan så att den klarar av både persontrafiken och godstrafiken på ett bra sätt, avslutar säger Ulrika Nordgren, marknadschef vid Svenska Turistföreningen.

Sommarläsning: Sju reportage du inte vill missa

Sommarläsning: Sju reportage du inte vill missa

Varför har kronan rasat i tio år? Och vad hände egentligen bakom kulisserna när över 50.000 aktieägare i Viaplay blev brända?  Inför sommaren har Di valt ut några av årets bästa och mest uppmärksammade reportage och intervjuer. Bland annat: • Traumat som format hela livet för Stefan Sjöstrand, vd för Skistar • Hur Felix Granander har omvärderat sin biologiska pappa Jan Stenbeck: ”Han lämnade oss”  • Följ med på Malmbanan – Sveriges viktigaste och mest omdebatterade järnvägssträcka

Malmbanan på YouTube

Malmbanan – Sveriges tyngst trafikerade järnväg | Trafikverket

Malmbanan är vår tyngst trafikerade järnväg och en av Sveriges viktigaste järnvägar för transport av människor och gods.

Trafikverket på YouTube

Malmbanan – Kopparåsen-Riksgränsen | Trafikverket

För att möta framtidens behov av transporter planerar Trafikverket för ett dubbelspår på Malmbanan. Filmen visar flygbilder över ...

Trafikverket på YouTube

Malmbanan spårar ur...igen

Se hela avsnittet av Svenska nyheter med Messiah Hallberg: https://bit.ly/48Dremt Messiah Hallberg upplyser om hedersförtryck i ...

SVT Humor på YouTube

Malmbanan Kiruna-Narvik (1973)

Film från 1973 enligt en handskriven märkning på bandet, om malmbanan mellan Luleå och Narvik, dess historia och utveckling.

Johan Larsson på YouTube

Följ med tåget som besiktar Malmbanan | Trafikverket

Kort video som följer med i ett tåg som besiktar den återställda sträckan på Malmbanan vid Vassijauare i Norrbottens län.

Trafikverket på YouTube

ZOOM L6 Snabbtur

00:00 Titel 00:06 Sätta i microSD-kort 00:36 Slå på strömmen 01:43 Göra anslutningar 02:27 Justera nivåer, ton och ...

ZOOMcorporation på YouTube