Malmbanan

Malmbanan är en järnvägslinje i norra Sverige som sträcker sig från Luleå till Narvik i Norge. Den byggdes för att transportera järnmalm från gruvor i Kiruna och Malmberget till hamnen i Narvik för export. Malmbanan är en viktig transportled för svensk gruvindustri och har stor betydelse för ekonomin i regionen. Järnvägen är känd för sina imponerande vyer och är populär bland turister som vill uppleva den vackra naturen i norra Sverige.

Denna text har genererats automatiskt

Ny rapport: Sverige måste investera 100 miljarder – för att integreras i Nato

Ny rapport: Sverige måste investera 100 miljarder – för att integreras i Nato

Utredningen har utförts av konsultföretaget WSP på uppdrag av Stockholms Handelskammare. WSP har utrett vilka satsningar som behöver göras inom den svenska transportinfrastrukturen och vilka samhällsekonomiska effekter investeringarna kan få. Försvarsberedningen och säkerhetspolitiska experter har pekat ut sex specifika transportstråk som är centrala för att integrera Sverige i Natos försvarsplanering. – Våra uppskattningar visar att det handlar om investeringar i storleksordningen 111 miljarder kronor, säger Stockholms Handelskammares chefekonom Carl Bergkvist till TV4 Nyheterna. ”Prestigeprojekt behöver tas bort” Det handlar bland annat om att rusta upp väg- och järnvägsförbindelser mellan Stockholm och Oslo för uppåt 57 miljarder kronor. Man behöver också elektrifiera Inlandsbanan, som löper mellan Kristinehamn och Gällivare, för drygt 31 miljarder. Även Malmbanan, som löper mellan Luleå och Narvik, behöver rustas upp för nästan 7 miljarder. Handelskammaren bedömer dessutom att E22 mellan Malmö och Norrköping samt väg- och järnväg mellan Trondheim och Sundsvall behöver rustas upp. Handelskammarens rapport kommer inför en infrastrukturproposition på nästan 1 200 miljarder som ska läggas på riksdagens bord – den största på 15 år enligt regeringen. Men enligt Carl Bergkvist täcker pengarna bara redan beslutade investeringar. – Det finns inget utrymme för nya satsningar. Det finns absolut skryt- och prestigeprojekt som behöver tas bort. De tillför ingen nytta för samhället, säger Carl Bergkvist. Stor samhällsekonomisk nytta Insatserna som Stockholm Handelskammare nu förordar skulle inte bara hjälpa Sverige att integreras i Natos försvarsplanering. De skulle även generera nya arbetstillfällen och stora vinster för Sverige som bedöms uppgå till 129 miljarder kronor. – Det skulle vara en vinstaffär för samhället att gå fram med många av de Natoinvesteringar som nu krävs, säger Carl Bergkvist. Var i ligger vinsten? – De ligger i samhällsekonomisk nytta. Det handlar om allt från kortare restider till lägre utsläpp och högre trafiksäkerhet med mera.

Nya ÖB: "Ryssland är strategiskt oberäkneligt"

Nya ÖB: "Ryssland är strategiskt oberäkneligt"

Michael Claesson är nu Sveriges överstebefälhavare efter att den traditionella överlämningsceremonin på Karlbergs slott i Stockholm har ägt rum under måndagseftermiddagen. – Det känns bra, det känns hedrande och stort på många olika sätt men samtidigt är jag målmedveten och fokuserad på min uppgift, säger Michael Claesson till TV4 Nyheterna. Markerar mot Ryssland En av frågorna han tar sig an som överstebefälhavare är säkerhetsläget. Claesson säger att de inte kan utesluta att se Ryssland som ett hot, baserat på deras uppträdande och de risker de genererar. – Jag ser att vi har under ett antal år behövt följa utvecklingen där vi faktiskt kan dra slutsatsen att Ryssland är strategiskt oberäkneligt och drar sig inte från att använda militärt våld för att uppnå sina politiska mål. Under det gånga året har Sveriges Natointräde genomförts och nu står det svenska försvaret inför en rad förändringar. Claesson lyfter fram den symboliska betydelsen av det svenska medlemskapet. – Vi har redan visat att den ryska avskräckningen inte fungerar. Sverige och Finland har gått med i Nato. Vi är inte ensamma, vi gör det här tillsammans med en lång rad andra kompetenta försvarsmakter, inte minst våra grannländer, men vi behöver fortsätta stärka vårt försvar, säger Claesson. ”Natoanpassning” av svensk infrastruktur kan ske Stockholms handelskammare vill, enligt en ännu inte publicerad rapport, satsa miljarder på att ”Natoanpassa” svensk infrastruktur. De menar att olika kommunikationsstråk som järnvägar måste rustas upp eller byggas. Malmbanan, förbindelserna mellan Oslo, Karlskoga och Stockholm samt vägar som E18 och E20 står på listan över det som behöver rustas upp, enligt Stockholms handelskammare. – Jag ser det inte i grunden som en Natoanpassning, utan jag ser det som att Sverige behöver en robust infrastruktur. Bland annat för att lösa våra uppgifter och som allierad i Nato, men också för att hantera vår egen framtid, säger Michael Claesson och fortsätter: – Det här kan jämkas på ett väldigt bra sett, tror jag, och även stärkas av olika investeringar från både EU och Nato.

Malmbanan på YouTube

Följ med tåget som besiktar Malmbanan | Trafikverket

Kort video som följer med i ett tåg som besiktar den återställda sträckan på Malmbanan vid Vassijauare i Norrbottens län.

Trafikverket på YouTube

Malmbanan – Sveriges tyngst trafikerade järnväg | Trafikverket

Malmbanan är vår tyngst trafikerade järnväg och en av Sveriges viktigaste järnvägar för transport av människor och gods.

Trafikverket på YouTube

Malmbanan – Kopparåsen-Riksgränsen | Trafikverket

För att möta framtidens behov av transporter planerar Trafikverket för ett dubbelspår på Malmbanan. Filmen visar flygbilder över ...

Trafikverket på YouTube

Malmbanan spårar ur...igen

Se hela avsnittet av Svenska nyheter med Messiah Hallberg: https://bit.ly/48Dremt Messiah Hallberg upplyser om hedersförtryck i ...

SVT Humor på YouTube

Trångt och trasigt på Malmbanan – urspårningarna kostar miljarder

I 120 år har järnmalm forslats längs Malmbanan, den 50 mil långa järnvägen mellan Riksgränsen och Luleå. Nu trängs ...

EFN Ekonomikanalen på YouTube

Baby Gos x SCVRGE - SKOGEN SOM KALLAR

Låt - https://open.spotify.com/track/5Iqb9EQniWZf0XIEqAX8Of?si=8d9eda83fbff4145 ☢️ GIFTIG WEBBPLATS ...

Toxicアニメ på YouTube