Drönare vid Arlanda – tredje dagen i rad

Drönare vid Arlanda – tredje dagen i rad

Polisen är även på plats för att reda ut vad det är som har hänt. – Någon har sett något och det är oklart vad det är, vi försöker ta reda på det, säger Daniel Wikdahl, presstalesperson på polisen. Det är en person som har gjort observationen. – Vi ska prata med den berörda personen och förhoppningsvis finns det någon form av dokumentation, säger Daniel Wikdahl. Påverkar inte flygtrafiken Både polisen och Luftfartsverket uppger att händelsen inte påverkar flygtrafiken just nu, men att det kan komma att förändras. – Vi har inga inställda avgångar, men anpassar trafiken efter utvecklingen, säger Eric Casselberg, tjänsteman i beredskap på Luftfartsverket. I nuläget är det oklart om det rör sig om en eller flera drönare. – Vi har inga uppgifter om det finns något samband med de tidigare drönarlarmen, eller om det är en eller flera drönare, säger Eric Casselberg. Tredje dagen i rad Det är tredje dagen i rad som drönare har observerats vid Arlanda. Natten till måndag observerades flera drönare från flygledartornet och fem flyg fick dirigeras om till Skavsta och Landvetter. Polisen inledde en förundersökning om flygplatssabotage och brott mot skyddslagen, även Försvarsmakten kopplades in. Under måndagskvällen kom nästa larm. Skyddsvakter larmade om hur de såg en drönare över en landningsbana. Händelsen störde trafiken en kortare tid, då några starter behövde stoppas. Polisen kunde inte bekräfta att det handlade om en drönare, även i fall den initiala bedömningen pekade på det.

Taxiförare strejkar på Arlanda: "Jobbar 60-70 timmar för slavlöner"

Taxiförare strejkar på Arlanda: "Jobbar 60-70 timmar för slavlöner"

I ett pressmeddelande skriver Taxiunionen att man kommer strejka från körningar, till och från Arlanda flygplats, varje måndag med start den 21 oktober. Fackförbundet kräver att serviceavgiften sänks från 25-35 procent till 15 procent och att förarna blir sedda som avtalspartner i frågor som direkt påverkar deras arbete. – Syftet idag är att förmå Swedavia att göra något åt Uber och Bolt här på Arlanda. Vi går back varje dag i princip. Många har inget val, de har bara sitt taxikort och inga andra kompetenser, säger Nasar Khan, ordförande i Taxiunionen. Redan 2022 protesterade förare mot appbolagen. Även då krävde man att företagen skulle höja priserna och sänka sin procentandel. – Vi har gjort beräkningar, och vi behöver göra 80 procent fler körningar för att få någorlunda samma lön som en vanlig taxiförare, säger John van Dinther, styrelseledamot i Taxiunionen. – Vi jobbar 60 till 70 timmar i veckan för slavlöner. Sover i bilen Taxiunionen har 1200 medlemmar, och de allra flesta kör för Uber eller Bolt. För en körning tar Uber en avgift på 35 procent av de som är anslutna till företaget. Bolts avgift ligger på 25 procent. Många av företagens förare har heller inget annat val än att köra taxi förklarar företrädare för Taxiunionen. Och de har dessutom investerat i bil, företag och utbildning för att kunna köra. – För de som är beroende av det, är det modernt slaveri. Man hittar dem i bilen där de ligger och sover. Det kan hända att de tar en break på vägen bara för att vila upp sig lite och sedan fortsätta igen, säger John van Dinther. Oansvarigt Nasar Khan tycker det är oansvarigt av Swedavia, som statlig bolag, att tillåta att Uber och Bolt kör till och från flygplatsen under rådande villkor. – De (Uber och Bolt reds. anm.) kan kringgå reglerna eftersom vi är anställda genom egna företag och inte direktanställda. Vi har fått nog, vi klarar oss inte längre och politikerna måste göra någonting, säger Nasar Khan. Svaret från Bolt TV4 Nyheterna har sökt Uber och Bolt för en kommentar och får ett skriftlig svar från Bolt: ”De ökande kostnaderna och krympande marginalerna är en utmaning för hela taxibranschen, och vi har full förståelse för att förare vill maximera sin intjäning. Under hösten har vi höjt priserna i Stockholm, och nyligen även på Arlanda, för att möta dessa utmaningar.” skriver Jens Öhgren, senior PR manager. Öhgren skriver att taxiförarnas intäkter är ”i paritet med, eller något bättre än de fast lönerna i taxiavtalet”. Han tar också upp att Taxiunionen har den egna taxiappen Fair. ”Vi strävar alltid efter en öppen och konstruktiv dialog med alla våra partners. Dock försvåras möjligheterna till dialog med Taxiunionen då de driver en konkurrerande taxiapp, vilket begränsar diskussionerna kring priser och avgifter.”

Flygplan körde på räv – tvingades landa på Arlanda

Flygplan körde på räv – tvingades landa på Arlanda

Varningslarmet kom in strax efter 8 på måndagsmorgonen. – Det är ett passagerarplan som har kört på en räv vid starten, säger Fredrik Hilmersson, ledningsoperatör Stockholms brandförsvar. Flygplanet, ett litet privat passagerarplan, landade på Arlanda vid 8.30 och räddningstjänst fanns på plats för att bistå. – Jag kan bekräfta att planet har landat och att det gick bra, säger Ellen Laurin, biträdande presschef på Swedavia. – Nu kommer vi att titta närmare på exakt vad som har hänt utifrån våra rutiner, säger hon. Händelsen ska inte påverka övrig flygtrafik.

Arlanda på YouTube

Vi åt på ALLA nya restauranger på Arlanda (Terminal 5)

Jag tog med mig Filip Poon till Arlanda för att äta frukost, lunch och middag på nya restaurangerna på Terminal 5 och det som ...

Matgeek på YouTube

Gränspolisen jagar efter efterlyst man på Arlanda! | Gränsbevakarna Sverige | Kanal 5

Se hela avsnitt av Gränsbevakarna tisdagar 20.00 på Kanal 5! https://bit.ly/GränsbevakarnaSverigeMax I premiären av säsong 5 ...

Kanal 5 Sverige på YouTube

Detta gäller i nya säkerhetskontrollen – Arlanda tipsar

På Arlandas terminal 5 kan resenärer låta elektronik och vätska ligga kvar i handbagaget. Du prenumererar väl?

Expressen på YouTube

Det bästa av Arlandatullen! | Gränsbevakarna Sverige | Kanal 5

Se hela avsnitt av Gränsbevakarna tisdagar 20.00 på Kanal 5! https://bit.ly/GränsbevakarnaSverigeMax Tullen på Arlanda har ...

Kanal 5 Sverige på YouTube

Gängkriminell man STOPPAS på Arlanda | Gränsbevakarna Sverige | Kanal 5 Sverige

Se hela avsnitt av Gränsbevakarna tisdagar 20.00 på Kanal 5! https://bit.ly/GränsbevakarnaSverigeMax Polisen inväntar en man ...

Kanal 5 Sverige på YouTube

Arlanda i poddar

Podd 165 - Gränspolisen på Arlanda del 1

Det här är det första avsnittet av två i en miniserie om Gränspolisen på Arlanda. När man flyger utanför EU eller Schengen-området visar man ju upp passet. Det är vad många av oss resenärer ser. Men gränspolisen är mycket mer än så. I den här miniserien får du följa med till Arlanda flygplats och höra om arbetet med gränskontrollen, men även allt annat som poliser på en flygplats gör när det gäller att upprätthålla ordning och säkerhet. Det innefattar bland annat arbetet mot den grova brottsligheten och att förhindra terrordåd. I den här första delen får du höra lokalpolisområdeschefen om vad polisen på Arlanda gör i stort och om arbetet med just gränskontrollen. Du får också höra en gränspolis berätta om hur de upptäcker om något verkar skumt med en resenär. Vad som händer när någon stoppas. Om det internationella samarbetet. Liksom vad man kan råka ut för i arbetet.Hör det här och alla andra avsnitt, liksom se videor och bilder: https://trygghetspodden.se

#51 Janne Raninen ”Solvalla, Gangsterkrig, Arlanda rånet, Kartellen och livstidsstraff.”

Dragan "Jokso" Joksović, född 11 augusti 1956 i Pljevlja, Jugoslavien, död 4 februari 1998 i Stockholm, var en svensk-jugoslavisk krogägare. Polisen ansåg att Joksović kunde kallas Stockholms "gangsterkung". Man kunde dock inte beslå honom med andra brott än ringa narkotikabrott, misshandel och övergrepp i rättssak. Janne Raninen hade inte ens fyllt 21 år när han åtog sig att mörda Dragan Joksovic i februari 1998, som då ansågs som en av den undre världens då mäktigaste män. Mordet blev upptakten till ett gangsterkrig inom restaurangbranschen. På kvällen 9 juli 1998 mördade fyra män en före detta torped på puben Broder Tuck i Stockholm. Den 26 oktober 2006 dömdes Raninen till livstids fängelse av Helsingfors hovrätt för ett annat mord ,på sin barndomsvän,knutet till ett rån vid Arlanda i juli 2002.Under tiden i fängelse var han med och bildade rapgruppen Kartellen. Hans brottsliga liv fortsatte och i dag är han nyligen frigiven för mordet på sin före detta barndomsvän.Gillar du det vi gör och vill stötta med en engångssumma så swishar du på: 123 64 508 86Följ oss på INSTAGRAM!https://www.instagram.com/dialogiskt/​https://www.instagram.com/the1victori... Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Avsnitt 260: Fastighetsfokus med ALM Equity, Arlandastad Group och Aros Bostad

Det är fullt fokus på fastigheter och bostadsutveckling i veckans podd. Vi inleder med ALM Equity där CFO John Sjölund berättar mer om förflyttningen från bostadsutvecklare till ett investmentbolagsliknade företag med delägande i noterade och onoterade innehav. Detta följs av Arlandastad Groups vd Dieter Sand som berättar om varför de är den största projektutvecklaren i Sverige och deras affär som består av tomträtter kring flygplatser, färdiga bestånd som förvaltas samt det unika med att de själva driver operativ verksamhet i många av sina fastigheter. Avslutningsvis lyssnar vi på Aros Bostads vd Magnus Andersson och hur de som bostadsutvecklare kan vara opportunistiska i detta ränteläge. Affären med ALM Equity, som nu är största ägare, samt hur mixen mellan hyresrätt och bostadsrätt förändrats de senaste åren. Lyssna in på detta fullmatade avsnitt så får du en bättre bild av fastighetsbolagen på börsen.

Episod 212 - Fastighetsbolaget Arlandastad Group noteras på First North

I detta avsnitt gästas jag av fastighetsbolaget Arlandastad Groups VD Dieter Sand som berättar mer om bolaget och planerna på en börsnotering på First North Premier Growth Market om någon vecka. Bolaget äger fastigheter i anslutning till Arlanda värderade till 5,8 miljarder kronor och har en fastighetsutvecklingsportfölj med ett uppskattat framtida värde på 30 miljarder kronor. Bolaget äger fastigheter i ett relativt unikt läge och ger en annorlunda fastighetsexponering på börsen. I dagsläget är det mycket hotell men vad har framtiden att erbjuda? Sverige är ett av få länder som inte har utvecklat flygplatsstäder, men vad beror det på egentligen och vad innebär detta fenomen? Hur beroende är de egentligen av flyget och vad har han att säga kring det faktum att SBB med Ilija Batljan köpt 15% av bolaget plus deltar i emissionen? Detta och mycket mer i detta avsnitt! Delikat lyssning på dig, Nicklas

Leo "Kinesen" Carmona detaljerad Arlandarånet

Den 12 juli 2002 körde tre beväpnade och maskerade män fram till ett SAS-plan på Arlanda flygplats. Där överföll rånarna två väktare för att sedan lasta in säckar med pengar i sin bil. Männen ska ha kommit över ett byte värt nästan 44 miljoner kronor. Pengarna återfanns aldrig, ingen har dömts och brottet många har haft frågor kring detta rånet men i dag får vi svar på alla frågor  hade dom insider som gav dom hjälp ? varför dödades volkan ? vad hände med pengarna ? och mycket mer som Leo delar med sig i detalj 

20. Polisbil ut till Arlanda

Nu är det äntligen dags att svara på lyssnarnas frågor! Det blir lite allt möjligt men vi får höra om hur Lasse åkte polisbil ut till Arlanda, varför Olof har irriterat Tommy Körberg och om hur de båda gör för att minnas texter på scenen. Siw Malmkvist nämns! Björn Skifs sjunger fel! Fait Accompli spelas! Fortstätt gärna att skicka in frågor till oss på berghagen@rohlander.se.Podcasten produceras av Niklas Runsten.  Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.