Krav på märkning av reklam som innehåller retuscherade bilder
Dagens skönhetsideal får omfattande konsekvenser för flickors välmående, det fastlår Sveriges största stödorganisation för unga tjejer, Tjejzonen, i en ny rapport. Hela 83 procent uppger att de har kroppskomplex som begränsar dem i deras vardag och 92 procent uppger att de i olika grad känner negativ press på grund av dagens skönhetsideal. Under tisdagen presenterade jämställdhetsminister Paulina Brandberg (L) ett nytt förslag som Liberalerna kommer att driva inom regeringssamarbetet – något TV4 Nyheterna är först att rapportera om. Om partiet får sin vilja igenom kommer all reklam, som innehåller retuscherade kroppar att märkas så att konsumenter tydligt ser när modeller i reklam har förskönats. – Vi ser det som ett jättestort problem att mer än varannan ung tonårstjej sitter och hittar fel på sin kropp efter att ha följt influencers på sociala medier. Vi vill att det ska bli tydligare att många av bilderna som unga flickor tittar på är retuscherade, säger jämställdhetsminister Paulina Brandberg till TV4 Nyheterna. Böter som påföljd I länder som Frankrike och Norge finns redan lagstiftning som kräver att influencers eller företag märker reklam som är retuscherad. I Norge kan man få böter om man bryter mot lagen och det föreslår Liberalerna att påföljden blir även i Sverige. – Om man inte följer detta så ska man kunna rikta sanktioner, till exempel böter för någon som inte följer detta, lägger ut en bild och inte berättar att den är retuscherad, säger Paulina Brandberg (L). “Strukturellt problem” Socionomen och influencern Daniel Paris välkomnar Liberalernas nya förslag men understryker att det inte är en lösning på hela problemet. Däremot menar han att det finns ett starkt symbolvärde i att samhället gemensamt tar avstånd från skönhetsideal som leder till kropphets. – Det här är ett strukturellt problem. Photoshop, som är mer en regel än ett undantag, har funnits sen 1988. Det här är ett problem som funnits länge och kommer inte lösas över en natt, säger Daniel Paris till TV4 Nyheterna. Daniel Paris uppger dock att det kan komma att bli svårt att se till att en sådan lag efterlevs eftersom det är svårt att hålla koll på de ständigt uppdaterade flödena på sociala medier. – Det finns en korrelation mellan reklamen och psykisk ohälsa, ätstörningar och kroppsdysmorfi. Därför finns ett starkt symbolvärde med initiativet. Det är människors hälsa som står på spel. Men vi får se hur implementeringen skulle gå till, säger Daniel Paris.
Dagens skönhetsideal får omfattande konsekvenser för flickors välmående, det fastlår Sveriges största stödorganisation för unga tjejer, Tjejzonen, i en ny rapport. Hela 83 procent uppger att de har kroppskomplex som begränsar dem i deras vardag och 92 procent uppger att de i olika grad känner negativ press på grund av dagens skönhetsideal. Under tisdagen presenterade jämställdhetsminister Paulina Brandberg (L) ett nytt förslag som Liberalerna kommer att driva inom regeringssamarbetet – något TV4 Nyheterna är först att rapportera om. Om partiet får sin vilja igenom kommer all reklam, som innehåller retuscherade kroppar att märkas så att konsumenter tydligt ser när modeller i reklam har förskönats. – Vi ser det som ett jättestort problem att mer än varannan ung tonårstjej sitter och hittar fel på sin kropp efter att ha följt influencers på sociala medier. Vi vill att det ska bli tydligare att många av bilderna som unga flickor tittar på är retuscherade, säger jämställdhetsminister Paulina Brandberg till TV4 Nyheterna. Böter som påföljd I länder som Frankrike och Norge finns redan lagstiftning som kräver att influencers eller företag märker reklam som är retuscherad. I Norge kan man få böter om man bryter mot lagen och det föreslår Liberalerna att påföljden blir även i Sverige. – Om man inte följer detta så ska man kunna rikta sanktioner, till exempel böter för någon som inte följer detta, lägger ut en bild och inte berättar att den är retuscherad, säger Paulina Brandberg (L). “Strukturellt problem” Socionomen och influencern Daniel Paris välkomnar Liberalernas nya förslag men understryker att det inte är en lösning på hela problemet. Däremot menar han att det finns ett starkt symbolvärde i att samhället gemensamt tar avstånd från skönhetsideal som leder till kropphets. – Det här är ett strukturellt problem. Photoshop, som är mer en regel än ett undantag, har funnits sen 1988. Det här är ett problem som funnits länge och kommer inte lösas över en natt, säger Daniel Paris till TV4 Nyheterna. Daniel Paris uppger dock att det kan komma att bli svårt att se till att en sådan lag efterlevs eftersom det är svårt att hålla koll på de ständigt uppdaterade flödena på sociala medier. – Det finns en korrelation mellan reklamen och psykisk ohälsa, ätstörningar och kroppsdysmorfi. Därför finns ett starkt symbolvärde med initiativet. Det är människors hälsa som står på spel. Men vi får se hur implementeringen skulle gå till, säger Daniel Paris.