Mondelez

Mondelez International är ett amerikanskt multinationellt livsmedelsföretag som producerar och säljer choklad, kakor, tuggummi, kex och andra snacks. Företaget grundades 2012 efter en uppdelning av Kraft Foods och har sitt huvudkontor i Chicago, USA. Mondelez är känt för varumärken som Oreo, Milka, Marabou och Stimorol.

Denna text har genererats automatiskt

Godisjätte återkallar choklad

Godisjätte återkallar choklad

Mondelez återkallar ytterligare chokladkakor från Marabou. ”Anledningen till återkallelsen är att ett mindre antal förpackningar av produkten kan innehålla mandel, vete och nötter som inte ingår i allergenprofilen för produkten”, skriver företaget i ett pressmeddelande. Produkten kan utgöra en potentiell hälsorisk för allergiker, som nu uppmanas att returnera chokladkakan till inköpsbutiken alternativt kontakta Mondelez direkt. ”Vi ber uppriktigt om ursäkt för eventuella besvär”, skriver företaget. Senast Mondelez återkallade Marabous chokladkakor var den 16 april och dagens återkallelse benämns som en uppföljning.

Kungahuset bryter med Marabou

Kungahuset bryter med Marabou

Hovets pressavdelning bekräftar nyheterna för TT i ett mejl: ”Kungl. Hovstaterna och företaget i fråga ej har någon affärsrelation för närvarande. Vid en samlad bedömning beslutade Hovleverantörsnämnden därför i slutet av förra året att inte förnya hovleverantörskapet”, heter det. Marabou svartlistades Varumärket Marabou hamnade i fokus under förra året när ägaren Mondelez svartlistades av den ukrainska myndigheten National Agency on Corruption Prevention (NACP) till följd av sin verksamhet i Ryssland. Flera butiker plockade bort varorna från sina hyllor och aktörer som SJ, SAS och Försvarsmakten valde att bojkotta företaget. Tas bort som kunglig hovleverantör Mondelez uppgav senare att de skulle skilja av sin ryska verksamhet från resten av företaget före årsskiftet, men verksamheten skulle inte att läggas ned eller säljas. Det finns omkring 130 kungliga hovleverantörer, enligt Kungliga hovleverantörsföreningen.

Frågan alla ställer sig – vad är egentligen skillnaden mellan Marabou och Fazer?

Frågan alla ställer sig – vad är egentligen skillnaden mellan Marabou och Fazer?

Historien om Marabou

Marabou grundades av den norska kolonialhandlaren Johan Throne Holst som köpte fabriken Freia i Christiania i slutet av 1800-talet.

1916 etablerades dotterbolaget Marabou, som döptes efter maraboustorken som prydde chokladförpackningarna fram till slutet av 1960-talet då den nya logotypen tog vid. Fabriken låg då i Sundbyberg utanför Stockholm. 

1957 såg Marabou mjölkchoklad dagens ljus i vad som i dag är en klassiker för många chokladsugna. 

Genom åren har fler produkter lanserats där bland annat olika smaksättningar såsom Daim, Oreo och Popcorn finns i chokladkakan. 1939 lanserades också Aladdin-asken som vuxit ut till en riktig klassiker i de flesta hushållen under julen. 

1990 slogs Marabou samman med moderbolaget Freia och antog namnet Marabou-Freia. Tre år senare, 1993, köptes bolaget av Kraft General Foods, som i dag är Mondelez International. Företaget har kommit att hamna i strålkastarljuset den senaste tiden i och med det ryska invasionskriget i Ukraina, då man har flera fabriker i just Ryssland, något Nyheter24 tidigare skrivit om.

Frågan alla ställer sig - vad är skillnaden mellan Center och Plopp?

Historien om Fazer

Det familjeägda företaget Fazer grundades 1891 av finländaren Karl Fazer då han slog upp dörrarna till ett fransk-ryskt konditori på Glogatan 3 i Helsingfors.

I juni 1891 publicerades den första tidningsannonsen som marknadsförde konditoriet. 

"Karl Fazer: Franskt-Ryskt konditori emottager beställningar å konfekter, Galéer och Kakor – öfver 20 olika sorter – Thébröd och Pyramider samt Bal- och Bröllopsbuffetter. Obs. Affären öppnas i September", stod det då.

1894 började tillverkningen av chokladkakor och tack vare att han vann priser vid internationella utställningar lyckades Karl Fazer exportera produkterna utomlands. 

Chokladen Fazer Blå kom att lanseras 1922 och med tiden har flera produkter och smaksammansättningar sett dagens ljus som till exempel Geisha, Marianne och Salmiakki. 

Än i dag är Karl Fazer AB ett familjeägt aktiebolag och har så varit i flera generationer. 

Frågan alla ställer sig – vad är skillnaden mellan Kalles kaviar och Ica:s kaviar?

Ingredienser – Marabou mjölkchoklad 

Socker Kakaosmör Kakaomassa Vasslepulver Skummjölkspulver Smörfett Vassleprodukt (mjölk) Emulgeringsmedel Arom Minst 30 procent kakao

Kan innehålla nötter och vete

Frågan alla ställer sig – vad är egentligen skillnaden mellan Coca-Cola och Pepsi?

Ingredienser – Fazer mjölkchoklad

Mjölk Socker Kakaosmör Kakaomassa Emulgeringsmedel Salt Arom Minst 30 procent kakao

Kan innehålla nötter, mandlar och spannmål

Frågan alla ställer sig – vad är egentligen skillnaden mellan Zingo och Fanta?

Vad är skillnaden mellan Marabou och Fazer mjölkchoklad?

De stora skillnaderna sett till ingredienserna på förpackningarna är att Marabou innehåller tre saker som inte återfinns i Fazers mjölkchoklad, och de är vasslepulver, skummjölkspulver och smörfett. Fazer å andra sidan innehåller salt vilket inte återfinns i Marabous mjölkchoklad.

Utöver skillnaderna sett till innehåll är det andra saker som också skiljer de två varumärkena åt. Dels grundades de av norrmannen Johan Throne Holst respektive finländaren Karl Fazer. Med andra ord är produkterna från våra grannländer, och inte Sverige. Att tilläga är att Marabou i dag ingår i en internationell koncern och Fazer fortsatt är ett familjeägt aktiebolag. 

Källa: Mathem.se, Marabou.se & Fazer.se

Frågan alla ställer sig – vad är egentligen skillnaden mellan 7up och Sprite?

Mondelez på YouTube

List of Mondelez Brands

List of Mondelez Brands Enjoy Your Video! Support List Data with subscribe, like, share and comment!

List Data på YouTube

Mondelez International Manufacturing - Oreo, Cadbury

Mondelez International is a global snacking powerhouse, with 2013 revenue of $35 billion. Creating delicious moments of joy in ...

The Manufacturer på YouTube

Mondelez CEO: We don't want to do acquisitions that we cannot get a very good return on

Dirk Van de Put, Mondelez CEO, joins 'Squawk on the Street' to discuss the company's outlook going forward, the greater volatility ...

CNBC Television på YouTube

Day in the Life of a Mondelez Merchandiser

What is the recipe to be a successful merchandiser for the world's best snacking company? Learn what to expect from ...

Mondelez International på YouTube

Mondelez i poddar

CMOs on 2024: Mondelez's Jon Halvorson on the future of CPG marketing

In an exclusive podcast interview for WARC’s Marketer’s Toolkit, Mondelez’s Global Senior Vice-President for Consumer Experience and Digital Commerce, Jonathan Halvorson, spoke to WARC’s Anna Hamill about pricing strategies through inflation, the artificial intelligence revolution, and brand purpose in a polarized world.Stay up-to-date with the latest marketing and advertising news with our free daily newsletter.

102 - Alan Barratt - Building Grenade To £200 Million & Selling To Cadbury Mondelez

Alan ‘Big Al’ Barratt’s explosively successful Grenade brand is a true manifestation of his personality and life experiences, the journey beginning at the age of 15 when he first set foot in a gym. As Founder and CEO of Grenade, one of the fastest-growing weight management, energy and lifestyle brands in the world, Barratt is the definition of an entrepreneurial livewire, as enthusiastic about all things health and fitness now as he was as a wide-eyed teenager setting foot in a gym for the very first time. It's reflected in everything Grenade. From its award-winning Carb Killa protein bars and supplement packages to energy drinks and fitness apparel, the brand is bold, brash, and explosive. The bars became the UK's number 1 chocolate bar outselling the Mars Bar. Alan sold the brand in 2021 to Cadbury Mondelez for a reported £200 Million.Visit Our Sponsors:https://ContentRemoval.com - Helping Brands Remove Online Content That Damages Reputation & Revenue!Follow our Socials:https://www.instagram.com/frankielee  https://www.instagram.com/frankieleepodcast  https://www.tiktok.com/@frankieleepodcast  https://www.facebook.com/FrankieLeeOfficial/  https://www.youtube.com/c/FrankieLeeMedia/featured?sub_confirmation=1 https://www.instagram.com/al_barratt/Check Out My Website:https://www.frankielee.com https://www.frankielee.com/alan-barratt Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

#65 - Barbara Schandl | Mondelēz International | Crunching Numbers and Trends in the Snack Industry

"Even more important than looking at the snacking industry is looking outside the box to see what is changing in consumer behavior, but also to see how certain trends complete the bigger picture." In this episode, we welcome Barbara Schandl from Mondelēz International. With more than 25 years of experience in consumer research and marketing at a global level, Barbara has become a true expert in consumer research. In her current role as Insights & Strategy Lead SnackFuture Ventures, Barbara shares with us her insights into the ever-changing landscape of the snack industry, revealing how Mondelez is navigating market trends and forming strategic partnerships with startups. Her unique perspective and 'different animal' approach make this a must-listen for FMCG enthusiasts and innovation seekers.Tune in and get actionable insights from this conversation about trends in the snack industry and startup partnerships, and join us on a delicious journey of innovation in the snack world! **FEEDBACK WELCOME We'd love to hear your thoughts on this episode! Don't hesitate to reach out to us at info@innovationrockstars.show with your feedback, comments, or questions. **HUNGRY FOR MORE? Be sure to check out our website at www.itonicsrockstars.show or browse through our Innovation Rockstars channel on all major podcast platforms. --- Send in a voice message: https://podcasters.spotify.com/pod/show/innovation-rockstars/message

Mondelez International, Inc., Q3 2023 Earnings Call, Nov 01, 2023

Mondelez International, Inc., Q3 2023 Earnings Call, Nov 01, 2023

Jie Cheng, VP & Global Head of Digital Commerce at Mondelez International

In this episode of the RETHINK Retail Podcast, guest host Jamie Tenser sits down with Jie Cheng, VP and Global Head of Digital Commerce for Mondelez International, following her panel discussion at Groceryshop 2023. With a diverse background spanning multiple iconic brands such as Conair, Danone, Hershey, and Campbell Soup, Jie has amassed a wealth of experience in e-commerce, digital marketing, and digital transformation. She has played a pivotal role in pioneering online sales strategies for branded products, demonstrating her expertise in leveraging digital channels to drive business growth. Jie's current focus lies in harnessing the power of data-driven personalization to enhance consumer experiences and optimize marketing campaigns. During their conversation, Jie dives into the world of retail media in the grocery industry and sheds light on the untapped potential of leveraging consumer data for personalized marketing and enhanced consumer experiences. Resources: Connect with RETHINK Retail on LinkedIn: www.linkedin.com/company/rethink-industries/ For the latest retail insights, visit: www.rethink.industries Enjoyed this episode? Subscribe to our channel and give us a 5-star rating on Spotify, Apple Podcasts, and Goodpods! - - - - - - This RETHINK Retail Podcast episode was captured live at Groceryshop 2023 on September 21st, 2023. Hosted by Jamie Tenser Produced by Gabriella Bock Research by Maggie Schwenn