En vecka till valet – så skulle det gå om USA röstade i dag
Med exakt en vecka kvar till USA-valet ser det ut att bli mycket jämnt. Andreas Utterström, USA-kännare, förklarar att det är sju delstater som kommer avgöra valet. Det handlar om Arizona, Georgia, Michigan, Nevada, North Carolina, Pennsylvania och Wisconsin. – I de allra flesta delstater är det givet vem som kommer vinna men det är i de sju som det står och väger, där det handlar om minsta möjliga marginal, säger han och fortsätter: – I en sammanvägning av mätningarna är det fördel Trump men det är otroligt svårt att göra tillförlitliga mätningar nu. Det är väldigt dyrt och mediebolagen har inte råd att lägga de pengar som behövs för varje mätning. Det är en blandning mellan gedigna mätningar och skräp som gör att det här är väldigt svårbedömt. Två väldigt olika kandidater Amerikanarna väljer mellan två väldigt olika kandidater, samtidigt är det fortfarande många som är osäkra på hur de ska rösta den 5 november. – Många av de här väljarna för en inre kamp. Det kan vara så att man är väldigt trött på pk-samhället, då vill man rösta på Donald Trump för att han pratar klarspråk. Samtidigt kanske man blir upprörd över det som hände på Madison Square Garden häromdagen, då det var mycket anspelade på rasism. Frågan Andreas Utterström ställer sig är vad som väger tyngst. – Jag tror personligen att det är någon slags känsla som inte syns i de här mätningarna när man frågar vilken fråga är viktigast för dig. En bättre fråga att ställa är kanske: vilken känsla är viktigast för dig, säger USA-kännaren. – Jag utgår från mig själv och konstaterar att människor är irrationella, motsägelsefulla och fullständigt obegripliga. Så ska de osäkra nås De mest aktuella siffrorna visar dock att det är fördel Trump i samtliga vågmästarstater. Med en vecka kvar till valet jobbar nu båda sidor frenetiskt för att övertyga de väljare som är fortsatt osäkra. Kampanjerna gör egna mätningar och har fokusgrupper där de testar olika budskap – och båda sidor vet exakt vilka frågor som väljarna går igång på. – I USA finns inte GDPR, så man kan köpa väldigt mycket information om väljarna genom exempelvis kreditbolag. Man vet precis att när man knackar dörr i det här området så ska vi prata om den, den och den frågan. Det är en slags ”microtargeting” på ett sätt som vi inte håller på med i Sverige, säger Andreas Utterström.
Med exakt en vecka kvar till USA-valet ser det ut att bli mycket jämnt. Andreas Utterström, USA-kännare, förklarar att det är sju delstater som kommer avgöra valet. Det handlar om Arizona, Georgia, Michigan, Nevada, North Carolina, Pennsylvania och Wisconsin. – I de allra flesta delstater är det givet vem som kommer vinna men det är i de sju som det står och väger, där det handlar om minsta möjliga marginal, säger han och fortsätter: – I en sammanvägning av mätningarna är det fördel Trump men det är otroligt svårt att göra tillförlitliga mätningar nu. Det är väldigt dyrt och mediebolagen har inte råd att lägga de pengar som behövs för varje mätning. Det är en blandning mellan gedigna mätningar och skräp som gör att det här är väldigt svårbedömt. Två väldigt olika kandidater Amerikanarna väljer mellan två väldigt olika kandidater, samtidigt är det fortfarande många som är osäkra på hur de ska rösta den 5 november. – Många av de här väljarna för en inre kamp. Det kan vara så att man är väldigt trött på pk-samhället, då vill man rösta på Donald Trump för att han pratar klarspråk. Samtidigt kanske man blir upprörd över det som hände på Madison Square Garden häromdagen, då det var mycket anspelade på rasism. Frågan Andreas Utterström ställer sig är vad som väger tyngst. – Jag tror personligen att det är någon slags känsla som inte syns i de här mätningarna när man frågar vilken fråga är viktigast för dig. En bättre fråga att ställa är kanske: vilken känsla är viktigast för dig, säger USA-kännaren. – Jag utgår från mig själv och konstaterar att människor är irrationella, motsägelsefulla och fullständigt obegripliga. Så ska de osäkra nås De mest aktuella siffrorna visar dock att det är fördel Trump i samtliga vågmästarstater. Med en vecka kvar till valet jobbar nu båda sidor frenetiskt för att övertyga de väljare som är fortsatt osäkra. Kampanjerna gör egna mätningar och har fokusgrupper där de testar olika budskap – och båda sidor vet exakt vilka frågor som väljarna går igång på. – I USA finns inte GDPR, så man kan köpa väldigt mycket information om väljarna genom exempelvis kreditbolag. Man vet precis att när man knackar dörr i det här området så ska vi prata om den, den och den frågan. Det är en slags ”microtargeting” på ett sätt som vi inte håller på med i Sverige, säger Andreas Utterström.