Fortsatta problem att vänta efter globala it-strulet: "Djupt ledsna"
Globalt it-strul ställde till det på flygplatser, sjukhus och banker världen över. I Sverige var flera resenärer fast på Arlanda. Problem kommer kvarstå Kaoset orsakades av cybersäkerhetsföretaget Crowdstrikes felaktiga mjukvaruuppdatering – som i sin tur påverkade Microsoft Windows. Företagets vd, George Kurtz, har bett om ursäkt och säger att man åtgärdat felet. Men problemen kan kvarstå en tid framöver. – Det kan ta lite tid för vissa system som inte återhämtar sig automatiskt, men det är vårt uppdrag att se till att alla kunder återhämtar sig helt och hållet, säger han till NBC. ”Djupt ledsna” Flera företag har eftersläpningar att hantera. I flera länder, bland annat Storbritannien, Israel och Tyskland tvingades flera operationer att ställas in och företag världen över har misslyckade utbetalningar att hantera. – Vi beklagar djupt för den påverkan som vi har orsakat för kunder, resenärer, alla som påverkas av detta, inklusive vårt företag, säger George Kurtz. Efter haveriet har flera ställt sig frågande till att ett litet antal aktörer styr en så betydande del av branschen.
Globalt it-strul ställde till det på flygplatser, sjukhus och banker världen över. I Sverige var flera resenärer fast på Arlanda. Problem kommer kvarstå Kaoset orsakades av cybersäkerhetsföretaget Crowdstrikes felaktiga mjukvaruuppdatering – som i sin tur påverkade Microsoft Windows. Företagets vd, George Kurtz, har bett om ursäkt och säger att man åtgärdat felet. Men problemen kan kvarstå en tid framöver. – Det kan ta lite tid för vissa system som inte återhämtar sig automatiskt, men det är vårt uppdrag att se till att alla kunder återhämtar sig helt och hållet, säger han till NBC. ”Djupt ledsna” Flera företag har eftersläpningar att hantera. I flera länder, bland annat Storbritannien, Israel och Tyskland tvingades flera operationer att ställas in och företag världen över har misslyckade utbetalningar att hantera. – Vi beklagar djupt för den påverkan som vi har orsakat för kunder, resenärer, alla som påverkas av detta, inklusive vårt företag, säger George Kurtz. Efter haveriet har flera ställt sig frågande till att ett litet antal aktörer styr en så betydande del av branschen.