Narkotikasmugglingen till svenska hamnar ökar: "Väldigt alarmerande"
Tidigare i veckan slog borgmästaren i Oslo larm om att narkotikasmugglare riktat in sig på Oslo hamn. Tullverket ser samma tendenser i Sverige och menar att hamnar i Norden har blivit ett mål för de kriminella nätverken, som en följd av hårdare kontroller i större europeiska hamnar. Gill Eriksson på Tullverket säger att det sannolikt är ett resultat av att myndigheterna i Holland och Belgien har blivit effektiva i sitt arbete med att hitta de stora kokainpartierna. – Konsekvensen av det blir att de kriminella nätverken tappar de stora kokainlasterna. Då behöver de hitta andra möjligheter att få kokainet till Europa, vilket är skälet till att det hamnar både i Norge, men även i Sverige, säger hon. Märker av en ökning Gill Eriksson håller med om bilden som Oslos borgmästare målar upp och menar att det finns en risk att Sverige blivit en första destination för kokainlaster från Sydamerika. – Vi ser att de kriminella nätverken riktar blickarna mot Norden nu och det är något vi måste rusta oss för och vi måste göra vad vi kan för att stoppa kokainet, säger Gill. Dessutom ser Tullverket att det kokain som beslagtas kommer till hamnar runtom i hela Sverige. Som exempel nämner Gill Eriksson Helsingborg och Nynäshamn, där det gjorts stora beslag. Det är hamnar som för ett antal år sedan inte alls var aktuella för kokainsmuggling, tidigare kom det mesta via Göteborgs hamn och beslagtogs där. Är på bollen Förändringen med kokainets väg till eller via Sverige har gått snabbt, men Gill Eriksson menar att man på Tullverket är redo. Man har ett väl fungerande samarbete med underrättelsesidan i andra europeiska länder, med svenska myndigheter såsom Polisen och även med de enskilda hamnarna. – Jag tror att det är väldigt viktigt att vi tillsammans med andra myndigheter och hamnar gör vad vi kan för att stävja riskerna. Det vi kan göra är att försöka identifiera nätverken och stoppa införseln och tillsammans se till att det blir svårare för nätverken att ta sig in hamnarna, säger hon. Med den utökade samverkan mellan myndigheter i Sverige och i andra länder menar hon att det finns goda möjligheter att komma tillrätta med problemen. – Det finns en risk att Sverige är en första destination för kokainlaster från Sydamerika, något vi måste hitta arbetsmetoder för. Det är vi på god väg att göra så jag skulle säga att vi är på den bollen ganska bra, säger Gill Eriksson.
Tidigare i veckan slog borgmästaren i Oslo larm om att narkotikasmugglare riktat in sig på Oslo hamn. Tullverket ser samma tendenser i Sverige och menar att hamnar i Norden har blivit ett mål för de kriminella nätverken, som en följd av hårdare kontroller i större europeiska hamnar. Gill Eriksson på Tullverket säger att det sannolikt är ett resultat av att myndigheterna i Holland och Belgien har blivit effektiva i sitt arbete med att hitta de stora kokainpartierna. – Konsekvensen av det blir att de kriminella nätverken tappar de stora kokainlasterna. Då behöver de hitta andra möjligheter att få kokainet till Europa, vilket är skälet till att det hamnar både i Norge, men även i Sverige, säger hon. Märker av en ökning Gill Eriksson håller med om bilden som Oslos borgmästare målar upp och menar att det finns en risk att Sverige blivit en första destination för kokainlaster från Sydamerika. – Vi ser att de kriminella nätverken riktar blickarna mot Norden nu och det är något vi måste rusta oss för och vi måste göra vad vi kan för att stoppa kokainet, säger Gill. Dessutom ser Tullverket att det kokain som beslagtas kommer till hamnar runtom i hela Sverige. Som exempel nämner Gill Eriksson Helsingborg och Nynäshamn, där det gjorts stora beslag. Det är hamnar som för ett antal år sedan inte alls var aktuella för kokainsmuggling, tidigare kom det mesta via Göteborgs hamn och beslagtogs där. Är på bollen Förändringen med kokainets väg till eller via Sverige har gått snabbt, men Gill Eriksson menar att man på Tullverket är redo. Man har ett väl fungerande samarbete med underrättelsesidan i andra europeiska länder, med svenska myndigheter såsom Polisen och även med de enskilda hamnarna. – Jag tror att det är väldigt viktigt att vi tillsammans med andra myndigheter och hamnar gör vad vi kan för att stävja riskerna. Det vi kan göra är att försöka identifiera nätverken och stoppa införseln och tillsammans se till att det blir svårare för nätverken att ta sig in hamnarna, säger hon. Med den utökade samverkan mellan myndigheter i Sverige och i andra länder menar hon att det finns goda möjligheter att komma tillrätta med problemen. – Det finns en risk att Sverige är en första destination för kokainlaster från Sydamerika, något vi måste hitta arbetsmetoder för. Det är vi på god väg att göra så jag skulle säga att vi är på den bollen ganska bra, säger Gill Eriksson.