Thomas programmerade gratis för SJ i flera år – gick nästan i konkurs
Thomas Tydal, lokförare och systemutvecklare, berättar en osannolik historia i Nyhetsmorgon – om hur han på egen hand digitaliserade ett av Sveriges största bolag: SJ. Något Dagens ETC var först med att rapportera om. SJ jobbade längre med papper och pärmar. När Thomas Tydal började jobba på trafikledningen 2003 på SJ kom han på en idé som gjorde kollegorna lyriska: Digitala scheman. Dag två på nya jobbet skapade han ett digitalt system med lösningar som SJ:s anställda snabbt blev beroende av. Allt detta gjorde han på sin fritid med hopp om att cheferna på SJ skulle ringa och betala för systemet, som han själv använde på jobbet som lokförare.
– Det hände inte, jag är ingen säljare så jag visste inte hur jag skulle göra. Jag ville mest bygga systemet och lösa problemen. Tvingas stänga ner systemet Han skapade senare en egen firma och fick själv betala pengar för att hålla systemet, som använde sig av att skicka sms, uppe. Under våren 2006 kan Thomas inte betala fakturorna längre – och han tvingas stänga ned systemet. När systemet väl är nere ringer SJ snabbt upp. – De sa att jag genast måste sätta i gång det, tågtrafiken funkar inte. Han sätter i gång systemet igen för att inte gå miste om affären och SJ förlitar sig på hans program ett tag till, utan att betala. Thomas tvingas låna pengar av sin pappa för att inte gå i konkurs – några veckor senare får han äntligen betalt av SJ. – Det var en jobbig situation, men några veckor senare var det löst. Allt gick bra till slut, men det var nervöst ett tag. 2013 köper SJ hela Thomas Tydals system och döper om det till Xpider. Thomas blev erbjuden jobb som programmerare på heltid hos SJ men tackade nej. Han jobbar fortfarande som lokförare hos SJ vid sidan av jobbet på sitt eget företag. – Med facit i hand är vi superglada att det blev som det blev, vi är väldigt nöjda med Thomas och allt han gjort och fortsätter göra för SJ. Alla är väldigt glada i Thomas på SJ, säger Lina Edström, presskommunikatör SJ, till Nyhetsmorgon.
Thomas Tydal, lokförare och systemutvecklare, berättar en osannolik historia i Nyhetsmorgon – om hur han på egen hand digitaliserade ett av Sveriges största bolag: SJ. Något Dagens ETC var först med att rapportera om. SJ jobbade längre med papper och pärmar. När Thomas Tydal började jobba på trafikledningen 2003 på SJ kom han på en idé som gjorde kollegorna lyriska: Digitala scheman. Dag två på nya jobbet skapade han ett digitalt system med lösningar som SJ:s anställda snabbt blev beroende av. Allt detta gjorde han på sin fritid med hopp om att cheferna på SJ skulle ringa och betala för systemet, som han själv använde på jobbet som lokförare.
– Det hände inte, jag är ingen säljare så jag visste inte hur jag skulle göra. Jag ville mest bygga systemet och lösa problemen. Tvingas stänga ner systemet Han skapade senare en egen firma och fick själv betala pengar för att hålla systemet, som använde sig av att skicka sms, uppe. Under våren 2006 kan Thomas inte betala fakturorna längre – och han tvingas stänga ned systemet. När systemet väl är nere ringer SJ snabbt upp. – De sa att jag genast måste sätta i gång det, tågtrafiken funkar inte. Han sätter i gång systemet igen för att inte gå miste om affären och SJ förlitar sig på hans program ett tag till, utan att betala. Thomas tvingas låna pengar av sin pappa för att inte gå i konkurs – några veckor senare får han äntligen betalt av SJ. – Det var en jobbig situation, men några veckor senare var det löst. Allt gick bra till slut, men det var nervöst ett tag. 2013 köper SJ hela Thomas Tydals system och döper om det till Xpider. Thomas blev erbjuden jobb som programmerare på heltid hos SJ men tackade nej. Han jobbar fortfarande som lokförare hos SJ vid sidan av jobbet på sitt eget företag. – Med facit i hand är vi superglada att det blev som det blev, vi är väldigt nöjda med Thomas och allt han gjort och fortsätter göra för SJ. Alla är väldigt glada i Thomas på SJ, säger Lina Edström, presskommunikatör SJ, till Nyhetsmorgon.