Lågprisjätten gör enorma förluster – trots extrem tillväxt

Lågprisjätten gör enorma förluster – trots extrem tillväxt

Lågprisjätten Lidl har växt sin omsättning med 58 procent de senaste fyra åren. Samtidigt har kedjan rapporterat förluster på totalt 549 miljoner kronor sedan 2020, visar en granskning av branschtidningen Dagligvarunytt.

Stort ketchuptest: Favoriten petad från prispallen – här är bottennappen

Stort ketchuptest: Favoriten petad från prispallen – här är bottennappen

Vi svenskar älskar ketchup. Näst efter irländarna äter vi mest ketchup i världen – hela 3,2 kilo per svensk och år, enligt marknadsundersökningsföretaget Euromonitor. – Vi äter mycket ketchup. Det ser man ju när man går i svenska livsmedelsbutiker – det ju många hyllmeter av ketchup, säger Anna Edberg, ansvarig för livsmedelstester på tidningen Råd & rön. Lite tomat – lågt betyg Den stora ingrediensen i tomatketchup är förstås tomat. Det är också där de olika produkterna skiljer sig mest åt innehållsmässigt. Testvinnaren innehåller 89 procent tomatpuré, medan förloraren bara innehåller 42 procent tomatpuré. Råd & röns smakpanel föredrog de produkter med högst tomatinnehåll. Testet avslöjar två riktiga bottennapp, nämligen Eldorados och Coop Extras ketchup, som båda innehåller mindre än 50 procent tomatpuré. Även Kania från Lidl hamnar i botten. – De har tomat som första ingrediens, men sen har de vatten och förtjockningsmedel och det märks verkligen på konsistens och smak, säger Anna Edberg. Dyrast bäst i test Storsäljaren och många barns favorit Heinz ketchup hamnar utanför prispallen på femte plats, med endast 61 procent tomatpuré. Smakpanelen tyckte att dess konsistens var ”aningen lös”. För ovanlighetens skull var dyrast alltså bäst i detta test. – Det är värt att betala lite extra. Och de ekologiska produkterna ligger i topp, de är helt fria från bekämpningsmedelsrester, säger Anna Edberg. Många föräldrar stressar över att barn gärna äter mycket ketchup, men såsen har oförtjänt dåligt rykte, menar man på Råd och rön. Faktum är att tillagad tomat innehåller mer av det nyttiga ämnet lykopen än färsk och det finns ketchup med lägre halt socker och salt i hyllorna. Se testvinnarna i klippet nedan.

Matjättarna med dyrast och billigast grönsaker: "Handlar om tusenlappar"

Matjättarna med dyrast och billigast grönsaker: "Handlar om tusenlappar"

Matpriskollen har jämfört priserna på frukt och grönt som har sålts till ordinarie pris hos olika butikskedjor under en viss dag. Priset för 40 likvärdiga produkter landade på i snitt 923 kronor på Lidl och 1 143 kronor på City Gross. Det är en skillnad på över 200 kronor, motsvarande 24 procent, mellan den billigaste och den dyraste kedjan. Hemköp och Coop var näst dyrast av de jämförda butikskedjorna. Den här prisskillnaden påverkar såklart konsumenterna mycket. För en familj kan det handla om tusenlappar på ett år, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen. Nya rekommendationer Enligt Svensk Dagligvaruhandel beräknas frukt och grönt stå för 13 procent av den totala dagligvaruförsäljningen i Sverige, vilket motsvarar över 40 miljarder per år. En framtidsspaning är att siffran kan komma att stiga. Enligt ett förslag till nya kostrekommendationer som Livsmedelsverket nyligen skickade ut på remiss ska det rekommenderade intaget av frukt och grönt höjas till 500 gram per dag. När vi nu ska äta mindre rött kött och mer frukt och grönt så är det ju jättespännande att undersöka priserna. Genom den här undersökningen ger vi konsumenterna en ögonblicksbild över hur det ser ut, säger Ulf Mazur. Han menar att det är en utmaning att vara en prismedveten konsument, inte minst när det kommer till frukt och grönsaker. Butikerna ändrar sina priser på frukt och grönsaker i snitt två gånger i veckan, och det gör att det är svårt att hålla koll. Många konsumenter handlar på känsla och plockar några produkter här och där, säger han. "Var multilojal" Så sent som den 14 oktober kom Matpriskollen med sin stora matkasseundersökning. I den jämfördes priset på 212 produkter hos de stora rikstäckande kedjorna. Utav de kedjor som ingick i undersökningen hade Willys de lägsta ordinarie priserna. Bland annat Lidl ingick inte i undersökningen på grund av sitt begränsade sortiment. Utifrån resultatet i era undersökningar – hur ska man tänka när man handlar frukt och grönt? Som konsument behöver man reflektera över priset och prisbilden, handla säsongsbetonat och utnyttja de erbjudanden som finns utan att köpa för mycket som man sedan får kasta. Har man möjlighet så är det bra att vara multilojal, det vill säga handla i flera olika butiker, säger Ulf Mazur.

Skatten slopas – då väntas ökat sug efter plastpåsar

Skatten slopas – då väntas ökat sug efter plastpåsar

Punktskatten på plastpåsar infördes den 1 maj 2020 och försäljningen av påsarna störtdök. En dryg månad senare uppgav Ica och Coop att deras försäljning av plastkassar halverats medan försäljningen hos Axfood-kedjorna minskat med 70 procent. Nu räknar kedjorna med att försäljningen ökar igen, men inte till samma nivåer som tidigare. Andra sätt "Många har hittat andra, mer hållbara sätt att bära hem sina varor", skriver Kristina Hermansson, kommunikationschef på Lindex där man tagit betalt för plastpåsar sedan 2017 för att bidra till minskad konsumtion. "Kundbeteendet har ändrats, det finns fler som har kommit in i vanan att ta med sig flergångskassar till butiken. Och det finns säkert många kunder som av bara farten kommer att fortsätta att välja papperskassen", skriver Willys kommunikationschef Johanna Eurén i ett mejlsvar. Ändrade kundbeteenden till trots förbereder sig de flesta ändå på att fler kunder kommer att välja plastkassar. Åhléns kommer att återinföra sin minsta plastpåse, i A4-storlek, som tidigare tagits bort då den ansågs bli för dyr med plastskatten. Inte billigare Vad priset för en plastpåse blir efter att skatten tagits bort är inte riktigt klart. De flesta uppger att de kommer att sänka priset motsvarande skattens sänkning, men plastpåsen blir inte nödvändigtvis mycket billigare än en papperskasse. På Willys innebär det att priset kommer att sänkas från 6,90 kronor till 3,90 – samma pris som en papperspåse. Även andra kedjor har papperskassar som ligger på ungefär samma pris som de i plast. Sedan punktskatten på plastpåsar infördes har många kedjor tagit fram flergångsalternativ, och det är något de kommer att fortsätta erbjuda. Clas Ohlson inför ett nytt sortiment av bärkassar där kunden kan välja mellan återvunnen plast, papper och flergångspåsar. Lidl lyfter fram att man har en flergångskasse av återvunnet material som bara är 40 öre dyrare än plastkassen som med skatt kostar 6,50 kronor. "Vår förhoppning är att tiden med plastpåseskatten har förändrat beteenden och att flergångskassar eller papperskassar är kundernas förstahandsval", skriver Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.

Stora kaneltestet – här är bästa och sämsta

Stora kaneltestet – här är bästa och sämsta

Kanel smakar inte alltid likadant, även om man kan tro det. Genom labbtester och en smakpanel har Råd & Rön tagit reda på de tre sämsta och de tre bästa kanelsorterna, och det är stor variation.

Råd & Rön skickade alla kanelvarianter till laboratorier för att analysera halten kumarin och bly och undersöka halten eteriska oljor, vilket är en viktig indikator på kanelens kvalitet. I smaktestet blandades kanelen med socker. Smakerna varierade mycket. Avråder från att köpa De tre sämsta är Urtekram Kanel, med hårda omdömen från smakpanelen, den hade en besk eftersmak och låg halt av eteriska oljor. På andra plats kommer Mother Earth Kanel, en okej smak men inte särskilt god enligt panelen. På tredje plats kommer Lidl Kanel, den smakade väldigt annorlunda och hade en annorlunda färg. Panelen beskrev smaken som unken och avråder från att köpa den.

– Det var till och med någon paneldeltagare som sa varning utfärdas! Så det är hårda betyg för den kanelen, absolut, säger Anna Edberg, ansvarig livsmedelstester Råd & Rön, i Nyhetsmorgon.

I klippet ovan kan du se hela listan på de bästa och sämsta kanelsorterna.

Ägg återkallas – risk för salmonella

Ägg återkallas – risk för salmonella

Flera butiker återkallar ägg. Det efter att producenten av äggen har upptäckt salmonella i stallmiljön där de värpts. ”Inga ägg har bekräftats smittade men vi har beslutat att återkalla de ägg som kommer därifrån och där en misstanke om smitta därmed kan finnas”, skriver Ica i ett pressmeddelande. Återkallelsen gäller produkter med bäst före-datum från och med 19-07-2024 till och med 13-08-2024. Även Axfood och Lidl återkallar ägg.

Lidl på YouTube

FELICIA TESTAR: TIKTOK FAVORITER FRÅN LIDL!! (SPRING TILL LIDL + DET DU INTE SKA KÖPA)

Bli en del av min internet familj! ♡ ▷ Instagram: https://instagram.com/fellsis/ ▷ Twitter: https://twitter.com/fellsis ▷ Snapchat: ...

Felicia Bergström på YouTube

Köper och testar konstiga produkter från LIDL

Väldigt mycket människor handlar på LIDL, en butik som har bra produkter till bra priser men samtidigt kan butiken ha ett väldigt ...

Let's Feast på YouTube

Läskiga konkurrenter 2 | Officiell trailer | Lidl Sverige

De är tillbaka – och läskigare än någonsin! Undvik skrämmande höga priser och handla på Lidl istället. #halloween ...

Lidl Sverige på YouTube

Köper & Testar Halloween Produkter Från LIDL

Halloween är runt hörnet, fler och fler butiker bunkrar upp med diverse olika temainspirerade produkter och vi valde därför att ...

Let's Feast på YouTube

Lidl i poddar

Lidl-Trek 2024 preview

In the last episode of 2023 Patrick & Benji preview Lidl-Trek.Timestamps:00:00 Intro01:05 2023 Recap09:10 Outgoing transfers14:36 Incoming transfers32:40 Schedules for 202441:11 Goals for 202447:08 Hot takes & over-undersOur merch has dropped! Custom designs painstakingly crafted by Louemans on t-shirts, mugs and hats with all your favourite catchphrases from the podcast. Check it out at ⁠⁠https://shop.lanternerouge.com⁠⁠If you enjoy and want to directly support LRCP, you can send us a donation here https://ko-fi.com/lanternerougecyclingpodcast 🤗LRCPhttps://twitter.com/LanterneRougeCPhttps://shows.acast.com/6565736dd2e37200126fbf93Lanterne Rougehttps://www.youtube.com/c/LanterneRougeCyclinghttps://www.instagram.com/the_lanterne_rouge_https://www.twitter.com/LanterneRougeYTBenji Naesenhttps://www.youtube.com/c/BenjiNaesenTVhttps://www.instagram.com/benjinaesenhttps://www.twitter.com/BenjiNaesen Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Mark Cavendish talks 2024, as do Lidl-Trek leaders Tao Geoghegan-Hart & Giulio Ciccone, plus a big step for the One Cycling project

Do they know it’s Christmas? Well, no, not at most pro team training camps, where thoughts are a million miles away from brandy cream and mince pies. We sent our intrepid reporter to the Costa Blanca to get the latest from the peloton's stars...Mark Cavendish says he's ready for his final hurrah: Motivated by the desire of his Astana-Qazaqstan to see him race for one more season and also by his competitiveness at this year's Giro d'Italia and Tour de France, the Manx sprinter says he's happy and relaxed as he goes into what is likely to be his final season. He also admits he's humbled at being described as the best sprinter of all time. Lidl-Trek’s GC hopes pinned on Tao Geoghegan-Hart: The Briton tells us that he's recovered well from the pelvis fracture that he sustained at the Giro and will go into 2024 with his focus set very squarely on the Tour de France, where his objective is nothing less than the yellow jersey. We also hear from Italian climber Giulio Ciccone, who believes he's got the qualities to challenge for victory in the Giro d'Italia, thanks to his team's increased investment in training preparation and tech.One Cycling’s sense of déjà vu: Last week's WorldTour seminar in Lausanne led to further developments in the project to revamp the men's professional scene. We detail the latest, including the rumoured sidelining of Jumbo-Visma boss Richard Plugge,  the emergence of a new player at the project's head, and, in another significant shift, reports of contact with the women's side of the sport...This podcast is brought to you with the support of our sponsor, Saddle Skedaddle.  Support the show

Safety first for Israel-PremierTech after u-turn; we meet EF Education new hope Lukas Nerurkar and Lidl-Trek's unsung hero Toms Skujins

The first pre-season training camps are under way, and we've got news from three of the teams sure to be in the heart of the action when racing restarts in January... We start at Israel-PremierTech, where there's been quite a u-turn since we spoke to team owner Sylvan Adams just a fortnight ago. Back then, we asked him if — given the tensions fuelled by the conflict in Gaza — he had any concerns for the safety of his team’s riders and staff, to which he replied: “What are we supposed to do? Cower? We're just going to go about our daily business.” Two weeks on, IPT riders are being issued with blank training kit due to safety concerns.We also meet Lukas Nerurkar, son of one of Britain's best marathon runners, who is on the verge of stepping up into the WorldTour with EF Education-Easy Post. The 20-year-old tells us about his journey to the top, via Brighton, Ethiopia and South London,  his qualities and weaknesses as a climber and his flat share with Ben Healy. We also get the inside line on Nerurkar from EF team director Charly Wegelius. Plus, we have a second exclusive interview with unsung hero Toms Skujins, the experienced Latvian who’s key to Lidl-Trek’s success. Speaking from his home in Andorra, Skujins, one of the most intellectual and thoughtful riders in the peloton, discusses his team's major off-season signings, offers his take on One Cycling's attempt to revamp the structure of the sport, and offers praise for CPA president Adam Hansen's attempts to get the riders talking with one voice on key issues.This podcast is brought to you with the support of our sponsor, Saddle Skedaddle.  Support the show

EXTRA LIPPY: Return to Depot, Backpacks and Lu's Lidl Nightmare

Warning: This podcast contains strong opinions, rants, words and complete and utter honesty. You wanted more, you asked for it and we are giving it to you - it's Loose Lips: Extra Lippy!Each Thursday we’ll be bringing you that little bit extra lip - more rants, more advice and more nonsense!For this week's Extra lippy, we're back in Lu's cinema and it's Valentine's Day! We've got a jam packed episode filled with a Man Fan, backpacks, bringing up girls, collections from far away depots, spacial awareness, the black sack that has Lu's kids terrified and a Lidl disaster. Listen by clicking ‘Play’, subscribe on Apple podcasts and please do rate and review to help other find the podcast. Keep an eye out for new episodes every Monday and Thursday!Drop us an email: looselipspod@gmail.comSend us a voicenote: 07395 346 101Tag us: #looselipspod on Instagram and TwitterFollow us on Instagram: @luisazissman @annawilliamsonofficial-------A Create Productions Podcast Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

'Too Lidl, too late'

On Nick Ferrari at Breakfast, Lidl becomes the first UK retailer to roll out staff body cameras in all stores to tackle shoplifting. You have your say on the pro-Palestinian protests that will go ahead on Armistice Day. Transport Secretary Mark Harper joins live as the RMT union approaches a deal. All of this and more on the Nick Ferrari Whole Show Podcast.

Lidl-Trek 2024 Team Preview - Tao Geoghegan Hart Targeting the Tour de France 2024 and Mads Pedersen Looking For a Monument and

Lidl-Trek had a strong 2023 season with Mads Pedersen as the headliner but for the 2024 season the team have brought in reinforcements in the form of Jonathan Milan, Tao Geoghegan Hart and more to make the squad more all-round.  Mads Pedersen had plenty of top results and will be looking for monument success and could be the rider to look for as well in the Tour de France. Mattias Skjelmose equally will look to build on his 2023 success where he won the Tour de Suisse and second in Fleche Walloone. YouTube Channel: https://www.youtube.com/channel/UCigzaP7K89UtASFf59QX5ZA

Ep 25: Lidlicker

25 January 2020LidlickerWritten and performed by Rob AutonProduced by Ben Williams for Plosive ProductionsArtwork by Rob AutonFollow The Rob Auton Daily Podcast on Twitter and Instagram: @robautonpodcastRob Auton is on tour. Visit www.robauton.co.uk for datesSupport this show http://supporter.acast.com/robautonpodcast. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Episode 58: Kicked Out of Lidl

In this episode, I talk about getting kicked out of Lidl, The Comey Rule, Trump, Spanish men, Indian Store owners, and the Soprano's.