Låter det som alla mumlar på tv? Du är inte ensam om att tycka det

Är det så att alla mumlar mer i tv-produktionerna nuförtiden? Eller är det tv:n det är fel på? Om du gillar att sätta på textningsfunktionen när du kollar på film eller serier behöver det inte betyda att du är gammal och hör sämre. Att höra dialog tycks i stället vara ett problem för allt fler. Enligt en undersökning från förra året tittar mer än 50 procent av amerikanerna på tv, surfplattor och smartphones med undertexterna på, skriver The New York Times. Användningen av undertexter är ännu större bland yngre. Varför? En av anledningarna som ibland nämns är att mikrofonerna blivit mindre och bättre vilket tillåter skådespelarna att tala mer naturligt. Det kan vara en anledning till att de mumlar mer – det var i alla fall en av förklaringarna som gavs av dialogredaktören Austin Olivia Kendrick när sajten Vox talade med henne om saken i våras. Den frilansande ljudteknikern Linus Kallin som har jobbat på både Sveriges Radio och SVT säger att han ofta lyssnar på hur ljudet låter i olika produktioner – men har inte sett någon tydlig trend att dialogen blivit svårare att höra. Han tror att det kan handla om konstnärliga val i vissa fall och en blandning av olika orsaker i andra fall. Som till exempel skådespelarnas uttal och ljudteknikernas förutsättningar under inspelningen. En annan faktor som ofta nämns är att ljudet allt oftare tas på plats och att branschen blivit mer pressad både tids- och budgetmässigt. Det kostar både tid och pengar att spela in ljudet igen i en studio. Det kan spela in. – Man har inte tid under inspelningen att göra sitt bästa och man har inte tid eller pengar att spela in ljudet i efterhand. Jag märker ofta på plats att någon säger: ”Det får vi fixa sedan” men sedan har man varken tid eller kunskap att göra det, säger ljudteknikern Jonas Rudels som arbetat på många svenska filmproduktioner och som just nu filmar tv-serien ”Morden i Sandhamn”. Det kan också ha att göra med att man vill att ljuden ska vara dynamiska – om en dialog är på en nivå vill man inte att den efterföljande explosionen ska vara på samma nivå, då förlorar man effekten av explosionen som plötsligt låter liten, förklarar Austin Olivia Kendrick för Vox. – Det kan vara specifikt för vissa filmer. Christopher Nolans Dunkirk är ett sådant exempel där man skulle känna explosionerna. Men jag menar att det mer var ett konstnärligt val, säger Linus Kallin. Filmerna och tv-serierna vi ser är inte primärt mixade för att vi ska se dem på en liten telefon på bussen. Till exempel mixas biofilmernas ljud i många kanaler men för att kunna se innehållet sedan på en telefon, surfplatta eller tv så mixas ljuden ner och måste samsas på färre kanaler, skriver The New York Times. Samtidigt borde det inte påverka just hörbarheten på dialogen, säger Linus Kallin. – Så länge dialogen är på en lagom nivå så spelar det ingen större roll. Högbudgetproduktioner ser till att det låter bra i flera system. Ytterligare en grej är att tv-apparaterna har inte längre högtalarna på framsidan. I dag är tv-apparaterna tunna och har högtalare på baksidan, dessutom riktar de sig ofta nedåt, skriver The New York Times. Den Emmy-belönade ljudmixaren Onnalee Blank säger till The Atlantic att det också handlar om hur din streamingtjänst väljer att sända ljudet, specifikt när det kommer till ljudstyrka och om den är förankrad i dialogen. Blank menar att Game of Thrones lät fantastiskt i flera år – men att problem dök upp efter att AT&T köpte HBO 2018. Enligt henne handlade det då att AT&T började använda sin egen specifikation för ljudstyrkan som blev plattare men lättare att använda för ett stort innehållsbibliotek. I stället för att analysera ljudstyrkan i dialogen analyseras ljudstyrkan i hela programmet – det betyder att den höga musiken blir den högsta punkten och att dialogen blir lägre. Slutligen skulle det också kunna handla om tradition och kunskap. – I Italien spelar man in allt ljud i efterhand, ofta utan att ens bry sig om att synka det och tycker inte att det är några problem. Ljudtekniker i Sverige är duktiga och vana vid att ta allt ljud på plats, säger Jonas Rudels. De senaste åren har det kommit flera rapporter och undersökningar som visar att det framförallt är bland de yngre som det blivit comme-il-faut att använda undertexter. Medan de äldre generationerna oftare tycker att det krävs mer koncentration att läsa undertexter har generation Z lättare att ta in mer information. Uppväxta i TikTok-eran är de yngre ofta vana vid att allt på sociala medier textas. I en undersökning från Ypulse förra året nämnde många unga att de använde textningen för att till exempel förstå dialekter bättre eller helt enkelt för att kunna hänga med samtidigt som de tittade i sin telefon. Ljudtekniken blir bara bättre – det kanske inte är så att vi hör dialogen allt sämre? Det kanske är så att vår uppmärksamhet är mer splittrad? – Det är den mer troliga förklaringen. Även om vi sitter ner och kollar på en film så sitter vi med vår telefon ändå. Då kanske saker behöver bli tydligare för att vi ska kunna hänga med, säger ljudteknikern Linus Kallin. Det har talats om detta även i Sverige. När den hyllade tv-serien ”Händelser vid vatten” hade premiär på SVT i vintras var det många som hörde av sig till SVT och klagade på ljudkvaliteten. ”Det har varit väntat eftersom svårigheter att höra repliker är en återkommande fråga när vi sänder svenska dramaserier”, skrev SVT Dramas programchef Anna Croneman då som svar. En förklaring som kom då var att tv-produktioner nu ofta bygger på helbilder och miljöbilder och inte lika ofta på täta närbilder som förr. Croneman skriver till Omni att det är ett återkommande problem ”i Sverige och i alla övriga länder”. Enligt Croneman följer SVT samma regelverk som internationella serier när det gäller ljudnivåer för dialog, atmosfär och musik. Att tittaren upplever hörbarheten bättre på icke-svenska serier, tror hon har med att göra att tittaren har undertexter på och därmed upplever den bättre. Ljudteknikern Jonas Rudels på SthlmSound är inne på samma tanke. – Om vi vill ha undertexter på svensk film tror jag att det handlar om att vi kollar på amerikansk film med undertexter och inte tänker på om dialogen är rasslig, men vi märker det på svenska, säger han. Vill du läsa mer?

Brigadernas drag – försöker nå nya soldater med romantiska kampanjer

Brigadernas drag – försöker nå nya soldater med romantiska kampanjer

I våras trädde Ukrainas nya mobiliseringslag i kraft. Förhoppningen är att den nya lagen ska ge ett tillskott av soldater. Åldern för obligatorisk mobilisering sänktes från 27 till 25 och alla ukrainska män mellan 18 och 60 år blev tvungna att förse militären med sina personuppgifter. Ukrainare som befinner sig utomlands kan även komma att kallas in. Den nya lagen är dock inte det enda verktyg som används i Ukraina för att locka fler till militären. Ukrainare kan söka sig direkt till en specifik brigad, och behöver inte gå via något av de nationella rekryteringscentrumen. Det har lett till att några av landets över 130 brigader satsar både pengar och resurser på att försöka rekrytera nya soldater utanför rekryteringscentrumen. En av de brigader som själva försöker nå nya soldater är den tredje anfallsbrigaden, som bland annat uppmärksammades i samband med striderna om Bachmut. Brigaden har även en avdelning på runt 20 personer som arbetar med att skapa reklam och material för att locka nya rekryter, vilket även inspirerat andra att ta efter. – Detta är ett modernt krig som kräver att vi är mer öppna, säger Khrystyna Bondarenko, chef för den tredje anfallsbrigadens media avdelning till Washington Post. ”Romantiserar inte att döda fienden” På sociala medier, längs vägarna och inne i städer syns affischer med uppmaningar om att ansluta sig till brigaden. Deras marknadsföring har beskrivits som banbrytande i att försöka få ukrainska män att ansluta sig frivilligt. I en film som fått över 100 000 visningar på bara en vecka syns hur en man från brigaden rengör sitt vapen och åka runt med sin flickvän i ett militärt fordon. Tillsammans avfyrar de ett vapen, ihopklippt med flera intima scener. – Vi romantiserar inte att du kommer att döda fienden, vi romantiserar att du kommer att ha bra minnen efter kriget. Du kommer att ha vänskap, du kommer att ha kontakter, du kommer att ha mycket. Vi måste balansera det, säger brigadens artdirector Vlad Kulyk. Brigaderna har ett gemensamt mål De första kampanjen lanserades i mars och ska ha resulterat i runt 200 ansökningar, även i fall bara ett fåtal ledde till att soldater värvades till brigaden. – Du måste vara ute och marknadsföra. Du måste vara digital och rikta dig mot folk på sociala medier. Du måste nå bloggare och vloggare som de lyssnar på och du måste vara på Tiktok. Det finns många sätt, så egentligen skiljer det sig inte särskilt mycket från annan marknadsföring, säger Volodymyr Degtyarov pr-ansvarig för den 13:e anfallsbrigaden till AFP. Han beskriver hur brigaderna inte arbetar mot varandra, utan mot en gemensam fiende och att konkurrensen om nya rekryter kan vara bra för alla. – Den senaste kampanjen från den tredje anfallsbrigaden tycker jag är i närheten av gränsen. Ingen annan brigad har gjort något så modigt för att nå ut, säger Volodymyr Degtyarov.

Andreas var ensam – fick hundratals vänner efter viral video

Andreas var ensam – fick hundratals vänner efter viral video

19-årige Andreas Domeij är en matinfluencer med över 14 000 följare på sociala medier. Trots framgången på sina sociala medier hade han under lång tid känt sig ensam. Andreas berättar att framför allt skoltiden var väldigt tuff. – Det var framför allt när man hade rast eller lunch. Jag har aldrig riktigt haft någon att sitta med, säger han. Publicerade en viral video Andreas berättar att han under lång tid har haft svårt att skaffa vänner. Efter att ha testat olika vän-appar bestämde han sig till slut för att ta tag i det på riktigt. I en video på Tiktok öppnade han upp om sina känslor för att nå ut till nya personer. – I 10 år nu har jag inte haft några vänner. Jag gillar att vara social men jag har ingen att vara social med. Jag vill hitta någon som vill umgås med mig, säger han i en Tiktok. I videon uppmanade han personer att skriva i kommentarsfältet om de ville bli hans nya vän. Har fått hundratals svar Videon på Tiktok fick snabbt stor spridning och blev viral med hundratals kommentarer. Något som gett hans självförtroende en enorm boost. – Jag har fått ett 40-tal dm:s på Tiktok och flera hundra kommentarer. Alla ville inte bli min vän utan det var också mycket pepp och stöd. Det är väldigt överväldigande. Nu ska han börja gå igenom sina meddelanden för att se om han kan hitta några nya vänner. – Det jobbigaste steget kommer nu, säger han.

Kvinnorna lockas med äventyr – men misshandlas "som åsnor" i krigsfabrik

Kvinnorna lockas med äventyr – men misshandlas "som åsnor" i krigsfabrik

Ryssland har börjat rekrytera afrikanska kvinnor till ett ”jobb- och utbildningsprogram” i delrepubliken Tatarstan, kallat Alabuga-programmet, enligt AP. Även flera influencers hjälper till i marknadsföringen av programmet. En av dem är den sydafrikanska artisten Bassie, med hela 800 000 följare. På sin Tiktok lockar hon med gratis ryskalektioner och sjukförsäkring. – Där de saknar arbetskraft, där kommer du in, hörs hon säga i en video. I reklamerna lovas kvinnorna gratis flygbiljetter, pengar och ett ”äventyr i Europa”. Allt man behöver göra är att klara ett datorspel och lära sig 100 ryska ord. Men löftena om skolgång och ett välbetalt jobb bryts fort. I stället hamnar många av kvinnorna i ryska drönarfabriker i Alabuga-området där de tillverkar vapen som senare används i kriget i Ukraina. Kemikalier orsakar hål i kinderna Kvinnorna är i åldern 18 till 22 och kommer från länder som Uganda, Rwanda, Kenya, Sydsudan, Sierra Leone och Nigera. Man har även rekryterat folk från Sri Lanka och hoppas kunna få fler från Asien och Latinamerika. Ryska tjänstemän har anordnat rekryteringsevenemang i Uganda och även försökt rekrytera från barnhem, enligt meddelanden på Alabugas Telegram-kanal. Man har även besökt fler än 26 ambassader i Moskva för att försöka sprida programmet. I fabrikerna hanterar kvinnorna starka kemikalier utan tillräcklig skyddsutrustning. En av arbetarna beskriver för AP hur hon fick ”små hål” i kinderna som kliade. ”Jag förbannar dagen jag började” Under första halvåret av 2024 rekryterades 182 kvinnor, de flesta från central- och östafrikanska länder, enligt en Facebook-sida som marknadsför Alabuga-programmet. Till en början lovades kvinnorna en lön på 700 dollar i månaden, men många säger att de inte fått ut hela sin lön eller att pengarna använts för att betala deras flygbiljetter, boende, vård och ryskalektioner. Några av kvinnorna berättar för AP att de inte förstått att de skulle jobba med drönare, förrän de väl kommit på plats i fabriken. I inlägg på sociala medier vittnar kvinnor om att de övervakas dygnet runt och flera vågar inte prata med reportrar. – Företaget handlar om att göra drönare. Inget annat. Jag ångrar och förbannar den dagen jag började göra alla dessa saker, säger en kvinna.

Virala trenden – gömmer pengar till mammor

Virala trenden – gömmer pengar till mammor

Den virala TikTok-trenden syftar till att ge självuppoffrande mammor en extra slant så de kan unna sig något och inte alltid prioritera barnen. – Många gör det för att få uppskattning online, men det har ändå resulterat i något positivt, säger Sara Kinberg. "Hon förtjänar det" Danaesha Gonzalez, 28, lade upp det trendande klippet där hon hittade en handväska placerad bredvid bebiskräm och medicin i affären. Hon tolkade det som att en mamma valt bort väskan, trots att hon ville ha den, på grund av utgifter för bebisens behov. – Jag hoppades att åtminstone en mamma skulle se videon och förstå hur mycket hon förtjänar väskan, förklarar Danaesha i en TikTok-video. Videon har setts av 25 miljoner människor och inspirerat fler att gömma pengar i förpackningar för att ge mammor ekonomiskt stöd. – Några mammor har fått en slant, vilket gör en glad, säger Sara Kinberg. Den mörka baksidan Det finns dock problem med att sprida pengar i butiker och lägga ut det på sociala medier. Andra, ofta unga män, har börjat lägga upp videor med titeln "I deserved it more", där de påstår att de förtjänar pengarna mer än mammorna. – Folk sliter upp och går igenom förpackningar, vilket har lett till vandalisering. Vissa butiker har börjat låsa in produkter, berättar Sara. Trots att det senare framkommit att killarna själva lagt pengarna i förpackningarna för att filma när de tar tillbaka dem, har ilskan över vandaliseringen inte lagt sig. – De gör det som ett skämt, men folk är arga. Det finns tusentals kommentarer som kritiserar dem för att förstöra trenden för mammorna, avslutar Sara.

TikTok på YouTube

ULTIMATE TikTok Dance Mashup Compilation of 2024 [NEW] | Trending #dance #tiktok

Don't forget to Subscribe to @chalavidz. and @CHALA_VIDZ_2 for more amazing tikok dance compilations of the best dancers ...

CHALA VIDZ på YouTube

Tiktok Mashup August 💗2024💗 (Not Clean)

Donate : https://paypal.me/levandao91 tiktok mashup, mashup not clean, tiktok mashup 2022, tiktok mashup 2022 not clean, tiktok ...

Sun Mashup på YouTube

Tiktok Mashup October 💙2024💙 (Not Clean)

Donate : https://paypal.me/levandao91 tiktok mashup, mashup not clean, tiktok mashup 2022, tiktok mashup 2022 not clean, tiktok ...

Sun Mashup på YouTube

TikTok i poddar

S2 Ep 78: Wardrobes, Coffee & TikTok Tom

We’re talking… messy wardrobes, high-level hygiene, a very strange dinner table, the errors of hanging up T-shirts, loud irons, cap collections, Tom’s new TikTok videos, social media food reviewers, Pret problems, bogus baristas, a very dubious story about cronuts and some calorie confusion. For questions or comments please email us at wolfowlpod@gmail.com - we’d love to hear from you. Instagram - @wolfowlpod TikTok - @wolfowlpodcast YouTube - www.youtube.com/WolfandOwlPodcast Merch & Mailing List - https://wolfandowlpod.com/ A Shiny Ranga Production For sales and sponsorship enquiries: HELLO@KEEPITLIGHTMEDIA.COM Learn more about your ad choices. Visit podcastchoices.com/adchoices

1: Max Balegde Plays 'Say It or Shot It', BAD S*x Stories & Rudest TikToker Revealed?!

TikTok star Max Balegde joins GKBarry for the first episode of Saving Grace! They play 'Say It or Shot It' and Max reveals getting into the car's of strange men after nights out... And of course, Grace herself spills the beans on some of her worst nights at the infamous Pryzm Nottingham. Max Balegde: https://www.tiktok.com/@max_balegde?lang=en Watch on YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCQ6ooac2K6sWf8gjlNR85eg/featured Follow on TikTok: http://www.tiktok.com/@savinggracepod Follow on Instagram: https://www.instagram.com/savinggracepod/ GKBarry on TikTok: https://www.tiktok.com/@gkbarry?lang=en

(347 PART 1) Sarel on how her authenticity on TikTok landed her a TV role

Hello all you Private Parters, welcome back to the podcast where nothing is off limits!It's Friday and to help kickstart your weekend, we've got another fantastic episode for you today. Jamie is joined by TikTok sensation, actor and podcast host, Sarel. Sarel first gained popularity on TikTok after joining the app during lockdown as an escape. She has gone onto amass nearly 1million followers and 51.3 million likes after posting funny videos and Love Island debriefs. She now hosts a podcast, Closet Confessions, with author and presenter Candice Braithwaite.Jamie and Sarel an incredibly insightful chat about social media and content creating, the importance of staying relevant, how her content has changed over time and being trolled on Twitter. She also chats about going through her saturn return, which left her questioning everything she was doing, plus she gives insight into her new Sky Comedy series, Smothered. Smothered can be streamed now on Sky Comedy and NOW TV. To follow Sarel on TikTok, click here. Don't forget to follow us on all our socials by clicking here, and make sure you don't miss out on our weekly episodes by subscribing! Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

(347 PART 2) Sarel on how her authenticity on TikTok landed her a TV role

Hello all you Private Parters, welcome back to the podcast where nothing is off limits!It's Friday and to help kickstart your weekend, we've got another fantastic episode for you today. Jamie is joined by TikTok sensation actor and podcast host, Sarel. Sarel first gained popularity on TikTok after joining the app during lockdown as an escape from what was going on. She has gone onto amass nearly 1million followers and 51.3 million likes after posting funny videos and Love Island debriefs. She now hosts a podcast, Closet Confessions, with author and presenter Candice Braithwaite.Jamie and Sarel an incredibly insightful chat about social media and content creating, the importance of staying relevant, how her content has changed over time and being trolled on Twitter. She also chats about going through her saturn return, which left her questioning everything she was doing, plus she gives insight into her new Sky Comedy series, Smothered. Smothered can be streamed now on Sky Comedy and NOW TV. To follow Sarel on TikTok, click here. Don't forget to follow us on all our socials by clicking here, and make sure you don't miss out on our weekly episodes by subscribing! Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

#302: TikToker Killed 2 People To Help Hide Her Mom’s Affair & Save Her Career

Ansreen’s daughter was a rising TikToker that was gaining followers by the day. May loved showcasing her dancing, fashion, and even religion on her platform to inspire others. Even Ansreen was getting attention from joining May in some dancing TikToks. And with fame - comes people who want to cross boundaries to be with you. Ansreen had what she deemed a stalker. He was far from harmless. He had videos of her that would end her life, marriage, family, and even her daughter’s career if they were ever leaked. She and her daughter would team up to make sure that never happened. Even if meant killing two people to keep their secret. Full Source Notes: rottenmangopodcast.com To learn more about listener data and our privacy practices visit: https://www.audacyinc.com/privacy-policy Learn more about your ad choices. Visit https://podcastchoices.com/adchoices

Gacha Life/Club TikTok Comp

Happy New Year!  ————————— *I don’t have a right to claim the video, tiktoks and cover as my own. CREDITS goes to @• Hαρρy Foх • on YouTube!* (Shoutout for them for working hard on this TikTok Comp.) Pin link - https://pin.it/5W6ZLOH Pin creator - ⁠ Sasha’s Note: I hope 2024 is going to be an great year! ———— If u don’t like this video. Then don’t even comment and just leave. If u comment offensive crap. Ur comment well be deleted or worst “Blocked”.. Okay?? :) ——— Thank you for reading the description. 💕 --- Send in a voice message: https://podcasters.spotify.com/pod/show/sasha-star5/message

Link Accidentally Reveals His TikTok History | Ear Biscuits Ep. 403

If you haven’t made your TikTok likes private, here’s your sign to do so! In this episode, Link discovers his TikTok history was public, causing him to freak out at what he might have “liked,” and Rhett finds out some intriguing details to his son’s music choices. Plus, why you really shouldn’t be donating sex toys to a thrift store. Or… anywhere, really. Eww. Join the Mythical Society to watch the Cotton Candy Randy Mediation Special! mythicalsociety.com To learn more about listener data and our privacy practices visit: https://www.audacyinc.com/privacy-policy Learn more about your ad choices. Visit https://podcastchoices.com/adchoices

Frank Ocean - Wiseman (TikTok Version)

Frank Ocean, born Christopher Francis Ocean on October 28, 1987, in Long Beach, California, is a celebrated American singer, songwriter, and rapper, known for his avant-garde musical styles and introspective, elliptical lyrics. He gained recognition with his albums "nostalgia, ULTRA" and "channel ORANGE". His first studio album, "Channel Orange," was notably successful, including songs like "Swim Good" and "Pilot Jones". Frank Ocean is also a member of the hip-hop collective OFWGKTA and has contributed as a songwriter for artists like Justin Bieber, John Legend, Brandy, and Beyoncé. "Wiseman" is a song by Frank Ocean, initially intended for Quentin Tarantino's "Django Unchained," but was not included in the film. However, Ocean released it on his Tumblr page on December 23, 2012. The song delves into the emotional impact of slavery, toxic masculinity, and showcases Ocean's thoughtful lyricism. In 2023, the song gained renewed attention when Frank Ocean performed a punk rock version of it at Coachella. Additionally, Canadian rapper Drake sampled "Wiseman" in his song "Virginia Beach" from the album "For All the Dogs" in 2023, which brought the song to the limelight again. This sampling and the subsequent attention it garnered on platforms like TikTok and YouTube helped reintroduce "Wiseman" to a broader audience. The TikTok community embraced the song, and the version sampled by Drake was circulated and appreciated, indicating the timeless appeal and profound lyrical depth of "Wiseman." Learn more about your ad choices. Visit megaphone.fm/adchoices

120. TikTok Star Rufus Rice Talks Sh*gging Olympic Gold Medalist, Dealing With A Micro-Penis & DISGUSTING Uni Stories

HELLO SHAGGERS! TikTok's golden boy and leader of #ToryTok is here for a serious booze up with The Fellas. Rufus skipped a university lecture to appear on this podcast, who said Uni wasn't pointless?  Talking all things wealth, being a rich kid overseas & reads some truly DISCUSTING confessions... You don't want to miss this. Want to call into the podcast LIVE? Join the Discord: https://discord.gg/dZK7T58AmS Join the discussion: https://www.reddit.com/r/FellasPodcast/ All Links: https://linktr.ee/thefellaspod Learn more about your ad choices. Visit podcastchoices.com/adchoices

84 - Olly Bowman & Emily Brogan - Moving Abroad In Your 20’s & Unexpected TikTok Fame

This week the girls have 2 fellow Aussie’s in the guest chairs, Ollie Bowman & Emily Brogan. Both Olly & Emily moved overseas in their early 20’s to Norway & London and share their individual experiences from finding a lease, adjusting to the weather, dating in London, making new friends & much more! The pair also share their rise to TikTok fame & the unexpected opportunities that have come their way! Tune in to find out more xoxo Follow us on: Instagram: @_commonchaos TikTok: @_commonchaos Learn more about your ad choices. Visit megaphone.fm/adchoices

TikTok Thinks We’re Getting Divorced, Our Travel Nightmare & Flying With a Newborn

In this episode, we talk about how TikTok thinks we're getting divorced because of a TikTok we released about how much sugar we let Griffin have, Abby's terrible road trip experience & our, let's just say, eventful first flight with our newborn. This episode is sponsored by Skylight Frames. To get $15 off your purchase of a Skylight Frame just go to SkylightFrame.com/UNPLANNED BUY OUR MERCH!! unplannedpodcast.com Learn more about your ad choices. Visit megaphone.fm/adchoices