Insändare. Svar: Jämförpriser är nyckeln för konsumentmakten

Insändare. Svar: Jämförpriser är nyckeln för konsumentmakten

SVAR PÅ INSÄNDARE. Med olika förpackningsstorlekar är det viktigt att jämförpriset syns tydligt på hyllkantsetiketter. Jämförpriser är nyckeln för konsumentmakten, skriver Matpriskollens vd Ulf Mazur.

Matpriserna stiger – här är varorna som ökar mest

Matpriserna stiger – här är varorna som ökar mest

Förutom dyrare frukt och bär stiger priserna mest på mejeriprodukter. "Det vi ser är dramatiskt då mejeriprodukter utgör hela 18 procent av totala dagligvaruförsäljningen. så det är en stor del av vad vi handlar och äter", säger Ulf Mazur på Matpriskollen i ett pressmeddelande. Enligt Matpriskollen ökade priset på matfett med 3,6 procent och mjölk och grädde med 2,4 procent. Priserna på mejerivaror väntas öka ytterligare under vintern: "Det är stora ökningar och tyvärr är det nog mer att vänta då matfettspriserna ökar i Europa", säger Ulf Mazur i en skriftlig kommentar. Medan flera mejeriprodukter blivit dyrare sjönk priserna på exempelvis citron, apelsin och gurka. Även äpplen och paprika har blivit billigare.

Matjättarna med dyrast och billigast grönsaker: "Handlar om tusenlappar"

Matjättarna med dyrast och billigast grönsaker: "Handlar om tusenlappar"

Matpriskollen har jämfört priserna på frukt och grönt som har sålts till ordinarie pris hos olika butikskedjor under en viss dag. Priset för 40 likvärdiga produkter landade på i snitt 923 kronor på Lidl och 1 143 kronor på City Gross. Det är en skillnad på över 200 kronor, motsvarande 24 procent, mellan den billigaste och den dyraste kedjan. Hemköp och Coop var näst dyrast av de jämförda butikskedjorna. Den här prisskillnaden påverkar såklart konsumenterna mycket. För en familj kan det handla om tusenlappar på ett år, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen. Nya rekommendationer Enligt Svensk Dagligvaruhandel beräknas frukt och grönt stå för 13 procent av den totala dagligvaruförsäljningen i Sverige, vilket motsvarar över 40 miljarder per år. En framtidsspaning är att siffran kan komma att stiga. Enligt ett förslag till nya kostrekommendationer som Livsmedelsverket nyligen skickade ut på remiss ska det rekommenderade intaget av frukt och grönt höjas till 500 gram per dag. När vi nu ska äta mindre rött kött och mer frukt och grönt så är det ju jättespännande att undersöka priserna. Genom den här undersökningen ger vi konsumenterna en ögonblicksbild över hur det ser ut, säger Ulf Mazur. Han menar att det är en utmaning att vara en prismedveten konsument, inte minst när det kommer till frukt och grönsaker. Butikerna ändrar sina priser på frukt och grönsaker i snitt två gånger i veckan, och det gör att det är svårt att hålla koll. Många konsumenter handlar på känsla och plockar några produkter här och där, säger han. "Var multilojal" Så sent som den 14 oktober kom Matpriskollen med sin stora matkasseundersökning. I den jämfördes priset på 212 produkter hos de stora rikstäckande kedjorna. Utav de kedjor som ingick i undersökningen hade Willys de lägsta ordinarie priserna. Bland annat Lidl ingick inte i undersökningen på grund av sitt begränsade sortiment. Utifrån resultatet i era undersökningar – hur ska man tänka när man handlar frukt och grönt? Som konsument behöver man reflektera över priset och prisbilden, handla säsongsbetonat och utnyttja de erbjudanden som finns utan att köpa för mycket som man sedan får kasta. Har man möjlighet så är det bra att vara multilojal, det vill säga handla i flera olika butiker, säger Ulf Mazur.

Forskare: Mängdrabatter driver på matsvinnet – Ica värst i klassen

Forskare: Mängdrabatter driver på matsvinnet – Ica värst i klassen

Mängdrabatter i matvaruaffärer ökar matsvinnet, visar en ny sammanställning från Matpriskollen. Nu riktar forskare kritik mot hur butikerna använder mängdrabatterna och menar att de måste börja ta större ansvar. – Vi har vetat i 15 års tid att konsumenterna slänger för mycket mat. Att då öka de erbjudarna där du köper mer får du rabatt tycker jag inte att det rimmar väl med den här omställningen till en mer hållbar utveckling, Helén Williams, docent i miljö- och energisystem. Ica har flest mängdrabatter – enligt ny sammanställning Enligt en sammanställningen som Matpriskollen har gjort sticker Ica ut som den kedjan med störst andel multierbjudanden. Förra året var 44 procent av Ica Nära:s kampanjer mängdrabatter, vilket i år har ökat till 54 procent. Även Coop:s erbjudanden ökar något, medan övriga kedjors minskar. – Det är väldigt onödigt, för nu jobbar man med hållbarhet, matsvinnet ska ner. När folk då måste köpa två liter yoghurt eller tre crème fraiche för att få rabatten är det många som lockas till det, fast man kanske inte behöver det, säger Matpriskollens vd Ulf Mazur. Sedan januari 2022 har matpriserna ökat med 25 procent och matsvinnet drivs på av mängdrabatter då man uppmanas köpa mer än man hinner äta upp. Det finns två miljoner singelhushåll i Sverige och 40 procent av alla svenskar bor själva, vilket gör att mängdrabatter för varor som inte är stapelvaror bidrar till ökningen av matsvinnet.

Priserna på mat ökar igen – största ökningen sedan februari

Priserna på mat ökar igen – största ökningen sedan februari

Enligt sajtens senaste genomgång steg priserna med 0,2 procent i september, vilket är den största ökningen sedan februari. När vi mäter har det legat på i princip plus minus noll de senaste månaderna. 0,2 procent låter ju inte mycket, men det är en megabransch det här så varje procent är flera miljarder i högre matkostnader, säger Ulf Mazur. Sticker iväg Vissa produkter som legat högt i pris under lång tid ökar ytterligare, inte minst choklad som steg med 4,8 procent under september månad. Anledningen är de dyra priserna på kakaobönor. Choklad fortsätter att sticka iväg, säger Mazur. Varor som apelsinjuice och kaffe som också ökat mycket i pris fortsätter uppåt. Även priset på bär och frukt stiger, upp 3,5 respektive 2,5 procent. Priset på olivolja sjunker något under september, men har å andra sidan stigit närmare 20 procent det senaste året. Många kanske hoppas att inflationen går ner och att det då blir billigare, men det rusar inte nedåt och totalt sett blir det inte billigare. "Kommer mer" Matpriskollen ser även en uppgång för mejeriprodukter som blivit dyrare bara de senaste dagarna. Där tror man att priserna kommer att stiga ännu mer. Det kommer att komma mer i oktober. Hur blir det framåt då? Det är svårt att säga. Producenternas kostnader stiger generellt sett inte i alla fall. Det är ju ett bra tecken för att de inte ska behöva höja mot kedjorna. Det är inga stora generella saker som gör att priserna borde börja öka framåt. Det är ju om det händer något med krigen eller att vi ser ytterligare klimatpåverkan, säger Ulf Mazur.

Priskrig på fett i matbutiken

Priskrig på fett i matbutiken

Några varumärken av växtbaserat margarin har hos vissa kedjor under augusti haft uppemot 25-procentiga prissänkningar. Enligt Matpriskollens vd Ulf Mazur verkar det handla om ett priskrig gentemot animalieproducerat fett på smörgåsbordet. I övrigt har det varit ganska stilla i matbutikerna. Jämfört med juli låg livsmedelspriserna helt stilla i augusti. Därmed är det slut på de skenande matpriserna som präglade inflationsåren 2022 och 2023. På ett år har nu snittpriserna på mat ökat med mer normala 2,2 procent. Men det handlar å andra sidan inte om någon tillbakagång till vad som gällde före prissmällen. Jämfört med januari 2022 har priserna på mat generellt ökat med 24 procent. Bland olika varugrupper har, förutom nämnda växtbaserade margariner, grönsaker sjunkit mest i pris under augusti jämfört med juli – ned 1,2 procent i snitt. Största prisökningarna märks bland choklad, frukt och bär, enligt Matpriskollen vars statistik bygger på cirka 43 000 produkter. Och framåt finns en risk att mejeriprodukter blir dyrare under hösten sedan Arla återigen erbjudit bönderna mer betalt för mjölken. Även apelsinjuice kan komma att raka i höjden ytterligare sedan världsmarknadspriset stigit markant. I övrigt finns inget synligt pristryck uppåt på livsmedel i nuläget, enligt Ulf Mazur.

Ulf Mazur på YouTube

Ulf Mazur, VD på Matpriskollen berättar om rekordstora prishöjningar på barnmat och blöjor.

Ulf Mazur, VD på Matpriskollen medverkade i SVT Morgonstudion den 6 september 2022, gällande de rekordstora ...

Matpriskollen Sverige AB på YouTube

Det är bara Ulf Mazur som kan få matpriser att låta som en väderleksrapport ⛅️🌦

matpriskollen #matpriskollenapp #prishöjningar #mateorolog #väderleksrapport #kollpåläget #humor #handlamat.

Matpriskollen Sverige AB på YouTube

Ulf Mazur, VD på Matpriskollen visar prognosen på Bregotts prishöjning i Juli! 📣⬆️📈

matpriskollen #prishöjningar #mateorolog #väderleksrapport #kollpåläget #prognos #humor #handlamat.

Matpriskollen Sverige AB på YouTube

HowToTalk 013 - Eric Gisaeus, Ann-Therese Enarsson, Ulf Mazur

Klicka för att följa på Youtube! https://www.youtube.com/c/iamnavidfard?sub_confirmation=1 HowToTalk är Talkshowen där vi ...

HowToTalk på YouTube

Ulf Mazur i poddar

Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen

Matpriser, krympflation och nötcreme. Ulf Mazur är en av Sveriges främsta experter på billig mat. I dagens avsnitt guidar han oss genom butiker hos de fyra jättarna Coop, Willys, Ica och Lidl. Förutom tips får vi en underhållande lektion i svensk självförsörjning, inflation och varför det finns risk för högre matpriser 2024.  

#173 - MATPRISINFLATIONEN: Ulf Mazur, Matpriskollen

ALLT OM MATPRISINFLATIONEN med Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen. Vi pratar om varför matpriserna har skjutit i höjden senaste året och de bakomliggande faktorerna. Hur fungerar dagligvaruhandeln och vilka saker ska man akta sig för? Är vi på en platå gällande matprisinflationen? Kan priserna gå ner under 2023? Varför lever kaffepriset sitt eget liv? Varför äger Arlas priser en bra indikation på framtiden? Finns det produkter som fallit i pris? Och vad krävs för att vi ska återgå till normal inflation? Alla dessa frågor och mycket mer med pristrendexperten, entreprenören, ekonomen och grundaren av Matpriskollen. En app som hjälper hundratusentals konsumenter att hitta marknadens bästa priser i dagligvaruhandeln.   Ulf ger också sina 10 bästa tips på hur du kan göra för att få ner dina matkostnader under 2023. Gillar du LoungePodden? Stötta gärna på Patreon: https://www.patreon.com/taimaz Swish: 0761 401 401 ❤️ Tack för ditt stöd! ❤️ Mer info på https://www.loungepodden.se Följ Taimaz Instagram: https://www.instagram.com/taimazghaffari/ Linkedin: https://se.linkedin.com/in/taimaz-ghaffari-22789b21 Youtube:  https://www.youtube.com/channel/UCLKiCeQSPOfRmhXA_1m9M2A

#29 - Ulf Mazur, grundare Matpriskollen, om att samla alla matpriser i Sverige, digitalisera 10 miljoner fysiska reklamerbjudanden varje år och tjäna pengar på data

I det här avsnittet av Techskaparna intervjuar Anna Leijon Ulf Mazur som har grundat Matpriskollen som är mer aktuell än någonsin i dagens inflationsläge med skenande matpriser. Det hela startade med en frustration över alla fysiska reklamblad med erbjudanden från matbutiker som man får i brevlådan varje måndag. Ulf, som med sin gedigna erfarenhet från consumer goods-branschen, där han bland annat var med och tog fram pilgrimsfalkskampanjen för Falcon som vi alla känner igen, ställdes inför ett problem som han ville lösa. Nämligen att samla, digitalisera och strukturera alla matpriser i Sverige för att förenkla för konsumenterna och tjäna pengar på det på något sätt. Det visade sig inte vara helt lätt att tjäna pengar på prisjämförelser, bygga en konsumentapp med återkommande användning och att försöka sälja produkter till ICA-handlare med flera. Lyssna på avsnittet för att lära dig mer om hur Ulf kämpade för att övervinna alla dessa utmaningar och idag ha ett otroligt välskött och superhett bolag, men som hotades av nedläggning flertalet gånger på vägen. Lär från hans otroligt spännande entreprenörskapsresa och glöm inte bort att prenumerera på podden! Bra länkar: Matpriskollens hemsida Ulf Mazurs bok Tabbekvoten

Ulf Mazur om prismarknadsföringen: ”Ibland blir man beklämd”

Ett av de mest omdiskuterade ämnena just nu är tveklöst de stigande priserna, inte minst i dagligvaruhandeln. En som har stenkoll på just matpriser är Ulf Mazur, vd på jämförelsetjänsten Matpriskollen.se. I det nya avsnittet av Insiktspodden gästar han för att prata om Resumés granskning av hur de stora matkedjorna jobbar med prismarknadsföring, som genomförts i samarbete med Market och Dagligvarunytt.