Star Alliance
Senaste nytt om Star Alliance - Nyheter, podcasts, videor och inlägg på sociala medier om Star Alliance.
Senaste nytt om Star Alliance - Nyheter, podcasts, videor och inlägg på sociala medier om Star Alliance.
Natten mellan lördag och söndag byter SAS kompisgäng i flygbranschen. Då lämnar bolaget Star Alliance för att istället gå med i Skyteam. Bytet har skapat oro bland en del av SAS åtta miljoner Eurobonus-medlemmar. För vissa innebär det stora förändringar, för andra är det ”business as usual”.
Medan SAS arbete med övergången från poängalliansen Star Alliance till konkurrerande Sky Team pågår för fullt lanserar konkurrenten Norwegian ett erbjudande för medlemmar i SAS lojalitetsprogram. Medlemmar med guld- och diamantkort erbjuds en genväg till den högsta medlemsnivån i Norwegians program.
SAS övergång från Star Alliance till Skyteam närmar sig. Men nu vill Norwegian locka över SAS premiumkunder genom att statusmatcha medlemsnivåerna för SAS guld- och diamantmedlemmar till det norska flygbolagets egna bonusprogram. Men en viktig förmån saknas.
Snart lämnar flygbolaget SAS Star Alliance och byter till Skyteam. Det innebär förändringar för de miljontals SAS-kunder som är medlemmar i Eurobonus. ✔ Så länge kan du nyttja förmånerna ✔ Möjligheter till statusmatchning hos konkurrenten ✔ Nya sättet att tjäna poäng – utan att handla på kredit
Nu har SAS spikat ett datum för när flygbolaget lämnar Star Alliance och går över till Skyteam. Men även om en del detaljer nu klarnat så återstår en del frågetecken kring övergången för medlemmar i Eurobonus.
Krisdrabbade SAS står inför en dryg skilsmässonota. Separationen från flygbolagsalliansen Star Alliance kan kosta minst 260 miljoner kronor, enligt norska medier. Smällen hamnar ovanpå cirka en miljard för alla jurister och rådgivare i rekonstruktionen.
När SAS i oktober i fjol fick nya storägare stod också klart att flygbolaget skulle lämna den mäktiga poängalliansen Star Alliance. Nu lämnar nyägaren Air France-KLM besked om när flyttlasset går till det kritiserade Sky Team.
Intjänade poäng och uppnådda medlemsnivåer skulle inte förlora i värde vid en sammanslagning av Eurobonus och Flying Blue, som är motsvarande system hos nya storägaren Air France-KLM. Det säger SAS presschef Tonje Sund till norska DN. – Generellt är erfarenheten av sådana transaktioner att statusnivå och intjänade poäng respekteras, säger hon. Nordea Markets Hans Erik Jacobsen resonerar att det också är det enda rimliga, för att inte skrämma bort kunderna. – Eurobonus är en viktig del av SAS och något som de nya ägarna vill kapitalisera på, säger han till tidningen. Tisdagens besked om att SAS får nytt kapital och nya ägare har skapat en oro kring lojalitetssystemets framtid. Det beror bland annat på att SAS kommer att byta flygallians, från Star Alliance till Skyteam. Vi går mot en händelserik ekonomihöst. Är noteringsklimatet på väg att bli hett igen? Vad händer med bomarknaden när alla bundna lån löper ut? Och hur ska det gå för den historiskt svaga kronan? Med Omni Ekonomi, Omnis systerapp, får du alla affärsnyheter du behöver på ett ställe. Lägg därtill dagliga aktieanalyser direkt i appen, kommentarer från hundratals experter, fördjupning och förklaring, samt upplåst innehåll från världens ledande medier. Och mycket mer.
De har flugit kors och tvärs över världen för att samla poäng och nu är de oroliga. Men varför ska SAS nya ägare bry sig om vad som tycks vara ett gäng välbärgade människor med ett miljöförstörande specialintresse? Svaret är att de är värdefulla, mycket värdefulla. Omni förklarar hur. Krisande flygbolaget SAS ska få nya ägare och störst är europeiska jätten Air France-KLM. I och med det händer det också saker i SAS så kallade bonusprogram Eurobonus. Ja, är man med i programmet får man bonuspoäng till exempel när man flyger. Poängen kan sedan användas för att köpa fler flygbiljetter, eller annat i särskilda poängshoppar. Särskilt idoga poängsamlare kan få guld- och diamantkort vilket ger tillträde till flygplatslounger och andra fördelar. Expressen har talat med ”Stefan” som berättar om en jorden runt-resa med stopp på tolv flygplatser där målet enbart var att få fler Eurobonuspoäng och nå guldnivån i British Airways poängsamlarsystem. Poängjagandet liknar till ytan andra specialintressen som samlande av frimärken eller Pokémon-kort. Skillnaden är att målgruppen förstås är en mer exklusiv och välbärgad skara. Men bonusmänniskorna verkar vara fler än man kan tro. Hela 20 000 svenskar är med i en Facebook-grupp med ”tips och trix för att maximera poängjakten”, skriver Expressen. På hemsidan eurobonusguiden.se går det också att hitta en ”bonusjägarskola” och recensioner av business class i olika flygplan hos olika flygbolag. Till att börja med – ingenting. Man skulle kunna tro att de nya ägarna tar tillfället i akt och stryker bonusägarnas alla poäng. De är ju ändå en slags specialvaluta som det går att köpa saker för. Men nej, bonuspoängen blir kvar, har SAS vd Anko van der Werff redan försäkrat. Förändringar kommer det däremot att bli. SAS ska byta allians. Ja, stora flygbolag har sedan länge delat in sig i olika samarbetsgrupper, och det betyder att bonuskunder kan köpa flygresor hos andra flygbolag för sina poäng. Finansiellt må SAS ha varit rangligt bygge under en lång, lång tid. Men SAS har ändå varit med i vad många ser som det ”finaste” sällskapet: Star Alliance med samarbetspartners som Lufthansa, Swiss och Singapore Airlines. SAS ska nu bli en del av Skyteam – som enligt TT har fått öknamnet ”Scary team” i vissa forum. Nu blir det i stället partners som rumänska Tarom, Vietnam Airlines och kinesiska Ziamen Air. – KLM och Air France håller dock väldigt hög klass, Virgin och Delta är väl helt okej, sedan går det dock snabbt utför, säger Mikael Robertsson, grundare av flygspårningssajten Flightradar 24, till TT. Att SAS tas ur Star Alliance har också fått en del på finansmarknaden att höja ögonbrynen. DNB-analytikern Ole Martin Westgaard säger till norska Dagens Naeringsliv att det är märkligt att SAS-köparna inte var intresserade av alliansen som bland kunder har betraktats som en av de mest värdefulla delarna av Eurobonus-programmet. – På sätt och vis kan man säga att budgivarna på SAS har beställt och betalat för en biff, men äter bara salladen, säger Westgaard till tidningen. Bonusprogrammen är big business och en riktig kassako. När Dagens Naeringsliv intervjuade SAS-chefen Eivind Roald före coronakrisen sa han rakt ut att bonusprogrammet var den mest värdefulla delen av företaget. Då fanns också planer på att bryta ut programmet och skapa ett separat ”livsstilsföretag” med ”skräddarsydda” upplevelser. Bonusprogrammens siffror är ofta hemliga, men när American Airlines och United Airlines var illa ute under coronakrisen blev de tvungna att offentliggöra hela deras räkenskaper. Själva flygdelarna av bolagen var helt värdelösa samtidigt som bonusprogrammen var mycket värdefulla, visade uträkningar som amerikanska Forbes då gjorde. Bonusprogrammen skapar förstås lojala kunder, och som fallet ”Stefan” visar, får dem också att flyga ännu mer. Men de kanske största vinsterna görs när flygbolagen kan sälja sina kunder till tredje part. Inte sällan är det kreditkortföretag. Ett vanligt erbjudande är att kunderna kan få extra bonuspoäng om de tecknar sig för ett särskilt kreditkort. Och kreditkortsföretaget måste då gå in och köpa dessa bonuspoäng av flygbolaget, skriver Forbes. Eurobonuskundernas värde talar för just det, att de nya ägarna vill försöka hålla dem så nöjda som det bara går. Det talas exempelvis redan om att norska Norwegian samt tyska Star Alliance-ledaren Lufthansa kan tänkas vilja locka över SAS tidigare trogna kunder. Men kanske blir de ändå blåsta på en del av den insamlade konfekten. Mikael Robertsson vid Flightradar 24 ser frågetecken kring konverteringskursen när tidigare Star Alliance-poäng ska bli Skyteam-poäng. Kan det bli en devalvering av SAS-kundernas poäng? – Ja, det är väl det nästan säkert att det blir, säger Robertsson till TT.
När SAS i och med ägarskiftet kommer att byta lojalitetsprogram till Skyteam lär Lufthansa inte stillasittande se på. Enligt källor som Expressen talat med kommer Star Alliance-medlemmen koppla på charmen för att locka över kunderna för att behålla allierade i Skandinavien. – Speciellt resenärer inom gruppen som vill ha lite högre kvalitet, säger en SAS-källa. Flyganalytikern Jon Ohlsson säger till tidningen att Lufthansa ”är argast över den här utgången”. Sydbanks flyganalytiker Hans Jørgen Elnæs håller med och uppger för Hufvudstadsbladet att Norden nu blir en ”blind fläck” för den tyska flygjätten. – Att SAS går över till konkurrentlägret är inte bra för Star Alliance-bolagen, säger Elnæs. Vi går mot en händelserik ekonomihöst. Är noteringsklimatet på väg att bli hett igen? Vad händer med bomarknaden när alla bundna lån löper ut? Och hur ska det gå för den historiskt svaga kronan? Med Omni Ekonomi, Omnis systerapp, får du alla affärsnyheter du behöver på ett ställe. Lägg därtill dagliga aktieanalyser direkt i appen, kommentarer från hundratals experter, fördjupning och förklaring, samt upplåst innehåll från världens ledande medier. Och mycket mer.
Here's everything you need to know about the Star Alliance in 2024! Chapters: 0:00 - Intro 0:37 - Star Alliance Basics 1:22 ...
Understanding the three main airline alliances – Star Alliance, oneworld, and SkyTeam – can make a big difference to your travels ...
A complete tour of the Star Alliance lounge at LAX -- located in the departures area of the Tom Bradley International Terminal ...
Beautiful TAP Air Portugal Airbus A330-900 with the Star Alliance Livery landing and takeoff from Madeira Airport Ready for the ...
Follow me on Instagram https://bit.ly/3O81i8D If you are interested in applying for any cards, using my affiliate links below helps ...