Ingenjören Elin Petersson jobbar på Volvo Cars i Göteborg där hon också är fackligt förtroendevald. För åtta år sen gick hon med på att förhandla bort sin övertidsersättning
– Just då var det så jag kunde höja min lön på, säger hon.
I dag har hon så kallad förtroendearbetstid, men hon fortsätter ändå att ha minutiös koll på sina arbetade timmar. – Jag har ett fantastiskt jobb men det vore ingenting om jag inte hade livet utanför så för mig är det a och o att uppnå balans och ta ledigt. Men generellt tror jag att mina kollegor inte gör det i samma utsträckning. Övertidsavlösning allt vanligare Det hon har gjort kallas "övertidsavlösning" och blir allt vanligare på svensk arbetsmarknad. Det innebär att man går med på att förhandla bort den vanliga övertidsersättningen och istället får något annat som kompensation. Ofta handlar det om ett påslag på grundlönen eller några extra semesterdagar.
Bland civilingenjörer i privat sektor har andelen som gjort det har fördubblats under de senaste 30 åren, från 35 till 70 procent. Och ökningen är stor även bland statligt anställda, enligt en ännu opublicerad rapport från fackförbundet Sveriges ingenjörer. ”Många jobbar betydligt mer” Men trots lönepåslag varnar facket för att en sådan här uppgörelse skulle kunna vara negativ för den anställde.
– Det vi ser är att man faktiskt inte riktigt har koll på tiden utan att man jobbar betydligt mer än man faktiskt får betalt för, säger Camilla Frankelius, förhandlingschef på Sveriges ingenjörer.
Men är inte extra semesterdagar också mycket värt?
- Det är klart att det är värt en hel del, men tyvärr är det väl också så att semester inte alltid går att ta ut så att man får den ledighet som man behöver.
När Sveriges ingenjörer frågade sina medlemmar om de arbetat övertid under det senaste året svarade en majoritet – 52 procent – ja. Men 61 procent uppgav att de inte får särskild övertidsersättning utan istället kompenseras med högre grundlön eller extra semesterdagar. Majoritet nöjda med överenskommelsen Samtidigt visar fackets egen rapport att de flesta ingenjörerna, tre av fyra, säger att de är nöjda med den överenskommelse de gjort med arbetsgivaren.
– De som kan styra över sin tid är nöjda men vi har också en stor grupp som inte har den möjligheten. Det är mycket som ska rymmas under den vanliga arbetstiden och då räcker tiden inte alltid till och då kan det bli så att man jobbar för mycket, säger Camilla Frankelius.