BRA slutar att flyga från Bromma – kan vara dödsstöten för flygplatsen
Efter årsskiftet kommer flygbolaget BRA att flyga på uppdrag av SAS, med Arlanda som primär bas. Uppdraget är värt omkring sex miljarder kronor och stäcker sig över sju år. Detta innebär att BRA lägger ner sina inrikes reguljärflygningar från Bromma flygplats från och med januari 2025. ”Vi satsar nu på det affärsben som har bäst marknadsmässiga förutsättningar. Vårt fokus just nu är att flyga våra kunder som vanligt ända fram till årsskiftet. Från och med nästa år kommer vi att flyga resenärer, men inte själva sälja biljetterna”, säger BRA:s vd Ulrika Matsgård i ett pressmeddelande. Flygplatsen kan läggas ner Flygbolagen uppger att satsningen innebär att flygplansflottan kommer att utökas och att fler piloter samt kabinpersonal kommer att rekryteras. Men avtalet innebär också att BRA kommer att varsla personal, framför allt markpersonal och administrativa funktioner. Beslutet innebär att Bromma flygplats kommer att trappa omkring 90 procent av sin trafik. – Jag tror inte att flygplatsen överlever utan oss. Vi har varit Bromma i 25 år, så det kommer inte bli lönsamt att driva den flygplatsen, säger BRA:s ägare Per G Braathen till TV4 Nyheterna. Fler dagliga avgångar När avtalet träder i kraft kommer SAS att flyga till 14 flygplatser i Sverige. Till sju av dem ökar antalet avgångar per dag. Det gäller bland annat till Visby, Göteborg, Ronneby och Luleå. Dessutom överväger man att börja flyga till Halmstad och Kalmar, enligt pressmaterialet.
Efter årsskiftet kommer flygbolaget BRA att flyga på uppdrag av SAS, med Arlanda som primär bas. Uppdraget är värt omkring sex miljarder kronor och stäcker sig över sju år. Detta innebär att BRA lägger ner sina inrikes reguljärflygningar från Bromma flygplats från och med januari 2025. ”Vi satsar nu på det affärsben som har bäst marknadsmässiga förutsättningar. Vårt fokus just nu är att flyga våra kunder som vanligt ända fram till årsskiftet. Från och med nästa år kommer vi att flyga resenärer, men inte själva sälja biljetterna”, säger BRA:s vd Ulrika Matsgård i ett pressmeddelande. Flygplatsen kan läggas ner Flygbolagen uppger att satsningen innebär att flygplansflottan kommer att utökas och att fler piloter samt kabinpersonal kommer att rekryteras. Men avtalet innebär också att BRA kommer att varsla personal, framför allt markpersonal och administrativa funktioner. Beslutet innebär att Bromma flygplats kommer att trappa omkring 90 procent av sin trafik. – Jag tror inte att flygplatsen överlever utan oss. Vi har varit Bromma i 25 år, så det kommer inte bli lönsamt att driva den flygplatsen, säger BRA:s ägare Per G Braathen till TV4 Nyheterna. Fler dagliga avgångar När avtalet träder i kraft kommer SAS att flyga till 14 flygplatser i Sverige. Till sju av dem ökar antalet avgångar per dag. Det gäller bland annat till Visby, Göteborg, Ronneby och Luleå. Dessutom överväger man att börja flyga till Halmstad och Kalmar, enligt pressmaterialet.