Elever med F i matematik får inte tillräckligt stöd

Elever med F i matematik får inte tillräckligt stöd

Elever som gick ut grundskolan i våras med underkänt i matematik har inte fått den hjälp de har rätt till. Det visar en ny rapport från Skolverket. – Det är allvarligt, säger undervisningsrådet Sanna Vent.

Utbildningarna som snabbast leder till jobb – så hittar du rätt i djungeln

Utbildningarna som snabbast leder till jobb – så hittar du rätt i djungeln

Valet av utbildning kan vara en djungel. Och i ett samhälle i ständig förändring, inte minst på grund av AI, så kan det vara svårt att veta vilken utbildning man ska satsa på. Sajten Högskolepejl i samarbete med Ungdomsbarometern har därför sammanfattat att utbildningar och lärosäten utifrån möjligheten att få jobb. – Vi vill visa arbetsmarknadsutfall för olika högskoleutbildningar vid universitet och högskolor ett och tre år efter examen, säger Ulrika Wallén, expert inom högskolefrågor på Svenskt Näringsliv. Det som driver de flesta till att gå en utbildning är att få sitt drömjobb och bli attraktiv på arbetsmarknaden, men det finns också en längtan efter lönsamheten. – De som står i valet att gå från gymnasieskola till högskola säger att det är lönsamheten i utbildningen. Det är pengarna, säger Ulrika Wallén. Så väljer du rätt utbildning Det är även viktigt att välja rätt utbildning gentemot sina egna intressen och sin fallenhet. – Man behöver tänka på både det vi kallar kompetensförsörjning och arbetsmarknadens krav och förväntningar. Och också individens egna intressen, fallenheter och styrkor att kunna förhålla sig till, säger Mikaela Zelmerlööw, yrkesvägledare på Skolverket. I dagens samhälle finns det finns det många utbildningar inom yrkeshögskola och folkhögskola. – Det handlar om att få stöd och hjälp att hitta det som passar mig, säger Mikaela Zelmerlööw. – Det handlar också om att hitta sig själv för att kunna skruva på arbetsmarknaden. Tänk på AI, grön omställning eller hållbarhetsfrågor. Det är nya yrkesområden som öppnar upp, som vi inte vet hur de kommer att se ut, fortsätter Mikaela Zelmerlööw. Utbildningar som leder till jobb När det kommer till att välja utbildning är det även bra att se på etableringen av just den utbildning i arbetsmarknaden. – Det är stora skillnader i etableringsgrad mellan olika utbildningar. Men det kan också vara skillnader mellan samma utbildning och olika lärosäten på fördjupning- och inriktningsnivå, säger Ulrika Wallén. – Det finns de utbildningar som har en hög etablering, som står nära arbetsmarknadsbehov. Det är framför allt inom yrkesexamen och inom STEM-området. Det är naturvetenskap, teknik, ingenjörskunskap och matematik, säger Ulrika. De utbildningar som har störst chans till arbete efter studier är speciallärare, civilingenjörer och skogsmästare enligt rapporten. – Arbetsmarknaden har ett behov av de kompetenserna, säger Ulrika Wallén. Utbildningar med lägst chans till jobb Inom konst och kultur är det svårast att landa ett fast jobb efter utbildning. – En förklaring kan vara att de har periodvisa anställningar och att etableringens grader bygger på varaktigt arbete och en stabil inkomst, säger Ulrika. – Hela konstnärliga området, kultursektorn. Där är det svårt att få fäste på arbetsmarknaden. Medan det är väldigt lätt att få jobb på ingenjör, säger Mikaela. Är man intresserad av det konstnärliga går det enligt yrkesvägledaren Mikaela Zelmerlööw att hitta de elementen i ett jobb som till exempel ingenjör. – Är man intresserad av kultur och det konstnärliga kan man hitta utrymme för det i en massa yrkesområden. Man behöver tränga in i det så att man hittar sidorna hos sig själv som tillfredsställer mig och mina behov, men också svarar mot förväntningarna, säger Mikaela.

V: Inför maxtak i förskolan

V: Inför maxtak i förskolan

Det är så mycket som avgörs i förskolan. Tidigare regering och framförallt den här regeringen har prioriterat allt annat än förskolan, säger Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar under en pressträff. Tidigare har Vänsterpartiet inte velat se ett maxtak för grupper i förskolan. Nu föreslår dock paritet bindande tak och även kriterier för hur många vuxna per barn det ska finnas. Enligt förslaget ska det vara max tolv barn i grupperna med barn under tre år och max 15 barn i grupperna med barn över tre år. När det gäller vuxna ska kravet vara max tre barn per vuxen för de små barnen och max fem barn per vuxen i den äldre åldersgruppen. Det ställs i dag ganska höga krav på förskolan. Men det saknas så mycket resurser att det inte är seriöst och trovärdigt att det går att uppfylla de krav som finns. Över femtio procent av barngrupperna är större än Skolverket rekommenderar, säger Nooshi Dadgostar. Partiet vill även se ett barnskötarlyft, som liknar det så kallade äldreomsorgslyften.

AI nytt skolämne – men endast åtta behöriga lärare i hela landet

AI nytt skolämne – men endast åtta behöriga lärare i hela landet

Från och med detta läsår kan gymnasieskolor erbjuda elever artificiell intelligens som ett ämne i skolan. Enligt Skolverkets läroplan ska ämnet fokusera främst på AI-utvecklingen ur ett samhällsperspektiv, men också hur AI kan användas för problemlösning. Stor brist på lärare Det råder dock stor brist på lärare. I hela landet finns endast åtta behöriga lärare, enligt P4 Väst. Det beror bland annat på att många inte hunnit utbilda sig, enligt Skolverket.

– Ämnet är så pass nytt att det antingen inte finns lärare som hunnit ansöka om att få behörighet, eller att det helt enkelt inte finns tillräckligt med lärare som har den kompetens som krävs, säger Jonas Vig, enhetschef på Skolverkets enhet för gymnasieskola till TV4 Nyheterna.

Skolverket hade tänkt att införa ämnet från och med nästa år, men den snabba AI-utvecklingen ändrade planerna, och fick myndigheten att skynda på processen. – Vi gjorde bedömningen att det här var av så stort intresse att vi ändå ville möjliggöra för de skolor som önskade och hade tillgång, eller åtminstone kunde planera för att få tillgång till behöriga lärare, att erbjuda ämnet tidigare. Hoppas på fler lärare: ”Finns potential” Skolverket hoppas nu på att fler behöriga lärare ska intressera sig för att undervisa i ämnet.

– Vi har just gjort bedömningen att det finns en ganska stor potential om man ser till, åtminstone de lärare som idag har en behörighet att undervisa i exempelvis matematik, teknik eller programmering. – Men som alltid när det införs ett nytt ämne så kommer det nog att ta lite tid innan det finns en stor numerär av lärare som kan undervisa.

Var femte elev inte behörig till gymnasiet

Var femte elev inte behörig till gymnasiet

Preliminära siffror från de fyra största kommunerna visar att endast 82 procent av eleverna som nyligen gick ut årskurs 9 nådde kunskapskraven för att söka till gymnasiet. För friskolor är siffrorna något högre. Obehöriga elever erbjuds i stället plats på introduktionsprogram, som syftar till att ge behörighet till nationella program eller hjälpa dem att komma närmare arbetsmarknaden. Christian Lundahl, professor i pedagogik vid Örebro universitet, menar att ambitionen att alla ska gå gymnasiet kräver betydligt mer resurser. Generellt kan man säga att ambitionsnivån för svensk skola har höjts. Läroplanens nivå ligger där en ganska stor del av eleverna kommer att få problem i skolan, framför allt de som kommer från studieovana hem. Det skulle absolut vara möjligt att få bättre siffror om skolan hade större resurser att lägga på stöd åt de elevgrupper som faller ur. Göteborg lägst I Stockholm nådde 87 procent av eleverna på kommunala grundskolor nivån som ger behörighet att läsa vidare. Motsvarade siffror för Göteborg och Malmö ligger på 77 respektive 81 procent. Förmodligen finns det fler elever med studiesvaga traditioner i Göteborg än i Stockholm, men man skulle behöva titta närmare på skillnaderna mellan olika skolor och elevgrupper för hitta en förklaring till varför det ser olika ut, säger Lundahl. Han varnar att det kan finnas ännu fler som inte har tillräcklig kunskap i kärnämnena för att klara gymnasiet. Vi vet från studier att det är fler som får betyget E i matematik än som förtjänar det. Samma nivå Skolverkets statistik pekar på att kunskapsnivån hos grundskoleelever har legat på en liknande nivå i flera år, där många inte blir behöriga till gymnasiet. På sikt kan det få ganska kostsamma konsekvenser, både personligt och ekonomiskt, säger Lundahl. Emilia Bjuggren (S), skolborgarråd i Stockholm, håller med om att det krävs större politiska insatser för att fler ska klara behörighetskraven direkt från grundskolan. Statistiken visar att betygen i årskurs 6 har dalat en längre tid. Med den bakgrunden är vi lättade att vi ligger kvar på en stabil nivå när det gäller gymnasiebehörighet, säger hon. Vi är naturligtvis inte nöjda förrän ännu fler elever är behöriga. Vi kommer att fortsätta att satsa, inte minst i tidigare åldrar.

Skolverket på YouTube

Någon måste ta med detta till skolstyrelsen! SNÄLLA!😵‍💫

Bored Teachers Comedy Tour kommer till en stad nära dig! Köp dina biljetter här:...

Bored Teachers på YouTube

Chicagos skolstyrelseordförande ute efter stötande kommentarer

Bara en vecka efter att han svors till ämbetet avgår Chicago Board of Educations president Mitchell L. Ikenna Johnson vid ...

CBS Chicago på YouTube

Tillsammans gör vi skillnad - i tid

Det var David, matteläraren, som såg det först av alla…” När livet känns svårt och utmaningarna är stora behöver alla ni som ...

Skolverket på YouTube

Så blir gymnasieskolan, anpassade gymnasieskolan och komvux 2025, Gy25

Den 1 juli 2025 blir det stora förändringar i gymnasieskolan, anpassade gymnasieskolan och motsvarande delar inom komvux.

Skolverket på YouTube

Hur sätter lärare betyg?

Den här filmen vänder sig till dig som är elev och vill veta mer om hur betygen A−F fungerar. I anpassade grundskolan och ...

Skolverket på YouTube

Chicagos borgmästare avsätter skolstyrelsens chef efter en vecka

New Board of Education President Rev. Mitchell Johnson har avgått bara sju dagar efter att ha tillträtt posten. Hans avgång är...

WGN News på YouTube

Tillsammans kan vi få alla elever att nå målen.

Den här filmen är för alla er som kan behöva vara involverade när en elevs behov av särskild stöd utreds. Alla elever har rätt att ...

Skolverket på YouTube

Så går betygssättning till – en film för vårdnadshavare

Den här filmen vänder sig till dig som är vårdnadshavare till elever i grundskolan och vill veta mer om hur lärare sätter betyg.

Skolverket på YouTube

Skolverket i poddar

Inläst: Skolverkets digitalisering kan bli ett fiasko

Digitaliseringen av de nationella proven som ska lanseras nästa år är tänkt att underlätta administration och skapa mer rättvisa bedömningar. Men en ny rapport visar att Skolverket inte kommer att nå sitt mål. Trots det är myndighetens officiella hållning fortfarande att planen ska följas, vilket kan föra med sig att digitaliseringen förvärrar de problem som den är tänkt att lösa. Av Erik Lindberg Inläsare: Johan Rabaeus

Inläst: Skolverkets digitalisering kan bli ett fiasko

Digitaliseringen av de nationella proven som ska lanseras nästa år är tänkt att underlätta administration och skapa mer rättvisa bedömningar. Men en ny rapport visar att Skolverket inte kommer att nå sitt mål. Trots det är myndighetens officiella hållning fortfarande att planen ska följas, vilket kan föra med sig att digitaliseringen förvärrar de problem som den är tänkt att lösa. Av Erik Lindberg Inläsare: Johan Rabaeus

Inläst: Därför vill Skolverket inte prata om kön: ”Finns risker”

Svenska pojkar fortsätter att halka efter flickorna i skolan, ett problem som nu får skolministern att tala om en ”blind fläck” inom utbildningsväsendet. Trots det gör Skolverket inga riktade insatser mot pojkar – och undviker att tala om biologiska skillnader mellan könen. – Risken är att man cementerar föreställningar om kön, säger Tammi Gustafsson Nadel på Skolverket.Av Louise Lennartsson

Skolprat - Intervju med Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson

De senaste veckorna har svensk skola ställts inför nya utmaningar. Hur resonerar Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson under den rådande coronakrisen och vilka förhoppningar har han för tiden efter? Det här och mycket mer innehåller senaste avsnittet av Skolprat.

Avsnitt 1 Skolverkets stödmaterial om särskilt begåvade elever - med Eva och Linda

Poddens första avsnitt tar avstamp i Skolverkets stödmaterial som kom ut 2015. Inledningsvis presenteras innehållet i all korthet och därefter följer en diskussion om hur vi, Linda och Eva, upplevde utmaningen och glädjen med att tillsammans med många andra engagerade personer arbeta fram manuset och hur vi tänker kring användningen och spridningen av stödmaterialet. Vi samtalar också om andra erfarenheter i relation till ämnet.

Skolverkets Peter Fredriksson: "Dröm om likvärdig skola och bildningstempel"

I detta avsnitt möter Karin Rådberg och Markus Brunfelt Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson för att bland annat prata om de nya kurs- och ämnesplanerna. - Det ska inte vara alltför detaljerat, skolan ska ha möjlighet att möta de olika behov som elever har. En dröm är en likvärdig skola som ska vara som ett bildningstempel där eleverna går in och så händer det spännande saker, man ska lära sig saker och utveckla sig själv, säger Peter Fredriksson. Karin Rådberg, Markus Brunfelt och Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson pratar bland annat om de reviderade kurs- och ämnesplanerna som träder i kraft 1 juli i år. Varför gör man dessa revideringar, vad är är nytt i de reviderade kurs- och ämnesplanerna och vad betyder revideringarna konkret i praktiken? I avsnittet pratar de även om det rådande situationen kring distansundervisning och inställda nationella prov. Viktigt att nämna är att detta avsnitt spelades in den 18 januari 2021. God lyssning!

Inläst: Skolverket bryter mot skollagen

Storsatsningen “Specialpedagogik för lärande” med Skolverket som avsändare har pågått i sex år och riktar sig till skolor i syfte att ge personalen stöd i det specialpedagogiska arbetet med elever med särskilda behov. Men när skolmyndigheterna får kritik för att de sprider neuromyter, backar de skenbart – för att slutligen inte vika en tum.I denna andra av två artiklar granskar hjärnforskaren professor Martin Ingvar samt läraren och journalisten Filippa Mannerheim satsningens vetenskaplighet. Eller snarare bristen på den.

Inläst: Skolverkets digitalisering kan bli ett fiasko

Digitaliseringen av de nationella proven som ska lanseras nästa år är tänkt att underlätta administration och skapa mer rättvisa bedömningar. Men en ny rapport visar att Skolverket inte kommer att nå sitt mål. Trots det är myndighetens officiella hållning fortfarande att planen ska följas, vilket kan föra med sig att digitaliseringen förvärrar de problem som den är tänkt att lösa. Av Erik Lindberg Inläsare: Johan Rabaeus

Inläst: Därför vill Skolverket inte prata om kön: ”Finns risker”

Svenska pojkar fortsätter att halka efter flickorna i skolan, ett problem som nu får skolministern att tala om en ”blind fläck” inom utbildningsväsendet. Trots det gör Skolverket inga riktade insatser mot pojkar – och undviker att tala om biologiska skillnader mellan könen. – Risken är att man cementerar föreställningar om kön, säger Tammi Gustafsson Nadel på Skolverket.Av Louise Lennartsson

Skolverkets digitalisering kan bli ett fiasko

Digitaliseringen av de nationella proven som ska lanseras nästa år är tänkt att underlätta administration och skapa mer rättvisa bedömningar. Men en ny rapport visar att Skolverket inte kommer att nå sitt mål. Trots det är myndighetens officiella hållning fortfarande att planen ska följas, vilket kan föra med sig att digitaliseringen förvärrar de problem som den är tänkt att lösa. Av Erik Lindberg Inläsare: Johan Rabaeus