AI nytt skolämne – men endast åtta behöriga lärare i hela landet
Från och med detta läsår kan gymnasieskolor erbjuda elever artificiell intelligens som ett ämne i skolan. Enligt Skolverkets läroplan ska ämnet fokusera främst på AI-utvecklingen ur ett samhällsperspektiv, men också hur AI kan användas för problemlösning. Stor brist på lärare Det råder dock stor brist på lärare. I hela landet finns endast åtta behöriga lärare, enligt P4 Väst. Det beror bland annat på att många inte hunnit utbilda sig, enligt Skolverket.
– Ämnet är så pass nytt att det antingen inte finns lärare som hunnit ansöka om att få behörighet, eller att det helt enkelt inte finns tillräckligt med lärare som har den kompetens som krävs, säger Jonas Vig, enhetschef på Skolverkets enhet för gymnasieskola till TV4 Nyheterna.
Skolverket hade tänkt att införa ämnet från och med nästa år, men den snabba AI-utvecklingen ändrade planerna, och fick myndigheten att skynda på processen. – Vi gjorde bedömningen att det här var av så stort intresse att vi ändå ville möjliggöra för de skolor som önskade och hade tillgång, eller åtminstone kunde planera för att få tillgång till behöriga lärare, att erbjuda ämnet tidigare. Hoppas på fler lärare: ”Finns potential” Skolverket hoppas nu på att fler behöriga lärare ska intressera sig för att undervisa i ämnet.
– Vi har just gjort bedömningen att det finns en ganska stor potential om man ser till, åtminstone de lärare som idag har en behörighet att undervisa i exempelvis matematik, teknik eller programmering. – Men som alltid när det införs ett nytt ämne så kommer det nog att ta lite tid innan det finns en stor numerär av lärare som kan undervisa.
Från och med detta läsår kan gymnasieskolor erbjuda elever artificiell intelligens som ett ämne i skolan. Enligt Skolverkets läroplan ska ämnet fokusera främst på AI-utvecklingen ur ett samhällsperspektiv, men också hur AI kan användas för problemlösning. Stor brist på lärare Det råder dock stor brist på lärare. I hela landet finns endast åtta behöriga lärare, enligt P4 Väst. Det beror bland annat på att många inte hunnit utbilda sig, enligt Skolverket.
– Ämnet är så pass nytt att det antingen inte finns lärare som hunnit ansöka om att få behörighet, eller att det helt enkelt inte finns tillräckligt med lärare som har den kompetens som krävs, säger Jonas Vig, enhetschef på Skolverkets enhet för gymnasieskola till TV4 Nyheterna.
Skolverket hade tänkt att införa ämnet från och med nästa år, men den snabba AI-utvecklingen ändrade planerna, och fick myndigheten att skynda på processen. – Vi gjorde bedömningen att det här var av så stort intresse att vi ändå ville möjliggöra för de skolor som önskade och hade tillgång, eller åtminstone kunde planera för att få tillgång till behöriga lärare, att erbjuda ämnet tidigare. Hoppas på fler lärare: ”Finns potential” Skolverket hoppas nu på att fler behöriga lärare ska intressera sig för att undervisa i ämnet.
– Vi har just gjort bedömningen att det finns en ganska stor potential om man ser till, åtminstone de lärare som idag har en behörighet att undervisa i exempelvis matematik, teknik eller programmering. – Men som alltid när det införs ett nytt ämne så kommer det nog att ta lite tid innan det finns en stor numerär av lärare som kan undervisa.